reklama 

Skleněné fotoobrazy s temnotou a světlem maleb se velmi přitahují

4.3.2018  •  Kultura  • 
čtenost 306

Trutnov – Asi by se jen stěží našly tak velké protipóly. Ale, jak se říká, protiklady se přitahují. To je zcela jistě případ letošní první výstavy v Galerii Uffo, která se jmenuje Interakce, tedy vzájemné působení dvou nebo více rozmanitých činitelů. V tomto případě polského malíře Jarosława Sebastiana Pastuszaka a českého fotografa Michala Macků.

Skleněné fotoobrazy s temnotou a světlem maleb se velmi přitahují

A je to skutečně nevšední podívaná, kdy se spolu v jednom výstavním prostoru setkávají abstraktní, výrazně barevné  Pastusziakovy obrazy a osudově temné skleněné fotografické obrazy Macků na motivech nahého mužského těla. Souběh těchto rozdílných uměleckých přístupů tvoří divácky vděčný a krásný výtvarný celek.

„Oba autoři jsou velice různí, přestože lze najít v jejich tvorbě hodně společných míst. Pastuszak je člověk mnoha tváří. Je teolog, filosof, pedagog a kurátor galerie současného umění Galeriezet. Jeho tématem je náboženství, víra. Zodpovídá otázky života a smrti. Fotograf Macků pro výstavu vytvořil skleněné objekty, které vznikají velice náročnou technologií, jsou precizní a autor pracuje se světly i stíny,“ představila tvorbu obou umělců kurátorka galerie Paulina Skavova.

Rozdílnost autorů potvrdil při vernisáži i osobně přítomný malíř Pastuszak. „S Michalem to je velice zajímavé přátelství, přestože jsme naprosto odlišní, každý z úplně jiného těsta. Mě zajímá makrokosmos, zatímco Michala mikrokosmos. Jsme úplně na opačných koncích galaxie mentálních i skutečných.“ Totéž si myslí i fotograf Macků.

„Ano, jsme rozdílní, ale stejně jsme nějak spojeni. Sebastian je zvláštní spojení pokory a sebevědomí. To jsem ještě u nikoho nezažil. Sebevědomý jako tvůrce, organizátor a galerista, velice pokorný ve vztahu k životu, Bohu… Je zakořeněn hluboce ve svém národu i původu. S velikou pýchou mi často o Polsku vypráví, má pro všechno velice hluboké vysvětlení ve své tvorbě, ví, proč to dělá,“ uvedl.

Polský malíř připouští, že ho ovlivnil francouzský malíř Paul Cézanne. Hodně dlouho zkoumal jeho způsob lomu světla, který používá ve svých obrazech. „Je to velice promyšlená technika, i když to vypadá, že je to taková patlanina. Interakce mezi temnotou a světlem v mých obrazech není v protikladu, ale naopak mluví o tomtéž,“ prozradil malíř, který chtěl být od dětství malířem a nikdy nemaluje, když má špatnou náladu, aby se negativní emoce nezrcadlily v obrazech.

Fotograf Macků své práce už v roce 2005 rozšířil o tvorbu skleněných fotografických objektů, v nichž se snoubí harmonie a matematická dokonalost proporcí. „Jeho těla potrhaná, poškrábaná, donekonečna zmnožená, průsvitná neslouží jako prvoplánové erotické objekty, jejichž prostřednictvím už mnoho let vydává znepokojující svědectví o lidské smrtelnosti, pomíjivosti, zaměnitelnosti,“ vysvětlila kurátorka Skavova. Důležitá je ale spolupráce obou: jsou přátelé, průsečíky lze najít v jejich tvorbě i v myšlení. Výstava potrvá do 13. března.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek
 
 

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama