reklama 

K triatlonu krok za krokem (2. díl): Prsa nebo kraul? A na ryby ve vodě nemyslete

1.7.2019  •  Ostatní sporty  • 
čtenost 702

V našem miniseriálu se připravujeme na zvládnutí závodu v triatlonu. Naším průvodcem je hlavní trenér trutnovských triatlonistů Pavel Káňa a cílem může být ZPA Smart Energy triatlon v Dolcích 24. července.

K triatlonu krok za krokem (2. díl): Prsa nebo kraul? A na ryby ve vodě nemyslete

V prvním díle seriálu jsme si ujasnili cíle a dali základní obrysy tréninkového režimu. Tentokrát se zaměříme na úvodní disciplínu, plavání, a přidáme rady k zvládnutí prvního přechodu, tzv. depa.

Triatlon na Dolcích

středa 24. 7. 2019

  • 400 m plavání
  • 12 km MTB cyklistika
  • 3,5 km běh

13:00 - 16:15 prezentace
14:00 start závodu dětí na zkrácené trati
17:00 start hlavního závodu (muži, ženy, štafety - dvou či tříčlenné, nad 100 kg)
19:00 vyhlášení výsledků

Přihlásit do závodu se můžete ZDE.

Pokud rekreační sportovec nepřichází k triatlonu s výbornou plaveckou výkonností, je zvládnutí plavecké části většinou největším oříškem. Za pár týdnů se samozřejmě nikdo razantně v plavání nezlepší, ale lze se připravit tak, aby závod zvládnul. Pro trénink začínajících i pokročilých sportovců je základem plavání v bazénu. Rekreační sportovec asi bude často váhat mezi stylem kraul a prsa.

Při závodech může použít libovolný styl a také je v průběhu měnit. V bazénu si může dobře porovnat rychlost plavání oběma styly. Zároveň se taky nemusí bát intervalového tréninku, který je typický pro pokročilejší sportovce. Místo obvyklého půlhodinového plavání ode zdi ke zdi můžete zkusit třeba šestkrát 200 metrů se zhruba jedno až dvouminutovým výdechem. Můžete si sledovat časy na jednotlivých úsecích, trénink lépe uteče a výkonnost se bude posouvat.

Triatlonista však nemůže zůstat jen v bazénu, před závodem je potřeba několikrát vyzkoušet plavání venku. Je spousta případů výborných bazénových plavců, kteří skokem do rybníka ztrácejí mnoho procent své obvyklé výkonnosti. Plavání na volné vodě je odlišné objektivně i subjektivně. Průhlednost vody je menší, orientace je horší, může foukat vítr, někdo nesnese pocit, že se o něj může otřít ryba. I na to se však dá zvyknout.

Pokud je vám nepříjemný kontakt s bahnem při břehu, jděte do vody přes molo. Na ryby nemyslete, soustřeďte se na své pohyby, které jste natrénovali v bazénu. Pro zlepšení orientace je dobré najít si na protilehlém břehu nějaký výrazný objekt (strom, budovu apod.), k němu při plavání směřovat a vždy po několika tempech si směr kontrolovat.

Pokud budete směřovat přípravu na konkrétní závod, je dobré si taky vodu prohlédnout ve stejném čase, kdy bude závod probíhat. Vycházející nebo zapadající slunce může orientaci ještě dále znepříjemnit. Při závodě pak ještě počítejme s přítomností několika desítek dalších plavců. To je jeden z prvků, který nelze nasimulovat v tréninku a lze se s ním sžít pouze závodní zkušeností.

Když vylézá triatlonista-začátečník z vody, má první část závodu za sebou jen zdánlivě. Než se bude moci opřít do pedálů svého kola, čeká ho zdánlivě jednoduchá, v závodní realitě však náročná část - depo. Často vídáme závodníky, kteří ve vodě bojují o každou sekundu, aby si pak u kola sedli, otřeli se ručníkem a začali zápolit s ponožkami.

Když se podíváte na špičkové závodníky v olympijském triatlonu, tak ti se v depu zastaví jen na pár sekund, aby si nasadili helmu. Obutí do treter, které mají připevněné na pedálech, zvládají po naskočení na kolo za jízdy. Terénní tretry takto uzpůsobeny nejsou, i tady je však dost příležitostí získat, nebo naopak ztratit drahocenné sekundy. Ručník si připravte na zem a použijte spíš jenom jako rohožku, abyste nezanesli do bot hrubé nečistoty. Ponožky jsou při krátkých triatlonech zbytečné, zapomeňte na ně.

Kapitolou samou pro sebe je triko, dres či jiná vrchní část oděvu. Podle pravidel triatlonu nesmí mít závodník na kole a při běhu odhalenou horní část těla. Z toho důvodu používají specialisté tzv. kombinézy, které ze všeho nejvíc připomínají dámské plavky s nohavicí. Hobbík si musí vypomoci jinak. Pokud si myslíte, že si prostě rychle obléknete triko, jste na omylu.

Na mokré tělo se obléká velmi obtížně, většinou se po přetažení přes hlavu naroluje za krkem. Cyklodres dopadne stejně. Nejlepší variantou je proto těsně přiléhající tílko z funkčního materiálu, ve kterém absolvujete i plaveckou část. Brzdit vás ve vodě příliš nebude a než vyjedete první kopec, bude suché. Dámy v jednodílných plavkách problém s trikem neřeší, pouze si musí zkusit, jak se jim v nich pojede a poběží.

Cyklistická část závodu a příprava na ni bude obsahem dalšího dílu seriálu.

(pka, bog)
redakce@trutnovinky.cz
foto: Miloš Šálek

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama