reklama 

Nemáme se za co stydět, říká o práci pro město lídr VPM Tomáš Hendrych

4.10.2014  •  Volby 2014  • 
čtenost 1465

Trutnov - Je služebně nejstarším zastupitelem, místostarostou je už dvacet let. Nikdo jiný tak dlouhou dobu ve vedení radnice nebyl. Opět se uchází o přízeň voličů. Pokud by uspěl, mohl by mandát zastupitele protáhnout na rekordních 28 let - Tomáš Hendrych (55 let), lídr kandidátky číslo 5 (Volba pro město) v předvolebním rozhovoru Trutnovinek.

Nemáme se za co stydět, říká o práci pro město lídr VPM Tomáš Hendrych

Někteří čekali, že po kauze, kdy basketbalový klub hrál a trénoval v tělocvičně Základní školy Komenského bez městem řádně schválené smlouvy, už ani kandidovat nebudete. Jdete ale do voleb znovu. Proč?
Protože systém, který byl u basketbalového klubu, byl stejný jako u jiných sportů, u jiných sportovních zařízení města. Pocházel z doby, kdy ne všechny smlouvy a podobné vztahy procházely radou města, ale hlavně bylo prokázané, i díky trestnímu oznámení, že nedošlo k žádné škodě. Škola totiž dostávala ony peníze každý rok od města v rámci provozního příspěvku. Takže tam nebyla ta klička, kterou jsme zvolili v posledních dvou letech, že klub dostane od města peníze, zaplatí je provozovateli sportovního zařízení, bez ohledu na to, jestli to je zimní stadion, atletický stadion či sportovní hala.

Takže trváte na tom, že neschválená smlouva není důvodem pro odstoupení z funkce místostarosty?
Smlouvu za školu tehdy podepisoval ředitel Hásek, s kterým byly konzultované a probírané rozpisy hodin, rozpisy tréninků a všechny organizační záležitosti. To, že smlouva nebyla schválená, tak opakuji, že to pochází z doby, kdy ne všechny smlouvy procházely schvalováním městské rady.

Vám to tedy nepřijde, jako důvod k odstoupení?
Není to podle mne důvod, abych odstupoval. To už jsem říkal hned na začátku, když ta aféra vypukla. Hlavně proto, že všichni znali ten systém, všichni věděli, jak je nastavený a všichni schvalovali v rámci městského rozpočtu ony peníze. Takže tam nebylo nic, co by bylo zatajené, co by bylo udělané nějakým podvodem nebo udělané bez vědomí městských orgánů.

Takže to označujete jako co?
Byla to administrativní, technická chyba, která vznikla v nějakých historických souvislostech. Rozhodně to nebyl pokus o nějaké obcházení pravidel, nebo dokonce o nějaké podvodné jednání. Dokonce už vůbec ne o nějaké zvýhodňování. Podobný systém byl nastavený i v jiných případech. Sport je v tomhle dost specifický, nedá se to úplně srovnávat třeba s podnikatelskými aktivitami při pronájmu nebytových prostor.

Myslíte, že máte šanci uspět u voličů i po basketbalové kauze?
Doufám, že mi to hlasy voličů neubere. I díky tomu, jak dopadlo šetření, které prováděla policie, kdy bylo jednoznačně řečeno, že ke škodě nedošlo. 

Místostarostou jste dvacet let. Nepřemýšlel jste o tom, že už byste nekandidoval? Není to už moc dlouhá doba?
Na jednu stranu je to dlouho. Na druhou stranu, když dobře funguje firma, taky nemění svůj management. Domnívám se, že práce, která za námi je, je vidět a že je většinou Trutnováků vnímána dobře. Potvrzuje mi to i řada návštěv, hlavně z partnerských měst, i běžných turistů, kteří když přijedou do Trutnova, tak oceňují, co se tady udělalo a povedlo. Chválí, jak je město pěkné. Proto chci pokračovat dál, práce za námi je vidět, nemáme se za co stydět.

Logo

Pojďme k volebnímu programu VPM. Slibujete zvýšení počtu pracovních míst podporou podnikatelských aktivit. Jak konkrétně to chcete dělat?
Město nemůže zvýhodňovat podnikatele finančně. Nemůže jim dávat příspěvky na podnikání, nemůže jim odpouštět nájemné v nebytových prostorech. Prostě jsou věci, které město udělat nemůže. Co ale udělat může, že bude vytvářet podmínky pro jejich podnikání. To se týká hlavně cestovního ruchu - snažit se přitáhnout co nejvíc nových turistů a návštěvníků do Trutnova. Cestovní ruch hraje důležitou roli v ekonomice města a do budoucna bude hrát čím dál větší.

Proč by nemohlo město slevit podnikatelům na nájmech, když mohlo například slevit při prodeji pozemků ABB?
Je to o vytváření podmínek. Jednou z možností je právě průmyslová zóna, ať je to na Krkonošské nebo ve Volanově. To jsou příklady, kde město vytváří podmínky, aby do Trutnova přišli noví investoři, aby přišly firmy, které mají možnost se tady etablovat a zřídit zde nová pracovní místa. To jsou ale tak specifické záležitosti, že se to nedá vztahovat na jednotlivé nebytové prostory, které se nacházejí ve městě. Tam dochází ke stanovování ceny soutěží.

Místnímu podnikateli by ale určitě pomohlo, kdyby třeba měl slevu na nájmu.
V tomhle případě by to asi byla záležitost pro policii. To je teď hodně populární téma, podívejte se třeba na Jaroměř. Nejde to prostě z důvodu hospodářské soutěže. Když bychom dali cenu nižší než obvyklou nebo nevybrali nejvyšší cenu, tak se vystavujeme riziku postihu.

Co argument, že se náměstí vylidňuje a i podnikatelé odtamtud mizí? V centru jsou nebytové prostory města, takže to souvisí s politikou vedení radnice.
Celá historická zóna je specifická oblast. Volných nebytových prostor tam není zas tolik, některé jsou v patře nebo bez výloh. Tam tak dramatický odchod podnikatelů není. To, že se mění nájemci nebytových prostor, považuju za přirozený vývoj. Ale třeba právě v oblasti Krakonošova náměstí, pěší zóny a historického jádra Trutnova je prostor pro to, více zviditelnit nebo zpropagovat, aby tam kromě Trutnovanů přišli ještě návštěvníci. Pokud se podaří stáhnout návštěvníky z hor, tak to bude přínos pro podnikatele na náměstí a v okolí. Prostě peníze ani slevu dát obchodníkům nemůžeme. Můžeme jen to, že přivedeme nebo přilákáme klienty.

Jak ale chcete přitáhnout další turisty? Trutnov nemá zámek či hrad.
To sice ne, ale má krásný, historický střed města s unikátním podloubím, které se ještě proměňuje. Jsem přesvědčený, že po proměnách bude Krakonošovo náměstí ještě hezčí. Tam vidím cestu hlavně v propagaci. Náměstí, pěší zóna, Uffo a také bitva 1866 na Janském vrchu a Gablenzi, to jsou místa, kterými se může Trutnov pyšnit a dokáže to lidi přitáhnout. Tam bychom lidi rádi dostávali.

Navrhujete dostat kulturní a společenské akce do okrajových částí města. Jak?
Uvědomili jsme si, v rámci komunikace s lidmi, že některé akce, třeba Cirk-Uff nebo další kultura pořádaná Uffem, se pořádají jen v centru města. Takže chceme zkusit vytipovat pro začátek tři nebo čtyři akce, a udělat jednu třeba ve Voletinách, druhou například ve Lhotě, a tak dále. Prostě něco z toho, co se odehrává v Uffu, třeba nějaké menší akce, vytáhnout do okrajových částí. Samozřejmě pokud k tomu budou k dispozici odpovídající prostory.

Slibujete nové víceúčelové hřiště Na Lukách, rekonstrukci a přístavbu krytého bazénu. Kolik to bude stát, kde na to vezmete peníze?
Na přebudování bazénu na akvapark s tobogánem existuje už delší dobu studie, aby to nebylo jen pro sportovně založené návštěvníky, ale i pro rodiny s dětmi. Chybět by nemělo vybudování bezbariérového přístupu pro imobilní. Tam je cestou získat nějaký grant, což se nám zatím nepovedlo. Rekonstrukce bazénu je určitě o desítkách milionů. Víceúčelové hřiště Na Lukách chceme mezi bývalou poliklinikou a bazénem. Sloužilo by maminkám s dětmi i teenagerům. Postavit tam něco podobného jako na Paradráze, pro širší veřejnost. Cílem je to prosadit do městského rozpočtu. Bavíme se o investici v řádech milionů korun.

DSC 0175

V programu píšete o zvýšení bezpečnosti na místních komunikacích (například  křižovatka u Radia a bývalé porodnice na Pražské, rizikové přechody u kruhových objezdů). Ale co s tím hodláte dělat? Policisté tam asi celý den stát nemohou, nadchody či podchody jsou drahé a lidmi málo využívané.
Chceme pokračovat v krocích, které už pro bezpečnost byly udělané. Je to třeba nasvícení přechodů, budování ostrůvků a zvýraznění přechodů barevným, červenobílým plošným značením nebo blikajícími světly.

Nabízíte propojení MHD na Nové Dvory. Má smysl, aby jezdil autobus do vilové čtvrti, kde mají všichni auta?
Je pravda, že lidé se čím dál víc pohybují auty. Právě Nové Dvory jsou ale místem, kde je hodně obyvatel a vzhledem k tomu, jaké jsou tam příjezdové poměry, tak by tam menší autobus určitě pomohl. Řada lidí sice veze děti ráno do školy autem, ale zpátky ze škol už děti chodí pěšky. Takže by jim to mohlo pomoct i v tomhle směru.

Nové Dvory by možná potřebovaly i novou silnici. Nebo ne?
To je letité téma. Bez ohledu na rozšíření MHD to město v budoucnu čeká. Bavím se o silnici od Červeného kopce, kde při jízdě z města, na vrchu dochází k vytvoření jakéhosi hrdla, je tam radikální zúžení silnice. Sice je tam bezpečnostní práh, který dopravu zpomalí, ale silnice, po které se pokračuje, prostě neodpovídá současným potřebám a počtu lidí, kteří na Nových Dvorech bydlí.

A zamýšlená spojnice mezi Poříčím a Horním Starým Městem, která by měla vést přes Nové Dvory?
Myslím, že o tom se budou bavit jiné generace. My to v programu nemáme.
Chcete vytvořit podmínky pro zlepšení bezpečnosti a dodržování klidu v nočních hodinách.

V kterých částech města je situace tak špatná, že potřebuje zlepšit?
Poříčí, ale i Horní Staré Město. V obou místech bychom chtěli větší frekvenci hlídek městské policie. Odtamtud jsou připomínky nejčastější.

Prý podpoříte stíhání za šíření drog. Jak to ale chcete provést? Město přece není policie ani státní zastupitelství.
Město nemá možnost se na tom podílet přímo. Spíš tam jde o to, kdybychom se dostali k nějakým informacím, že jsou někde problémy, tak směrovat ty záležitosti na policii a příslušné orgány. Asi před rokem už vznikla komise pro sociální začleňování, kde jsou zástupci policie, úřadu práce a našeho sociálního odboru. Tam je platforma, kde se takové záležitosti řeší.

A co další předvolební heslo: Podpora zástavby parkoviště u soudu s důrazem na dobudování zázemí autobusového nádraží (včetně podzemního parkoviště). Není to jen slib? Přece tam nejsou všechny pozemky města?
Část pozemku, na kterém je parkoviště vedle soudu, je v soukromém vlastnictví. Město by se mělo snažit získat investora, který ten prostor komerčně využije podle toho, jak říká územní plán. A ten říká i o podzemním parkovišti. Pokud by se takový investor našel, tak věřím, že se se soukromým vlastníkem části pozemku určitě domluvíme.

Je to záměr, o kterém se dlouho mluví, ale nic se neděje. Kde berete tu jistotu, že se to teď najednou povede?
Samozřejmě jistotu nemám. Byl tam jeden vážný zájemce, který dokonce zpracoval projektovou dokumentaci. Byli jsme předběžně domluvení a dokonce na základě rozhodnutí rady a zastupitelstva měli v pronájmu pozemek s tím, že tam byl určitý termín, kdy měli zahájit výstavbu. Dva nebo tři roky to vypadalo velice nadějně, ale asi do toho kolem roku 2009 promluvila krize. Bohužel, firma nesehnala finance a partnery pro výstavbu komerčního objektu a před časem od toho odešla. Teprve teď je tedy možnost tu lokalitu ve středu města znova aktivně nabízet, třeba přes CzechInvest nebo na veletrzích a podobně. Lokalita nám přijde zajímavá. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet dál. Rozhodně si nemyslím, že by bylo nereálné pro to místo najít nějakého zájemce. Horizont čtyř let je dost dlouhý, mohlo by se to povést.

A zvýšení využití cyklodopravy ve městě a přidružených obcích - zřídit a zavést automatizovaný systém sdílení (půjčování) kol. Není to jen populistické heslo, když po Trutnově může člověk na kole vlastně jen po promenádě?
Od nás je to ambiciózní záměr, ale nemyslím, že nereálný. Samozřejmě je možnost využít jedné novinky - elektrokola. To by mohlo pomoct překonat problémy, které v Trutnově jsou pro rekreační nebo všední cyklisty. Propojení Poříčí - Horní Staré Město po promenádě je téměř ideální. Co se týká okrajových částí jako je třeba Libeč, tak tam se dá dostat poměrně snadno. Automatický systém sdílení kol je ale vize, za kterou bychom rádi šli.

Zní to hezky. Ale aby se pak cyklisté na vypůjčených kolech nepohybovali i v zahuštěné dopravě? To mi nepřijde moc bezpečné…
Záleží na každém cyklistovi, jakou trasu si zvolí. Zahuštěná je Struha, Polská a Náchodská. Nepředpokládám, že rozumný cyklista pojede po hlavní silnici, když kousek vedle vede cyklostezka. Také do Horního vede cyklostezka, takže ani tam by nemuseli cyklisté jezdit po hlavní silnici. Nemyslím, když tu bude mezi lidmi kolovat dvacet nebo třicet kol navíc, že by muselo docházet ke střetům s automobilovou dopravou.

Kola by půjčovalo město nebo soukromník?
Možné jsou obě varianty. V první fázi bychom chtěli sehnat firmu, která by ten systém provozovala, pro město by to bylo jednodušší. Pokud by se soukromník nenašel, mohla by to třeba spustit některá městská organizace.

A co další cyklostezky ve městě?
Místo pro další cyklostezky samozřejmě je. Spíš bych se zaměřil na zlepšování a rozšiřování těch současných. Je možné udělat ještě jednu věc, tedy tam, kde to dovolí šířkové poměry, využít části chodníků a silnic. Ve městě taková místa jsou. 

Chcete vytváření podmínek pro využití průmyslové zóny Krkonošská a dalších volných ploch ve městě. Co ale může město udělat, když zóna už stojí a cena za pozemky vlastně není v rukou zastupitelstva…
Může ji aktivně nabízet a propagovat.

Anketa

Přesvědčil vás Tomáš Hendrych? Měl by být starostou?

odpovědí celkem 184



Jaký očekáváte volební výsledek? S jakým počtem mandátů budete spokojení?
Máme pětku, takže bych byl spokojený s počtem pěti až sedmi mandátů.

S kým půjde Volba pro město do koalice a s kým naopak ne?
Bude se to odvíjet od výsledku voleb. Vzhledem k tomu, že spolupráce funguje už několikáté volební období, tak partneři ve stávající koalici jsou našimi největšími potenciálními partnery i do budoucna. Zatím jsme neřešili, s kým rozhodně do koalice nepůjdeme. Bude záležet, kdo se do zastupitelstva dostane a kdo ne. Nicméně, protože Volba pro město je pravicová strana, tak budeme preferovat spolupráci především s pravicovými subjekty.

Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Renáta Tommová

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama