reklama 

Gemrotovy obrazy zničily plameny, umění totiž není věčné

14.1.2015  •  Kultura  • 
čtenost 1742

Trutnov - Brilantní malba, která má skutečný obsah. To jsou díla mladého talentovaného malíře Jana Gemrota na výstavě Smrt mého umění, která byla včera zahájena v Galerii Uffo. Umělec není ale žádný nihilista, ale jeho spálené obrazy v prostřední části expozice naznačují, že umění tady není navždy a může skončit naprostou zkázou.

Gemrotovy obrazy zničily plameny, umění totiž není věčné

Výstava je rozdělena do tří částí. Ta první spěje k jakémusi neodvratnému konfliktu, který se odehraje v prostředním úseku ohraničeném bezpečnostní páskou. Tam jsou umístěny destruované a spálené obrazy, aby povstaly jako bájný Fénix z popela ve třetím dějství, kdy konflikt končí a nastává naděje pro umění.

„Ta prostřední část se spálenými obrazy tam není samoúčelně. Je dobré si občas připomenout, že umělecké dílo není věc, která by tu byla navždy. Není to nic, co je věčné, i když se nás o tom spousta muzeí snaží přesvědčit,“ prozradil autor.

Podle něj má umělecké dílo svůj zrod, pak nějakou doba trvání, která může být extrémně dlouhá, a svůj konec. „Myslím si, že nemůžeme zavírat oči před tím, v jaké době dnes žijeme. Je to doba, kdy jsou mnohé naše kulturní hodnoty, naše kořeny velmi relativizovány a zpochybňovány. Proto je potřeba si uvědomit, že možná ta naše kultura, kterou u sebe chápu jako zobrazivou malbu, nemusí být věčná a může být zničená,“ uvedl Gemrot.

IMG 0028

Je to v jistém slova smyslu válečný stav, který nehledí na kulturní ani jiné hodnoty. Válka ničí vše a zanechává za sebou spálenou zemi i spálené obrazy. Pak skončí, umění se nadechne a pokračuje ve své nezaměnitelné roli. „Pro mě je to úvaha, jak křehká může být naše společnost a kulturní zázemí,“ dodal malíř. První část instalace reflektuje vztah člověka a společnosti. V druhé dochází k dramatické destruktivní proměně a ve třetí už člověk není přítomen.

IMG 0040

Jsou tam podivní žraloci, kteří plují kolem potopených děl Roberta Indiany či Marcela Duchampa. Válečné stavy zastupuje výhružný tank s rozsvíceným světlem nebo průřez domem, v jehož patře visí oběšený člověk. Už název tohoto obrazu – Doma seš tam, kde se oběsíš, což je je poslední verš básně Rockerův návrat legendy českého undergroundu Ivana Martina Jirouse, řečeného Magor, hovoří dost výmluvně.

Gemrotova díla, na výstavě, která potrvá do 17. února, jsou charakteristická brilantní, hyperrealistickou malbou jako u jeho kolegů, kteří stejně jako on studovali u profesora a malíře Zdeňka Berana, jenž loni zemřel. Malíř rozvíjí příběh, v němž však vždy zůstává něco nedořečeno. Nechává tak prostor divákově interpretaci. 

IMG 0029

Hynek Šnajdar

hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama