reklama 

Tramvaje, ropné plošiny, mořské elektrárny. Kromě Antarktidy znají Wikov všechny kontinenty

14.3.2018  •  Aktuality  • 
čtenost 617
 •• Komerční sdělení

Kde světoznámá fabrika na převodovky a ozubená kola stojí, ví většina Trutnováků. Kam ale putují její výrobky a jak vůbec vypadají, si možná dokáže představit málokdo. Generální ředitel říká, že i když wikovácké produkty obvykle nejsou vidět, závisí na nich naše pohodlí v mnoha směrech. „Logo Wikovu znají na všech kontinentech kromě Antarktidy,“ netají Zbyněk Berger.

Tramvaje, ropné plošiny, mořské elektrárny. Kromě Antarktidy znají Wikov všechny kontinenty

Co je pro lídra na evropském strojírenském trhu důležitější – trendy udávat, nebo umět vyhovět téměř jakémukoli přání zákazníka?
Jak se mění doba, mění se i požadavky našich odběratelů. Dřív se Wikov profiloval jako firma schopná vyrobit převodovku podle zadání zákazníka. Fungovalo to do té doby, než ve velkém přišly takzvané přímé pohony, tedy takové, které potřebu použít převodovku eliminují. A náš trh se v tomto segmentu zmenšil. Na druhou stranu vzrostla poptávka po speciálních převodovkách. Ty jsme uměli. Ovšem na rozdíl od ostatních firem, které je skládaly ze standardních dílů, jichž měly plné sklady, Wikov je konstruoval pokaždé od začátku. Dříve výhoda, dnes smrtelný luxus.

Jak jste z takové situace vybruslili?
Museli jsme se velmi rychle vyprofilovat a ukázat, že dokážeme něco originálního. Vytvořili jsme třeba řadu planetových převodovek Orbi-fleX s technologií, které ve světě moc nikdo nevěřil, ale my ji používali mnoho let s úspěchem ve větrné energetice. V současné době planetové převodovky s technologií pružných čepů zavádíme napříč průmyslovými obory a stali jsme se s ní světovými lídry. Konkurence totiž již v minulosti tuto technologii v jistých odměnách používala, ale nevěřila ji. Dnes se situace mění a začínají ji používat i naši největší konkurenti. A když potkáte na světovém veletrhu vedle vašeho stánku japonskou firmu, jak prezentují technologii pružných čepů ve svých převodovkách jako novinku, tak vás to nesmírně hřeje u srdce. Moc hezky se jim říká, ale kluci, s tímhle jsme přišli na trh na konci 80. let minulého století. V tu chvíli máte 30 let náskoku!

Můžete přiblížit, v čem jsou vaše planetové převodovky unikátní?
Nemá asi smysl jít do úplného technického detailu, ale v zásadě jsme dokázali vnést do nitra převodovky pružný prvek. Kromě toho, že ji chrání před poškozením, může být díky němu převodovka menší nebo přenášet větší krouticí moment než konkurenční planetové řešení.

Označil byste Orbi-fleX za vlajkovou loď Wikovu?
Ano. A hned bych k němu přidal systém vzdálené diagnostiky WiGuard, který hlídá chování převodovek a patří k velmi populárním wikováckým produktům. Do systémů prevence, tedy i vzdálené diagnostiky, jsou koncoví uživatelé ochotni investovat. Moc dobře vědí, že když se jim výrobní linka zastaví, je už pozdě. Vzdálenou diagnostikou se dá výborně plánovat odstávka linky a zabránit zastavení výroby.

Ve kterém oboru se firma profiluje, pokud to vůbec lze říci?
Wikov byl vždycky víceoborový. Právě proto obstojí na celosvětovém trhu. Rád bych ale zmínil ucelenou řadu převodovek pro kolejová vozidla. Tam vidím velký progres. Začínali jsme někdy na počátku tisíciletí s převzatou výrobou převodovek pro tramvaje bývalé značky ČKD. Dnes jsme na čtyřicetinásobném počtu vyrobených převodovek ročně. Dosáhli jsme hranice dvou tisíc kusů za rok a víme, že můžeme růst dál.

Kam až?
Poslední dva roky dodáváme převodovky do každé třetí nově vyrobené tramvaje na světě. Naše produkty využívají v Moskvě, Poznani, Ostravě, Petrohradu, tureckém Eskişehiru i americkém Milwaukee a Detroitu. To je naprosto skvělý výsledek. Nejsou to ale jen tramvaje, které fungují s převodovkami Wikov. Najdete je v jednotkách metra, příměstských vlacích i lokomotivách. Pokrýváme téměř celé portfolio trhu kolejových vozidel s výjimkou rychlovlaků nad 200 km/hod. A kdo ví? Třeba to jednou dáme!

Wikov má na kontě mnohá nej. Na jaká si vždycky vzpomenete?
Víte, Wikov se nemůže svou velikostí zdaleka rovnat některým německým nebo čínským konkurentům, kteří mají fabriky po celém světě, vyrábějí díly tam, kde to vyjde nejlevněji a finální výrobky pak jen poskládají. Tam Wikov není a nikdy ani nebude. Ani tam nemíříme. O to víc nás pak těší, když porazíme nějakého giganta. Máme například radost, že jako Češi, suchozemci, udáváme směr mladému, ale ambicióznímu odvětví - přílivové energetice. Nedál je v ní asi Velká Británie, respektive Skotsko, a my jsme dodali převodovky už do tří úspěšných projektů. Jde „jen“ o pár kusů, ale nikdo jiný nevyrobil převodovky pro tak výkonné elektrárny jako my.

Vedete si knihu rekordů?
To opravdu ne. Ovšem kdybychom ji měli, jistě by v ní nechyběl zápis o převodovkách pro mořské větrné elektrárny čínského zákazníka. Před pár lety jsme dodávali převodovky do největší elektrárny na světě, co se průměru rotoru týká. Jen pro představu - běžná elektrárna na souši má dnes výkon kolem 2 MW a průměr rotoru kolem 80-100 m. Tady šlo o dodávky pro elektrárny o výkonu 5,5 MW a průměru rotoru 150 m. Svého času to byl největší rotor na světě. Větrná energetika se ohromně vyvíjí, takže dnes je tento rekord překonán. Podobně je to s našimi dodávkami nejvýkonnějších větrných elektráren na světě. My jsme dodali 7,7 MW převodovky, dva roky nato nás předběhl německý Siemens s 8 MW. Ale wikováci se nevzdávají.

Míváte někdy „mrazení v zádech“, jak instalace a zprovoznění vašich výrobků nakonec dopadnou?
Některé projekty jsou natolik unikátní, že není prostor pro chybu a celý proces od prvního návrhu až po osazení provází naprosté soustředění na výsledek. V tomto směru byl ojedinělý projekt 600 převodovek pro zvedací zařízení ropných plošin, který jsme realizovali v letech 2014-2015. Tehdy poprvé jsme vyčlenili tým lidí napříč odděleními, který dva roky pracoval jen na tomto projektu. A vyplatilo se. Každá ropná plošina tohoto typu má tři speciální nohy, které ji jsou schopny zvednout až o 100 m nad hladinu moře. A když už je celé to monstrum nahoře, nesmí se nic pokazit. Od každé z 56 převodovek je očekávána ta nejvyšší spolehlivost. Pro Wikov byl projekt jedinečný také tím, že to byla série stejných 600 středně velkých převodovek, takže se vyplatilo hledat zároveň nejefektivnější cestu k cíli.

Asi ne každý si takový kolos dokáže představit. Existuje nějaký výrobek Wikovu, který máme nebo používáme každodenně, aniž to možná tušíme?
Určitě to nebude výrobek, který vezmete do ruky. Naše nejmenší převodovky váží kolem 200 kg a jsou určeny pro americké trolejbusy. Nejtěžší převodovka z Hronova měla přes 60 tun. Putovala do větrné elektrárny. Úplně nejblíž veřejnosti budou asi elektrické vlaky Českých drah zvané CityElefant, které potkáte na trati Jaroměř – Hradec Králové. Vzhledem k tomu, že většina našich převodovek míří do nějakého průmyslového oboru, tak se s nimi setkají spíš lidé z údržby firem, než běžný spotřebitel.

Kde například?
Dotkli jsme se kolejových vozidel a větrné energetiky. Je to i vodní energetika, přílivová a tepelná energetika. Kolegové z Plzně dodávají převodovky do cementáren, cukrovarů, povrchových dolů nebo pro průmysl těžby ropy a plynu. Tady v Hronově můžeme přidat gumárenství a plastikářský průmysl, zpracovatelský průmysl, recyklace – to jsou různé drtiče, ať už demoličního materiálu, dřevní hmoty… Přidám ještě převodovky pro ocelárny, eskalátory nebo obráběcí stroje.

Zdá se, že není obor, který by se bez převodovek Wikovu obešel.
To se opravdu jen zdá. Rádi ale přiznáváme, že ze světadílů jsme zatím „nedobyli“ pouze Antarktidu. Z našich bran vyrážejí převodovky do více než 70 zemí. Nejčastěji zůstávají v Evropě nebo putují do Asie. Ale máme odběratele také v Severní a Jižní Americe, Africe a Austrálii.

Zbečník 356, 549 31 Hronov
Tel.: +420 491 488 111
Fax: +420 491 488 412

www.wikov.com

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama