reklama 

Už máme i stálou klientelu, říkají mladí majitelé bezobalového obchodu

24.11.2018  •  Aktuality  • 
čtenost 2680

Veškeré zboží se nachází ve velkých sklenicích a dózách, které jsou plné čočky, fazolí, těstovin, mouky, ale i ořechů. Takový pohled se vám naskytne, když vstoupíte v Trutnově do malého obchodu v Žižkově ulici, kde od léta funguje koncept nakupování bez obalu. Už to je samo o sobě zajímavé, ale co teprve pak to, když zjistíte, že za otevřením obchodu s názvem Krok, jsou ještě dva středoškoláci Kristýna Wernerová a Šimon Malý.

Už máme i stálou klientelu, říkají mladí majitelé bezobalového obchodu

Co byste mi řekli, kdybych si do vašeho obchodu přišel pro suroviny s igelitovým pytlíkem?
Šimon: To záleží, jestli přijdete už s použitým pytlíkem, to by se dalo ještě pochopit, ovšem pokud přijdete s rolí nových igelitových sáčků, tak to asi nevydržím a dám vám papírový sáček, který máme k dispozici.

Stalo se vám někdy něco takového?
Šimon: Ano, občas se to stane. V takových případech se snažíme vysvětlit, proč jsme otevřeli takový obchod a co je naším cílem. A zatím vždy, když se pak zákazníci vrátili, tak již měli vlastní nádobu nebo předešlý papírový pytlík.

Jak byste se mi snažili vysvětlit, že plasty znehodnocují náš svět?
Šimon: Když se někde podíváte, jak dlouho se co rozkládá, tak se dočtete, že to bude trvat tisíce let. To ale není úplně pravda, protože plast se jen rozpadá na menší kousky, které jsou ještě nebezpečnější. Menší kousky pojídají různí živočichové, kteří se můžou dostat až k nám na talíř. A pak se plasty dostávají i do našich těl. Navíc plasty se berou jen jako odpad, na rozdíl od skla, které se většina lidi snaží třídit, protože ví, že se to dá znovu recyklovat.

Vy jste viděli dokument o ostrově plastů. To stačilo tak „málo“, abyste si řekli, že se pustíte do podnikání tímto směrem? Nebyla za tím nějaká hlubší myšlenka?
Šimon: Až se podíváte na tento dokument, tak pochopíte. Je to neuvěřitelné, jak moc dokážeme zničit planetu, která se o nás stará a dává nám všechno. Otevření takového obchodu je to nejmenší, co můžeme pro planetu udělat.

Jak dlouhá doba uběhla od prvního nápadu zřídit si bezobalový obchod k jeho otevření?
Kristýna: Asi tři čtvrtě roku.

V osmnácti si rozjíždět vlastní byznys. Je to v dnešní době složité? I když asi zase tolik ne, když se vám to povedlo…
Kristýna: Ano, je to velmi složité. Takových informací, co na vás úředníci „chrlí, a vy nevíte, o čem mluví. Nakonec vám nezbývá nic jiného, než si to zjistit a vše udělat podle jejich instrukcí. Celý náš prostor jsme museli rekolaudovat, což znamenalo spoustu úřadů, papírů a nekonečného zařizování. Každý úřad na to má měsíc a na všechno musíte čekat. Měli jsme stejné podmínky, jako mají i další začínající podnikatelé.

S jakými největšími problémy jste se potýkali a museli jste vyřešit?
Kristýna: Největší problémem jsou opravdu úřady. Je spoustu věcí, které nemůžete udělat nebo musí být uspořádány jinak. Celý ten rozjezd podnikání tyto úřady strašně zdržují. Jinak jsme snad žádné problémy řešit nemuseli.

