Krakonošův cyklomaraton se vrací do Polska i láká na závody dětí
16. 6. 2022

Honzo, je před námi devátý ročník Krakonošova cyklomaratonu, ale uvědomuješ si, že to znamená, že už za rok budete slavit jubileum?
Strašně rychle to letí. (usmívá se) Člověk i na takovýchto věcech vidí, jakou šílenou rychlostí ten náš život vlastně utíká. Když si vezmu, že před deseti lety přišel Tomáš Hendrych s nápadem, že uděláme cyklomaraton… Letí to, letí. Navíc mi přijde, že ten prostor od jednoho ročníku ke druhému se každý rok výrazně zkracuje.
Jak se závod od svého počátku změnil?
Každý rok jedeme více méně jiný závod. Ani jeden ročník jsme neměli stejnou trať, takže proto ani nemůžeme evidovat traťové rekordy. Vždycky nám trať ovlivní uzávěrky a opravy silnic. V posledních dvou letech do toho navíc zasáhla i epidemiologická situace. Takže jediné, co zůstává stejné, jsme my. Ten mančaft, který závod pořádá, je pořád stejný. Co mě nejvíc těší a je pro mě nejdůležitější, že jsme dokázali závod uspořádat i v těch posledních dvou letech, kdy sport hodně poznamenala epidemie covidu. Spousta závodů skončila, respektive se minimálně dva roky nepořádala, ovšem náš závod žádnou pauzu nemá. Toho si strašně moc cením.
Díky tomu jste třeba v roce 2020 měli startovku nabitou elitními českými závodníky, vzpomínáš?
Nezávodilo se skoro nikde a nám sem přijela kompletní česká špička. Když vám volají lidé jako Petr Vakoč nebo Pepa Černý, jestli se můžou přihlásit, a já jim říkám, že můžou, ale že si musí pospíšit. To je skvělý pocit. Měli jsme povolených 500 účastníků a vyprodalo se to okamžitě. Ale samozřejmě, že i náš závod zasáhla opatření. Mrzí mě, že jsme nemohli pořádat dětské závody a nemohl být ani další doprovodný program.
Letos už se ale můžeme těšit na plnohodnotný závod, že?
Ano, včetně toho, že se vracíme do Polska. Znovu jsme navázali spolupráci s Lubawkou a na Pomezky pojedeme zase z polské strany.
Takže se trať vrací ke svému začátku?
To úplně ne, protože se pro změnu nedostaneme z Trutnova na Babí, takže do Žacléře budeme muset jet přes Olešnici a Křenov. A pak přes Královec zpátky. Uděláme takovou odbočku. Jak jsem už říkal, každý rok je to loterie, co zrovna bude rozkopaný a bude se opravovat. Letos je to fakt tragédie. Nejen v Trutnově, ale opravují se také tři mosty na silnici do Pece, což má dopad na krátkou trasu. Přes mosty nepojedeme a ve Spáleňáku odbočíme doleva a pojedeme nahoru na Cestník a vracet se budeme přes Albeřice. To znamená, že i na krátké trati si letos cyklisté užijí dva velké kopce. Krakonošův cyklomaraton totiž není nijak zvlášť extrémní délkou, ale svými kopci. Nejtěžší pasáže opět budou výjezdy na Pomezky a pak k Pražské boudě.
Zaslechl jsem, že právě kvůli tomuto úseku máte od KRNAPu letos omezený počet účastníků na dlouhé trati. Vysvětlíš to?
Je to tak, že máme od KRNAPu povoleno, že dlouhou trasu nám může jet maximálně 350 lidí. Je to kvůli tomu úseku od Pražské boudy na Tetřevky, kde hnízdí tetřívek. Je to chráněné území, kde nechtějí, aby byl nějaký větší provoz. Normálně tam ale vede cyklostezka a třeba na elektrokolech tam může projet 1000 lidí za den a nic se neděje. Ale tím, že děláme organizovanou akci, nás můžou regulovat. Osobně si myslím, že náš závod nic nenarušuje. Za osm ročníků jsme neměli jediný problém. Ani s tetřívkem, ani s odpadky, ani s jinými cyklisty. Myslím, že by to omezení nemuselo být, jelikož je i omezený počet lidí, kteří si troufnou vyjet na Pražskou. Každopádně, kdo se chce přihlásit na dlouhou trať, místa pořád jsou, ale je možné, že až se bude blížit termín závodu, už třeba nebudou a závodníci se budou muset přihlásit na krátkou. I ta ale bude letos díky těm dvěma kopcům opravdu vydatná.
Matěj Ulík, vítěz 8. ročníku Krakonošova cyklomaratonu.
Po dvou letech se vrací do programu cyklomaratonu dětské závody. Co si od nich slibuješ?
Jsem za to hlavně rád, protože ty závody jsou vyloženě záležitostí pro děti z Trutnova a blízkého okolí. Naším cílem není dělat nějaké důležité postupové závody, ale má to být zábava pro děti i rodiče. Jít se nejdřív podívat na start hlavního závodu a pak si zablbnout a zkusit závodění, kde o nic nejde. Máme kategorie do dvanácti let, přičemž až právě v tomto věku cyklistika teprve začíná. Kolečko povede po rovině kolem Máje, zvládne to opravdu každý. Odrážedla pojedou jen cílovou rovinku. Trať bude plně uzavřená, nehrozí žádné riziko setkání se s autem. Pro děti to bude opravdu zábava a chceme, aby to tak braly. Bude pro ně připravený i doprovodný program.
Co se týká podstatných změn, máte nového hlavního partnera závodu – společnost Olfin Car.
Firma Kasper se po osmi letech rozhodla, že přestane podporovat závod, a tak jsme hledali nového partnera, kterým se stal Olfin Car. O pohár Olfin Caru se tak pojede i letošní vrchařská soutěž, která bude opět poskládána z tradičních čtyř horských prémií – Pomezky, Pražská, Strážné a Hoffmanky.
Chtěl bys na závěr rozhovoru ještě něco dodat?
To, co považuji na závodě za opravdu důležité, je spolupráce s jednotlivými obcemi a policií jak státní, tak městskou. Bez spolupráce s policií bychom závod nemohli uspořádat. Opravdu se postarají o bezpečnost závodníků nejen v pelotonu, ale i na křižovatkách, kde řídí provoz, což je v dnešní době velmi důležité. Nikdo nechce riskovat, že se někomu něco stane. Jsem opravdu rád, že spolupráce s policií nám funguje, a všem jim za to děkuji.
Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek