reklama 

K triatlonu krok za krokem (1. díl): S tréninkem to nepřehánějte

24.6.2019  •  Ostatní sporty  • 
čtenost 926

Sportovním fenoménem trutnovského léta se v posledních letech stává ZPA Smart Energy Triatlon v Dolcích. Kombinace plavání, jízdy na kole a běhu láká nejen specialisty, ale i závodníky z jiných druhů sportu, ryzí hobbíky i úplné začátečníky. Zejména pro ně je určen náš nový pětidílný seriál, ve kterém vás přípravou na závod provedeme krok za krokem.

K triatlonu krok za krokem (1. díl): S tréninkem to nepřehánějte

Průvodcem bude Pavel Káňa, hlavní organizátor závodu, šéftrenér trutnovských triatletů a také zkušený závodník. Zprostředkujeme vám však také rady a zkušenosti špičkových triatlonistů Jana Volára a Petra Soukupa. První část věnujeme obecnému úvodu, potom jednotlivým třem disciplínám a na závěr bezprostřední předzávodní přípravě.

Triatlon na Dolcích

středa 24. 7. 2019

  • 400 m plavání
  • 12 km MTB cyklistika
  • 3,5 km běh

13:00 - 16:15 prezentace
14:00 start závodu dětí na zkrácené trati
17:00 start hlavního závodu (muži, ženy, štafety - dvou či tříčlenné, nad 100 kg)
19:00 vyhlášení výsledků

www.triatlondolce.cz


Očima Pavla Káni

Pokud uvažujete o absolvování triatlonu, pravděpodobně jste tento závod už někdy viděli. Pokud ne, určitě to udělejte. Jednak abyste nasáli atmosféru triatlonové komunity a potom si také prohlédli závod v co možná největších detailech. Triatlon nelze brát jako tři oddělené disciplíny. Je to kompletní sport, kde jednotlivé části spojují technicky náročné přechody a při kterém se musí tělo i hlava sportovce rychle vypořádat s kompletní změnou motoriky. Začátečník si také musí vybrat, jaký druh triatlonu okusí, na jakých distancích a na jaké úrovni.

Nejpřístupnější formou je terénní triatlon, protože horské kolo vlastní téměř každý. Od něj pak může vést cesta k silničnímu triatlonu dlouhému nebo krátkému. Krátký triatlon vyžaduje klasické silniční kolo, dlouhý triatlon pak většinou už časovkářský speciál. Co se týče objemů neboli délek tratí závodu, vyjděte ze své aktuální sportovní výkonnosti. Jak dlouhou cyklistickou trasu jste schopni absolvovat v tempu, které už není jen rodinnou vyjížďkou, ale dá se označit za intenzivní sportovní výkon? Tuto vzdálenost vydělte dvěma a poohlédněte se po závodu, který má cyklistickou část zhruba v této délce.

Náš trutnovský triatlon před své vyzyvatele klade 400 metrů plavání, 12 kilometrů na kole a 3,5 kilometrů běhu. Jako první triatlon je to téměř ideální, záludností je pouze strmý kopec z Dolců, který se jede hned dvakrát.

Pokud máte cíl a odhodlání, máte to nejdůležitější. Tak jako ve všech sportech je i při triatlonové přípravě důležitá pevná vůle. S tréninkem to však taky není možné přehánět, nelze trénovat každý den všechny tři disciplíny. Ideální doporučení zní tři dny dvoufázového tréninku a jeden den volna. Ty dva tréninky v jednom dni by však měly být odlišné druhem i intenzitou. Zkuste si jít ráno volněji na hodinu zaplavat a odpoledne si dejte rychlejší cyklistický trénink. Nebo zvládnete brzo odpoledne volnější dvouhodinovou vyjížďku a večer, až poleví tropická vedra, pusťte se do rychlých běžeckých úseků.

Taky je dobré vyzkoušet si, jak se vám poběží bezprostředně po sesednutí z kola. Nachystejte si běžeckou obuv a po rychlém příjezdu si dejte třeba jen kilometr běhu. Plavání navečer je současně zase dobrou regenerací po běžeckém či cyklistickém tréninku. Takovýto hrubý tréninkový plán si určitě uzpůsobíte svým časovým možnostem, dny kolem slunovratu vám svojí délkou nabízí ideální období tréninku.

Na závěr jedno malé upozornění, než se do toho opravdu pustíte. Triatlon je silně návykový a může ovlivňovat nejen vás, ale i lidi ve vašem okolí! Samozřejmě pozitivně.

(pka, bog)
redakce@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama