reklama 

Nová pěší zóna počítá s cyklisty, výjezdem aut na náměstí i přestěhovanou trafikou

22.6.2018  •  Aktuality  • 
čtenost 2224

Zhruba padesátka lidí se sešla ve čtvrtek odpoledne v Uffu, aby se tady seznámila s výsledky otevřené architektonické soutěže k rekonstrukci pěší zóny v Trutnově. Vyslechla si názory členů poroty i prezentaci autorů vítězného návrhu. V diskuzi pak občany zajímalo, jak to bude s cyklisty, zásobovací dopravou či zimní údržbou.

Nová pěší zóna počítá s cyklisty, výjezdem aut na náměstí i přestěhovanou trafikou

V úvodu setkání připomněl trutnovský starosta Ivan Adamec, že se jednalo o třetí takovouto soutěž, kterou město vyhlásilo. Ta první byla kdysi zaměřená na náměstí, ovšem podle výsledků se nakonec nepostupovalo. Druhá soutěž je pro veřejnost známější, jelikož se týkala Společenského centra Uffo. „Byla tehdy dost složitá, ale podařila se,“ pronesl Adamec, který věří, že i vize zrekonstruované pěší zóny se úspěšně přenese do reálu.

Jak bývá zvykem, po soutěžích je snaha zpochybňovat výsledek i vítěze, ale trutnovský starosta tvrdí, že v tomto případě to není na místě. „Soutěž proběhla podle pravidel, jež diktovala Česká komora architektů, tím pádem je výsledek zcela jasný a určující pro další směr této lokality,“ poznamenal s tím, že právě pěší zóna v Horské ulici byla velmi vhodným místem pro uspořádání takovéto soutěže.

„Trošku jsme se klepali, kolik přijde návrhů, protože jsme se báli, abych jich nebylo málo. Architekti jsou dnes velmi vytížení zakázkami. A soutěžení, upřímně řečeno, zase tak lukrativní činnost není, když nevíte, jestli vyhrajete. Na druhou stranu jsme se ale také báli, abych těch návrhů nepřišlo moc a my to byli schopni zvládnout,“ nechal se slyšet předseda poroty Bohumír Prokop.

Se svými kolegy tak s nadšením uvítal jakousi zlatou střední cestu, protože se vybíralo ze třinácti návrhů. „Nesmírně nás potěšilo, že ani jeden z nich nebyl dělaný bokem a na každém bylo vidět, že mu bylo věnováno dostatek pozornosti. To nebývá úplně zvykem,“ poznamenal Prokop a ocenil také, že drtivá většina účastníků ve svých projektech uvažovala o zóně v dalekém výhledu do budoucnosti.

Práce poroty podle něj ale byla nakonec relativně jednoduchá v tom, že se jasně dalo oddělit několik návrhů, které byly komplexně dobré. Na vítězném návrhu se pak porotcům velmi líbilo to, čemu se říká přiměřenost. Přiměřenost množství, proporcí, velikostí, materiálu… „Když se budete architektuře věnovat dále, tak zjistíte, že je to skoro to nejdůležitější,“ prohlásil Prokop. Hledání měřítek, aby člověk, který posuzuje prostor kolem sebe, pro něj byl milý, přívětivý, zajímavý, a to v jakékoliv roční době. A samozřejmě také, aby vše fungovalo ke spokojenosti investora.

Toto ve svém projektu nejlépe vypracovala trojice mladých architektů Martin Hájek, Václav a Lukáš Kemr z královéhradeckého ateliéru, který byl mimo jiné úspěšný v soutěži na podobu Malostranského náměstí v Praze.

„Jako úplně nejpodstatnější věc jsme zohledňovali, že pěší zóna je jeden z nejdůležitějších veřejných prostorů ve městě. Je to taková tepna, která spojuje Krakonošovo náměstí s dalšími důležitými místy, jako autobusové či vlakové nádraží,“ začal Lukáš Kemr vysvětlovat, jaký přístup zvolili ve svojí vizi. Do návrhu se snažili zapracovat více mobiliáře i zeleně, která z historického pohledu do centru města patří. „Zaměřili jsme se i na fungování dopravy, aby pěší měla opravdu přednost před ostatní,“ dodal.

Kolega Václav Hájek po něm například hovořil o jednoduchém provedení dláždění, aby navazovalo na okolní ulice či úpravě Svatojanského náměstí. Návrh obsahuje rovněž přesunutí trafiky (o pár metrů výše k poště) a její uzpůsobení, aby ladila k navrženému mobiliáři. A v plánech je zahrnutá i výstavba dvou nových budov jako doplnění uliční fronty. Nicméně se jedná o soukromé pozemky, tak šlo spíše jen o ukázku, jak by se prostor mohl dál vyvíjet.

V následné besedě s tvůrci návrhu se první dotaz týkal cyklistů. Odpověď cyklisty jistě potěšila, jelikož se budou moci pohybovat po celé pěší zóně. „Vycházeli jsme z názoru, že pokud by se v ulici vyloženě oddělovala cyklostezka, možná by to pro chodce bylo víc nebezpečné, než když se tam lidé na kolech budou pohybovat v rámci celého profilu ulice a vzájemně k sobě budou ohleduplní,“ vysvětlil Kemr.

O dopravě na pěší zóně se diskutovalo snad nejvíce, především pak o zásobování. Oproti současnému stavu dojde ke změně, že automobily, které najíždějí v dolní části, se už nebudou muset vracet zpět, ale pěší zónu opustí buď odbočkou přes Svatojánské náměstí nebo nahoře výjezdem na Krakonošově náměstí. Mluví se i tom, že s novinkou dojde zároveň k omezení dopravy, že by vjezd do pěší zóny byl regulován značkou s časovým omezením.

Další z dotazů třeba narážel na stromořadí s tím, že město Trutnov leží uprostřed zeleně, tak proč další stromy? Architekti argumentovali tím, že jde o celkové zpříjemnění prostoru, který ve spojení s lavičkami bude vybízet k setkávání lidí a nebude jen fádní spojnicí mezi náměstím a nádražím. „Myslíme si, že by tam mohly vznikat další aktivity, které povedou k tomu, aby se lidé na pěší zóně zdrželi déle,“ uvedl Hájek.

Hovořilo se také o vodním prvku, zvlnění kostek i zimní údržbě, na kterou architekti ve svém projektu mysleli, takže se snažili vytvořit na pěší zóně co nejméně bariér. Pro komunální odpad se pak rozhodli vyčlenit místo na Svatojanském náměstí, kde budou podzemní kontejnery…

Ze sálu se potom beseda přesunula o patro výše do výstavního prostoru, kde si také veřejnost až do čtvrtka 28. června může prohlédnout všech třináct návrhů, které byly zaslány do soutěže. Vítězní architekti pak u svého projektu dále podávali vysvětlení, jak to myslí s pěší zónou. Předpokládaný odhad investičních nákladů na její rekonstrukci, bez záchranného archeologického výzkumu, je 30 milionů korun.

Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz
foto: Miloš Šálek

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama