reklama 

Na trase do Trutnova by mohly zrychlit vlaky, cestující by uvítali i méně zpoždění

15.9.2017  •  Aktuality  • 
čtenost 1774
 • komentářů 3

Trutnov – Jízda vlaku z České Skalice do Trutnova trvá padesát minut. Pokud ale dojde k záměru kraje zrychlit na tomto páteřním úseku dopravu, mohl by se čas zkrátit o téměř dvacet minut. „Jednou z nejvýznamnějších tratí je Hradec Králové – Trutnov, kde by se dalo zrychlení dosáhnout hned několika způsoby,“ řekl na nedávném Dni železnice náměstek hejtmana Martin Červíček.

Na trase do Trutnova by mohly zrychlit vlaky, cestující by uvítali i méně zpoždění

První možností k dosažení zkrácení jízdní doby a zajištění konkurenceschopnosti osobní železniční dopravy je pokračování modernizace a elektrizace tratě z Jaroměře přes Trutnov do Svobody nad Úpou. „Druhou je pak odstranění přepřahů rychlíků v Hradci Králové,“ uvedl. Záměr státu je ukončení rychlíků z Prahy v Hradci Králové a spojení do Trutnova by bylo zajištěno s přestupem v Hradci Králové.

Tímto krokem by se mohla zrychlit doprava na tomto úseku. Karel Mareček z České Skalice, který jezdí den co den do práce do Trutnova, by zrychlení dopravy na tomto úseku uvítal. „Ideální by bylo vypravit denně několik vlaků, které by stavěly jen ve větších zastávkách - v Červeném Kostelci, Malých Svatoňovicích a pak až v Trutnově,“ domnívá se. Další oslovený pasažér Jaroslav Novák rovněž dojíždí za prací do podkrkonošského města. Ten však vidí jiný problém, a to častá zpoždění.

„Dokážu pochopit, že se přes léto opravují železnice a jsou časté výluky. Ale těch zpoždění vlaků je na můj vkus až příliš. To není pro dráhy moc dobrá vizitka. Taky si nemyslím, že by se na trase do Trutnova dalo příliš zrychlit. Myslím si, že profil tratě to moc neumožňuje, ale uvidíme, třeba se pletu,“ dodal.  Náměstek hejtmana připustil, že případný konec přepřahání rychlíků v Hradci a následný přestup se nemusí některým cestujícím zamlouvat.

„Nechceme dopustit výrazné zhoršení komfortu cestování pro obyvatele Královéhradeckého kraje způsobené ztrátou možnosti přímého spojení s hlavním městem. Z tohoto důvodu budeme se státem dále jednat a optimální je právě pokračování elektrizace tratě z Jaroměře do Trutnova,“ nechal se slyšet Červíček, který prozradil, že došlo k jednání s Českými drahami o možnosti stavění rychlíků v Kuksu, kam ročně zamíří přes sto tisíc návštěvníků.

Další jednání o rozvoji železniční dopravy se uskutečnilo se zástupci společnosti GW Train Regio. Ta letos slaví 20. výročí provozování tratě Trutnov – Svoboda  nad Úpou. Dopravce představil možnosti modernizace motorové jednotky, která by zajišťovala dopravu na této trati v dalším období.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz

Foto: vlaky.net, Hynek Šnajdar

Diskuse

15.9.2017 Petr Jandera
Přepřahání lokomotiv v Hradci Králové sice trochu prodlužuje cestu z Prahy do Trutnova, ale cestující má jistotu, že do cílového města dojede. Mám velké a nemilé zkušenosti s jízdou pražského rychlíku pouze do Hradce Králové a následné přestupování, protože spěšný vlak do Trutnova na něj v případě zpoždění více jak 5 minut nečeká (což bývá obvyklé zpoždění zvláště nyní při rekonstrukcích tratí) a cestující do Trutnova pak musí čekat hodinu až na další přímý rychlík z Prahy do Trutnova.
15.9.2017 Tomáš Prouza
Jezdím vlakem do zaměstnání z Malých Svatoňovic do Svobody nad Úpou. Současná jízdní doba na úseku do Trutnova je adekvátní revitalizaci trati, problémem jsou občasná zpoždění rychlíku z Prahy (není jich zase ale příliš moc). Projel jsem se minulou neděli ukázkovou motorovou jednotkou GW Trainu a doufám, že se tu časem něco takového objeví. Minimálně v hlavní letní i zimní sezóně, protože toto je souprava pro 21. století - a ne ostudná a kapacitně často naprosto nedostačující současná jednotka řady 810. A co se zrušení přímého rychlíku týká: jeden přestup člověka nezabije, avšak naprosto souhlasím s p. Janderou ohledně návaznosti spojů.
16.9.2017 Martin Stolár
Z Hradce Králové do Starkoče jezdí rychlíky stovkou, větší rychlostí lokomotiva řady 750.7 jet ani nemůže. Ostatně, rychlost soupravy je vidět v modernizovaných vagonech. Ze Starkoče do Trutnova se jezdí cca 80 - 90 km/h, profil trati rychlejší jízdu zatím neumožňuje. Pokud by se podařilo zvýšit traťovou rychlost i nad 100 km/h, tak by dopravce musel jezdit s jinými lokomotivami a ne na osobních vlacích s Regionovou či klasickým motorákem řady 810, které jezdí maximálně osmdesátkou. Další věcí jsou neustálá zpoždění. Má-li vlak od Hradce víc jak deset minut zpoždění, tak pravidelně zkejsne v Červeném Kostelci minimálně dalších deset minut kvůli křižování souprav. Co se týče přestupů, problém by nebyl, pokud dopravce nenechá cestující v půli cesty v přestupní stanici kvůli ujetému přípoji, což u dopravce je celkem časté... Ono je hezké, že se v Hradci vždy v celou hodinu během deseti minut sjedou všechny vlaky, ale pokud nějaký spoj má zpoždění, tak má cestující smůlu. Takové jednání dopravce by ale nemělo být tolerováno. Jízdní řád na papíře vypadá hezky, ale realita je často úplně jiná... Elektrifikace trati by byla přínosem, ale musela by být funkční, nikoliv s kupou poruch trakčního vedení jako je tomu na hlavních tratích, kdy není dne, aby nebyl nějaký problém... Co se přepřahů lokomotiv v Hradci týče: co je rychlejší? Přestup všech cestujících z x vagonů do jiné soupravy nebo přepřah lokomotivy, který se dá zvládnout i do deseti minut? Nehledě na to, pokud by se používala souprava od Trutnova, která by do Hradce dojela pozdě a následně se hned vracela zpátky, tak zpoždění potáhne celou cestu. (stejný systém jako u spěšných vlaků HK - Letohrad). A dopravce soupravu navíc asi držet nebude...

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama