reklama 

Lanovka na Černou horu jezdí už 90 let, vezla gazík, uhlí a vyrazila i pro rodící ženu

14.9.2018  •  Aktuality  • 
čtenost 892

První osobní kabinová lanovka v někdejším Československu je pouze o deset let mladší, než letošní vznik republiky. Slaví totiž devadesátiny a na Černou horu vyvezla první turisty v roce 1928. Oslavy tohoto jubilea vypuknou zítra.

Lanovka na Černou horu jezdí už 90 let, vezla gazík, uhlí a vyrazila i pro rodící ženu

Pro děti jsou připravené soutěže a aktivity v Dětském parku Kabinka a pro dospělé jsou přichystány komentované prohlídky do historie lanovek provozovaných na Černou horu za uplynulých 90. let. Historie lanové dopravy v této lokalitě je pestrá a zajímavá. Stavba té první zabrala firmě Františka Wiesnera v roce 1927 zhruba 15 měsíců. Vedla z centra Janských Lázní až na vrchol Černé hory a měřila 3,1 kilometru.

Šlo o lanovou dráhu se dvěma proti sobě jedoucími kabinami. Lanovka měla kapacitu 120 přepravených za hodinu a jízda trvala přibližně 15 minut. Sloužila bez problémů více než padesát let, tedy od 31. října 1928 až do roku 1980, kdy ji v nynější trase nahradila nová. Podle Petra Hynka, ředitel SkiResortu, na vrcholu Černé hory byly ubytovací zařízení s kapacitou několika stovek hostů.

„Spousta zaměstnanců tu žila s rodinami, takže děti z Černé hory jezdily do školy v zimě na lyžích a zpátky lanovkou. Lanovka taky například navazovala na poslední autobus, který přijížděl do Janských Lázní ve 22.15 hodin,“ prozradil Hynek, který upozornil na některé kuriozity provozu tohoto přepravního zařízení v Krkonoších.

„Z historických fotek víme, že pod jednou z kabin se svážel i automobil GAZ, když na Černé hoře nasněžilo dřív, než se čekalo. Lanovka na Černou horu vyvážela třeba i uhlí a v roce 1960 se musela rozjet mimořádně i v noci kvůli ženě, která při rekreaci začala rodit,“ uvádí ředitel několik příkladů zajímavých výjezdů legendární lanovky. Stavba druhé lanovky začala v roce 1969 a zabrala Transportě Chrudim 11 let.

„Šlo o první oběhovou kabinkovou lanovku v Česku a vznikla v trase, která se používá dodnes. Od roku 1980 sloužila dvanáct let, pak byly kabinky vyměněné za nové,“ dodal Hynek.  V roce 1996 došlo k privatizaci lanovky, která měla přepravní kapacitu 460 osob za hodinu, což neodpovídalo potřebám sjezdového lyžování. V roce 2006 tak došlo ke stavbě osmimístné kabinkové lanovky, která se rozjela 12. srpna po čtyřech měsících prací.



(hyš, tz)
hynek@trutnovinky.cz
Foto:
archiv SkiResort

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama