reklama 

Opravím i čtyřicet let starou skládačku, tvrdí servisman. Kola opravuje čtvrt století

19.4.2017  •  Aktuality  • 
čtenost 2053
 • komentářů 7

Trutnov - Když jedete po Horské ulici směrem na Zelenou louku, nemůžete si po pravé straně nevšimnout pěkného šedého domu, v jehož přízemí sídlí ZK Cykloservis. Jeho majitel Zdeněk Křížek kola nejen prodává, ale také provádí jejich servis.

Opravím i čtyřicet let starou skládačku, tvrdí servisman. Kola opravuje čtvrt století

Dělá to už hodně let a zákazníci jsou spokojeni. „Jsem tady pro širokou vrstvu zákazníků, nejen pro ty, kteří mají osmdesát tisíc na to, aby si koupili drahé, krásné a super naleštěné kolo,“ říká.

Co vás vedlo k tomu, že jste založil firmu na prodej a servis jízdních kol? Kdy to bylo?
S opravami kol jsem začal v roce 1991. Přibližně čtyři roky na to se otevřela prodejna včetně servisu a začalo se naplno podnikat. Byl to koníček, který přerostl do podnikání.

Jaké byly začátky?
V té době panovalo velké nadšení, což určitě spousta lidí pamatuje. Bylo to poměrně hektické. Byl velký hlad nejen po opravách, ale i po nových kolech. Tenkrát se opravovala hlavně kola z dob před rokem 1989. Byly to zejména Favority, Esky, skládačky, spousta dnešních servismanů to už ani nezná.  Ty úplně začátky spojené s prodejem jsem ale úplně nezažil, protože jsem s tím začal někdy v roce 1994.  

Je rozdíl mezi dobou, kdy jste začínal, a současností? V čem?
Nejvíce se změnilo to, že se dnes opravuje méně a více se vyměňují celé díly a součástky. Já se snažím ještě některé věci opravit a zprovoznit. Dá se to udělat, ale spousta servisů už k tomu nemá vztah.

Kdo jsou vaši zákazníci?
Jsem tady pro širokou vrstvu zákazníků, nejen pro ty, kteří mají osmdesát tisíc na to, aby si koupili drahé, krásné a super naleštěné kolo. Opravím i čtyřicetiletou skládačku, nemám s tím problém. Nebráním se starým, opotřebeným kolům, na které majitelé moc nedbali. Ty finanční nároky pak ale stoupají.

Když si u vás koupím nové kolo, kdy bych měl navštívit poprvé servis?
První servis se provádí zhruba po 150 až 200 naježděných kilometrech, což je čtyři až šest týdnů provozu.

Co obnáší běžné seřízení bicyklu?
Když si zákazník koupí nové kolo, je seřízené, funkční a připravené k jízdě. Později, jako u všech nových věcí, je potřeba ho zkontrolovat, dotáhnout dráty výpletu, středové složení, zkontrolovat všechny šrouby a seřídit.

Jak vypadá záruční servis?
Po dva roky, co je kolo v záruce, dělám základní seřízení zdarma. Hrazena je výměně opotřebovaných dílů.

Liší se nároky na servis u rekreačních a závodních cyklistů?
Liší a neliší. Každý chce, aby bylo kolo v pořádku, stoprocentně funkční, nikde nebyla vůle, nic nevrzalo a podobně. Takže nároky jsou podobné.

Kdy je ideální čas před sezónou navštívit váš servis?
Už tady měli být všichni dávno. Nejvhodnější doba je od října do konce února, maximálně do půlky března. Téměř všechny díly mám ve skladu, takže drtivá většina kol je opravena maximálně do týdne. Vzhledem ke kapacitě prostoru není ale možné tady skladovat větší množství kol. Je potřeba to udělat rychle. Jsou však zákazníci, kteří přijdou začátkem dubna s tím, že chtějí mít kolo opravené do druhého dne. To se ale nedá stihnout.

Která součástka na kole nejčastěji odchází?
To, co je nejvíce namáhané. Záleží i na tom, kde se člověk na kole pohybuje. Nejvíce zatížené jsou samozřejmě řetězy, převody, brzdy a pláště. Vyměňují se řetězy i s kolečky vzadu. Spousta lidí přijde se starým kolem a musí se vyměnit i převodníky vepředu.  

Provádíte také centrování a vyplétání kol?
Výplety a centrování jsou samozřejmostí, jsou to základní věci.

Stalo se vám někdy, že zákazník přivezl kolo a vy jste mu doporučil, aby si místo opravy raději koupil nové?
Stává se to. Měl jsem tady kola, o která se dlouhá léta nikdo nestaral. Potom se majitel při opravě dostane i na částky kolem pěti tisíc korun, a to se u takového kola nevyplatí, protože za 10 až 15 tisíc se dá koupit pěkné nové kolo s plnou zárukou.

Měl jste tady nějaké historické kolo?
Vyloženě historické ne, ale měl jsem tady Ukrajinu tříkolečko. To už je taková malá rarita.



Kterou opravu byste označil za nejnáročnější?
Nejnáročnější jsou asi repasy vidlic a tlumičů. Mnohdy je lepší to poslat dovozci, který je na to vybavený specifickým nářadím.

Na kolik přijde nejběžnější servis kola?
Základní seřízení, kontrola a práce bývá od 300 do 400 korun. Není to nijak finančně náročné.

Opravujete také elektrokola?
Také, ale jen mechanické a ne elektrické části. Dělám i přestavby kol na elektrické sady.

V čem jste lepší než konkurence?
Tak to teda nevím. Ceny za servis jsou zhruba všude stejné. Já jdu cestou, aby servis, který dělám, byl co nejkvalitnější. Pro mě je odměnou, když je zákazník spokojen a časem si u mě koupí nové kolo. 

Mohl byste mi poradit, jak bych se měl běžně starat o své kolo?
Včas ho umýt, před jízdou zkontrolovat jestli nemá volná kola v rámu či řídítka, funkční brzdy, namazaný řetěz a můžete jet.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

 

Diskuse

19.4.2017 Pavel Žilka
No to je náhodička, pokud je to stále stejný servis a stejný pan opravář jako před cca 7-8 lety, tak když mi tenkrát měl jet syn na cyklák od ZŠ a potřebovali jsme dát kolo do pořádku, řekl mi, že tato kola neumí opravit (chtěli jsme ho jen prohlédnout, seřídit a možná vyměnit jednu ucházející duši - žádná jaderná fyzika, ale pro pána asi i žádný kšeft)! Kolo bylo staré asi 3roky, ale měli jsme smůlu, že prý bylo zakoupeno v supermarketu! Tak nevím, třeba jste zapomněli napsat, že umí opravit jen ta svoje kola a tak ještě možná ty skládačky 40let staré. Děkuji za článek na který jsem moc rád reagoval. Tenkrát jsme hold nemohli koupit kolo v této prodejně a dnes kdybychom mohli, kupuji z principu jinde.
20.4.2017 Petr Korotvička
@Zilka : A ja se naopak nedivim, ze na kolo ze supermarketu nesah. Nerikam, ze si lidi nemaji kupovat kolo z podobnych obchodu, ale predem by meli pocitat s priupadnymi nasledky (napr to, ze v takovem krame budou mit pravdepodobne nulovy servis). Chapu, ze ne kazdy ma na to si priplatit a poridit zajetejsi znacku v cyklo obchodu, kde bude mit zaruceny i zarucni+pozarucni servis. Jenze po case naprosta vetsina majitelu zjisti, ze Supermarketove kolo je neseriditelne, neopravitelne a vlastne ze to mozna i byly vyhozene penize. A naprosto chapu, ze do znackoveho servisu Vam zkuseny clovek takove kolo nevezme, protoze muze mit realne obavy, ze to proste neseridi, ani kdyby se rozkrajel. A v nekterych pripadech ani nedokaze vymenit nejake dily, protoze to jsou buhvijake atypy, ktere nikde nesezene...
20.4.2017 Josef Dvořák
Jojo, pán se tady dobře chvástá, dělá si hezkou reklamu. Ale v reálu je vše jinak a úsměv má jen zde na fotkách a možná ještě před nějakou hezkou slečnou. Koko ze supermarketu není žádný šlágr, Pán servisák ho neseřídil a mě jako laikovi se to nakonec povedlo, když nebylo jiného zbytí.....
21.4.2017 Pavel Žilka
Petr Korotvička ... co to je s prominutím za kydy? Celý článek i s Vaším komentářem by měl být označen jako reklamní sdělení. Díly byly naprosto standartní. Šlo jen o to, že jsem v daný okamžik neměl čas a chuť se tím zabývat sám. Nakonec jsem musel. Lehce naražená šlapka od obrubníku, obržděné špalky a ucházející duše potká snad i značková kola, ne? Vše jsem sehnal standartně. Takže taky tady udělám reklamu! S ochotou mě tenkrát obsloužili a poradili v HK Kola Kulhánek - "asi dobrej oddíl" . Takže to jde když se chce, ochotně a bez keců. Cyklák s tím v pohodě odjel, i další km. Díky tomu ve mě a mé rodině mají od té doby nového zákazníka. Bohužel mimo Trutnov.
21.4.2017 Milan Hartman
Ne,ne,ne! Od pana Křížka už nikdy nic. Kolo koupené u p. Křížka. Lupalo mi v rámu, pan "servisman K." řekl, že je to v řetězu a kazetě, oba díly vyměnil celkem za 1 400kč. Předal mi kolo, že už nelupe. Následovala moje zkušební cesta domů, kolo stále lupalo. Vrátil jsem se tedy do servisu pana K. pro staré vyměměné díly, řetěz a kazetu, že si je nechám doma. Pan K se stále usmíval, jako na těchto fotografiich, ale vyměněné díly mi odmítl vydat. Příště koupím kolo na jedno použití v marketu, než se nechat trestat takovýmto "živnostníkem".
21.4.2017 Jiří Hrodek
Jirka Hrodek Víc jak deset let dávám do servisu pravidelně dvě kola před sezónou - naprostá spokojenost. Nákup kol v supermaketech - ušetření peněz na nesprávném místě.
21.4.2017 Andrea Sturmová
Ochota, vstřícnost, milé jednání, dobré ceny. Víc není co dodat.

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama