Co dělat ve smyku? Nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat volantem
6. 2. 2020

"Zřejmě nepřizpůsobila rychlost své jízdy a na namrzlé části komunikaci dostala smyk, narazila do betonové zdi a skončila s vozidlem značky Citroen v potoce," oznámila policejní mluvčí Eliška Majerová.
Při karambolu naštěstí nedošlo k žádnému zranění, alkohol u mladé motoristky vyloučila dechová zkouška. "Technická závada, jako příčina dopravní nehody, nebyla na místě ohledáním zjištěna. Hmotná škoda je prozatím vyčíslena na 45 tisíc korun," upřesnila Majerová.
Veškeré okolnosti dopravní nehody jsou stále v šetření dopravních policistů. Protože však nejde o ojedinělý případ, kdy došlo po smyku k bouračce, připomíná policie doporučení, jak ho zvládnout.
čtěte také: Smyk nasměroval jedno auto do potoka, druhé do domu
"Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem! Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním," zdůraznila policejní mluvčí.
Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. "Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá," připomněla Majerová.
Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).
Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí): Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“): |
(pac, tz-maj)
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Policie ČR