Nezrazovali vás od vašeho nápadu rodina, kamarádi, spolužáci, známí... S jakými ohlasy, ať kladnými či zápornými, jste se setkali?
Kristýna: Ze začátku se k tomu stavěli trochu nechápavě, ale potom, co jsme si promluvili a vysvětlili všechny výhody, co máme, tak nás rodina začala podporovat. I když vždy se najdou lidé, kteří budou spíše pesimisté a budou vám říkat: Co když to nevyjde? Co když se zadlužíte? Stojí vám to za to? Ale s tím se musí počítat. Vcelku nás však rodina hodně podržela a bez ní bychom to nezvládli.

Jste mladí. Berete to tak, že nemáte co ztratit?
Šimon: Bereme to, jako že nemáme žádné závazky. Nemusíme živit rodinu nebo platit nájem. Výhodu máme v tom, že můžeme v obchodě pracovat, aniž bychom za to potřebovali peníze. Na druhou stranu nemáme tolik času jako dřív. A když to nevyjde, tak peníze budeme muset splatit. Bereme to ale jako zkušenost do života.

Proč název Krok?
Kristýna: Doteď si pamatuji, jak jsme řešili jméno obchodu. První návrh byl Pytlíčkov. Ten mi Šimon zakázal. Já jsem pořád přemýšlela, a když jsme vyjížděli z jedné křižovatky, tak mě napadl Krok. Šimon s mým překvapením souhlasil. A proč Krok? No, protože každý si v tom najde to svoje. Už jsem slyšela (po)Krok pro Trutnov, Krok správným směrem, Krok kupředu, ale pro nás to znamená Velký Krok pro nás, malý Krok pro lidstvo.

Máte otevřeno od července. Jaký je zájem mezi Trutnováky?
Kristýna: Zájem bych řekla, že pořád roste. Stále chodí nové tváře, ale už máme i stálou klientelu.

Jak vypadá takový běžný zákazník?
Kristýna: Běžný zákazník vypadá asi tak, že vždy přichází s košíkem plných sklenic a pytlíků nebo s českou síťovkou plnou všemožných nádob. Všichni zákazníci, co k nám chodí mají vždy dobrou náladu. Opravdu ani jednou se mi nestalo, že by někdo byl naštvaný. Nikomu nevadí, že si třeba chvíli počká.

Co všechno se dá u vás sehnat a co se nejvíce prodává?
Kristýna: U nás se dá skutečně sehnat spoustu věcí od luštěnin, obilovin, olejů, rýže… Nejvíce se prodává Nemléko. To je rostlinná alternativa živočišného mléka vhodná pro alergiky na laktózu a lepek. Druhé v pořadí prodejnosti jsou ořechy a třetí jsou velmi oblíbené sušenky.

Chystáte se rozšiřovat svou nabídku?
Kristýna: Naše nabídka se neustále rozšiřuje. Teď nám například přijdou nové skleněné lahve na pití. Do budoucna chceme vyřešit takové dva hlavní body - stáčená eko drogerie a koření.

Kromě ekologického přínosu by bezobalový obchod měl být i ekonomicky výhodný (zákazníci neplatí za obaly, který navyšují cenu výrobku). Je tomu tak? Jak „bojujete“ s nastavením cen?
Šimon: Teoreticky by to tak mělo být. Problém je, že supermarkety nakupuji po tunách od výrobců a ti jim dají nižší ceny. My nakupujeme třeba mouku po 50 kg, což znamená, že se nedostaneme tak nízko jako velké obchody. U nastavení cen máme vypočítanou marži, u které víme, že produkty nebudou příliš drahé a nám to bude stačit. Někteří dodavatelé mají doporučenou prodejní cenu, což je asi nejjednodušší.

Od jakých dodavatelů se snažíte brát potraviny?
Šimon: To je různé. Záleží na tom, jak jsou dodavatelé vybavení. Například pekárna, která nám dodává sušenky, tak má vratné kbelíky. Ostatní věci nakupujeme po velkém balení, převážně v papírového pytli.

Už vyděláváte?
Kristýna: Zatím jsme si z peněz nic nevzali. Všechny peníze dáváme do nových produktů, aby u nás lidé našli vše, co si přejí.

Provozujete bezobalový obchod, ale určitě nakupujete i v jiných obchodech, že? A co?
Kristýna: Ano, samozřejmě nakupujeme i jinde. Supermarkety navštěvujeme s vlastními látkovými pytlíky a kupujeme zeleninu, pečivo, jogurty ve skle a občas i pití ve skle. Když máme čas, tak si ale radši zajdeme do pekařství či zelinářství. Pro maso a salámy chodíme do masny s vlastními dózami.

Vy jste už srozuměni s životním stylem „Zero Waste“, nebo jak se česky říká Život bez odpadů?
Kristýna: Ano, řekla bych, že jsme. Kamkoliv jdeme, tak si nosíme látkové pytlíky na potraviny. Klidně i na trhy. Všichni lidé jsou velmi ochotní. Nekupujeme zbytečně věci, ať už jsou v plastu či ne. Nenajdete u nás žádnou plastovou flašku od pití. Když pití kupujeme, tak ve skle či vratných lahvích. To platí i pro mléčné výrobky.

Oba vás v tomto školním roce čeká maturita. Co máte v plánu po maturitě?
Šimon: Já bych se chtěl začít věnovat pořádně obchodu a splnit co nejvíce přání zákazníků. Navíc se nám rozroste rodina o čtyřnohého přítele, a tak se budu muset starat o něj.
Kristýna: Můj sen je jít na vysokou školu. Jestli se splní, to uvidíme. Samozřejmě, že se chci také věnovat obchodu, ale asi to nebude v takové míře jako Šimon.

Co děláte pro to, aby se o vás víc vědělo?
Šimon: Měli jsme nějaké letáčky po městě, byli jsme v Trutnovském poslovi, ale převážně jsme se snažili zviditelnit přes naší facebookovou stránku. To se nám povedlo a lidé, kteří například FB ani nemají, se o nás dozvěděli přes mluvené slovo, od lidí, co na FB jsou. Zúčastnili jsme se také promítání filmu o plastech v trutnovském kinu a plánujeme, že se objevíme i na jarmarcích v Trutnově, aby se o nás lidé dozvěděli.
Kristýna: Teď jsme také s reklamou v SOS magazínu trutnovských firem a v brzké době bude naše reklama na nové elektronické tabuli na pěší zóně.

Jste v kontaktu s dalšími lidmi, kteří provozují bezobalové obchody?
Šimon: Ano, jsme v kontaktu přes facebookovou skupinu bezobalových obchodů. V této skupině se radíme s různými problémy, s dodavateli nebo se dohadujeme na schůzkách a školeních.

Jaký je váš cíl, sen, přání, vize…?
Šimon: Naším cílem je nabídnout lidem co nejvíce produktů, které si žádají. Zároveň bychom chtěli, aby to bylo přijatelné i pro obyčejné lidi, kteří nehledají bio potraviny, ale hledají místo, kde si můžou v klidu nakoupit.

Kristýna Wernerová

  • narozena 1. září 1999 v Trutnově, žije ve Volanově
  • studentka Veřejnosprávní činnosti na gymnáziu v Úpici
  • její otec je podnikatel a mamka v současné době mění práci
  • má dva bratry (20 a 15 let), se kterými ale nemá společného ani jednoho rodiče, ale jsou spolu už tak dlouho, že je bere jako vlastní
  • má ráda sjezdové lyžování, svíčkovou a knížku Malý princ
  • nemá ráda jízdu na kole, buchtičky se šodó a když řekne Šimonovi desetkrát, ať něco objedná, ale on to stejně neudělá

Šimon Malý

  • narozen 12. října 1999 v Náchodě
  • student Obchodní akademie Trutnov
  • rodiče pracují jako podnikatelé
  • má dva bratry (15 a 3 roky)
  • má rád sport, přírodu a sladkosti
  • nemá rád, když lidé neznají základy slušného chování, odpadky v přírodě a nakupování

Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz
foto: Miloš Šálek

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama