Čtvrtek

26. listopadu 2020

Nyní

Zítra

Svátek má

Královéhradecký kraj rekordně investoval a zbavil se dluhů

27. 7. 2020

page.Name
Královéhradecký kraj se za poslední čtyři roky postupně zcela zbavil dluhů. Současně trvale zvyšoval investice z 1,2 miliardy korun v roce 2016 až na rekordních 2,8 miliardy korun loni. Rozpočty kraje v letech 2016 až 2019 končily přebytky od 145 milionů do 819 milionů korun. Problémem regionu i v nyní končícím volebním období zůstávají zchátralé silnice druhé a třetí třídy. Současnou krajskou koalici tvoří ČSSD, ODS, Koalice pro Královéhradecký kraj, Starostové a Východočeši a TOP 09.

Krajský radní pro ekonomiku Rudolf Cogan (Starostové a Východočeši) uvedl, že kraj se loňským splacením všech úvěrů stal jedním ze tří českých krajů bez dluhů. Investice ve výši 2,8 miliardy korun se na celkových výdajích loni podílely 18,3 procenta a podle Cogana to byl po Jihočeském kraji druhý nejvyšší podíl investic na výdajích mezi kraji. Dodal, že kraj měl ke konci loňského roku na účtech 2,6 miliardy korun.

Z významných investic se vládnoucí pětikoalici podařilo na jaře 2018 zahájit mnoho let připravovanou přestavbu náchodské nemocnice. Stavební firmu kraj vybral až ve čtvrtém tendru, stavba dvou pavilonů za 1,34 miliardy korun má být hotová do 30. července. Na dofinancování přestavby nemocnice kraj letos k 30. červnu čerpal úvěr ve výši 350 milionů korun.

Zásadně kraj zvýšil investice do silnic, když se z necelé půlmiliardy korun v roce 2016 dostal následující rok téměř na jednu miliardu korun a v letech 2018 a 2019 na úroveň 1,3 miliardy korun. Zhruba polovina z 3300 kilometrů krajských silnic je podle hejtmanství v havarijním stavu, ale díky investicím posledních let se jejich stav postupně zlepšuje.

Letos by mělo jít do krajských silnic téměř 1,4 miliardy korun. "Jestli se má v kvalitě silnic něco změnit, je nutné v tomto trendu investic pokračovat dalších čtyři až osm let," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS). Hlavní část peněz na opravy silnic kraj čerpá z fondů EU.

Letos v lednu kraj po 13 měsících dokončil autobusový tendr a uzavřel nové smlouvy s autobusovými dopravci, kteří pro něj budou zajišťovat dotovanou linkovou dopravu v letech 2021 až 2031. Hodnota tendru byla 7,7 miliardy korun a šlo tak o největší zakázku v historii kraje. V osmi oblastech si zajištění dopravy rozdělí pět dopravců.

Opoziční zastupitelka Monika Štayrová z hnutí ANO, vítěze minulých voleb, ocenila, že se kraj zbavil dluhů a zvládl autobusový tendr. Na straně výdajů se jí však nelíbí přidělování takzvaných individuálních dotací. "Mimo dotační programy a bez jasné koncepce se tak ročně rozdělují desítky milionů korun," řekla. U stavby náchodské nemocnice vyjádřila pochybnost nad tím, zda nové pavilony budou stačit na soustředění provozu nemocnice do jednoho areálu. Kraj podle ní mohl být aktivnější při řešení problému sucha a nedostatku vody.

Letos se kraj kvůli koronavirové krizi potýká s výpadkem daňových příjmů. Zastupitelé již na návrh koalice schválili škrty v rozpočtu kraje ve výši 223 milionů korun. Z toho 58 milionů korun připadá na úspory v běžných výdajích a 165 milionů korun se týká škrtů v investicích.

Opoziční ANO postup koalice označilo za chaotický a odkládání investic za chybu. "Škrty v oblasti investic mohou připravit o práci tisíce lidí. Je nutné naopak rozumné investice v rámci našeho kraje podporovat, a to i za cenu momentálního zadlužení," uvedl kandidát ANO na hejtmana pro podzimní volby Jaromír Dědeček. Hnutí ANO chtělo napříč stranami zřídit Krajskou ekonomickou radu, která by fungovala jako expertní poradní orgán hejtmana. U koalice ale odezvu nenašlo.

Současné rozpočtové příjmy kraje, které včetně peněz na platy učitelů a dalších transferů od státu postupně za rok dosáhnou 15 miliard korun, nejsou s rozpočty kraje ze začátku jeho existence vůbec srovnatelné. V prvním uceleném roce svého fungování v roce 2001 měl kraj příjmy a výdaje na úrovni 950 milionů korun.

Kraj v uplynulých čtyřech letech neměl problémy s nezaměstnaností, která je nyní třetí až čtvrtá nejnižší v Česku. Zaměstnanost v kraji významně podporoval rozvoj závodu automobilky Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku. Rychnovsko je díky tomu okresem s nejnižší nezaměstnaností v ČR.

ČTK