reklama 

Ony ženy v hledáčku Gebauera, pózují a nevědí, že je zvěčňuje

28.11.2018  •  Kultura  • 
čtenost 751

Když se na umělecké scéně objevil podivínský fotograf Miroslav Tichý z Kyjova, vzbudilo to velkou pozornost. Jeho poškrábané, mnohdy poničené snímky zachycující voyerským způsobem ženy na plovárnách i jinde se staly vyhledávaným artiklem sběratelů. S podobným konceptem přišel sochař Kurt Gebauer (77), který má do 4. prosince v Galerii Uffo výstavu nazvanou Ony.

Ony ženy v hledáčku Gebauera, pózují a nevědí, že je zvěčňuje

A není to jen tak ledajaká podívaná. Na velkoformátových panelech jsou stovky fotografií z reálného života, autentické záběry žen v rozmanitých situacích. Žádné aranžmá, žádná stylizace. Stejně, jako to bylo u kyjovského tvůrce. Proto panelům, na nichž jsou na pohlednicových formátech nenápadně vyfocené objekty jeho zájmu, Gebauer říká Kurtichy. Kurt, křestní jméno sochaře, Tichý, příjmení svérázného Kyjovana.

Kromě momentek jsou zde k vidění velké „plachty“ koupajících se žen – rozprostřený vodní svět, v němž, jako by se pohybovaly sochy bohyň v kontrastu z vedle umístěným, výhružně vyhlížejícím a z moře se nořícím žralokem. „Nic nearanžuji, všechny ženy na snímcích jsem vyfotil tak, aby o tom neměly tušení,“ přiznal Gebauer a pochvaloval si, jak objekty jeho zájmu nevědomě pózují. „To je pro mě skutečně úžasný zážitek,“ uvedl.

Samostatnou kapitolou výstavy je formátově rozměrná fotografie imigrantů, kteří dorazili z moře k pevnině. Tento znepokojivý snímek leccos vypovídá a současné napjaté atmosféře ve světovém prostoru. Gebauer, známý svým smyslem pro humor a jemnou filosofií je však především sochař.

Právě tato disciplína v Galerii Uffo nemůže chybět. Nad procházejícími se diváky, kteří zkoumají malé fotografie, se vznášejí nahé plastiky žen. Ty umocňují tuto podívanou, kterou sochař vytvořil jako kompaktní celek. Snímky i sochy spolu vzájemně komunikují a návštěvníci to v tomto propojení také vnímají.

„Je skvělé, když se díváte na ty zdánlivě obyčejné fotky, z kterých přechází zrak, a nad vámi se houpe postava ženy,“ popsal své pocity návštěvník výstavy Petr Prouza z Trutnova. Podle kurátorky expozice Pauliny Skavove umělec Gebauer vystupuje také jako sběrač, jehož objekty vytvořila příroda a on je pouze uspořádal nebo zasadil do jiných souvislostí.

„Například samorost umístil do oválného rámu a nazval ho Žena z lepší společnosti. Kmen stromu s větvemi trčícími jako ruce uložil do postele, až připomíná Otesánka, který by návštěvníka během chvíle snědl. Jako kdyby chtěl Kurt Gebauer vzkázat, že umění je někdy pouze jistým druhem kutilství,“ dodala kurátorka.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

 

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama