reklama 

O výstavě trutnovských malířů v Kafírně rozhodlo nedorozumění

2.12.2018  •  Kultura  • 
čtenost 1003

Někdy i nedorozumění může být motivem k tomu, aby se výtvarník aktivizoval a začal intenzivně tvořit. To se stalo malíři Jaroslavu Kaválkovi (36), který má nyní společně s dalším výtvarníkem Jurou Drahokoupilem (35) v Kafírně výstavu nazvanou Teklometrie. Na stěnách visí celkem šestnáct abstraktních a geometrických obrazů těchto trutnovských umělců.

O výstavě trutnovských malířů v Kafírně rozhodlo nedorozumění

Zpět k nedorozumění. Kaválek navštívil před časem Galerii Draka, aby si tam domluvil výstavu. Přestože program této výstavní instituce je obsazen i dva roky dopředu, bylo mu sděleno, že když z něj někdo vypadne, nic jeho výstavě nebrání. Nakonec mu byl sdělen termín 24. října, ale bez udání roku. Malíř se tedy domníval, že má tedy pět měsíců na to, aby připravil díla do expozice.

„S Jurou jsme si pronajali byt a vytvořili tam ateliér, kam jsme chodili každý druhý den pět měsíců malovat,“ řekl nám Kaválek, který se před domnělou výstavou u „draků“ dozvěděl, že datum sice platí, ale vztahuje se až k příštímu roku. „Když už jsem měl několik obrazů hotových, řekl jsem si, že bychom s Jurou udělali společnou výstavu a bylo nám to umožněno v Kafírně,“ směje se malíř.

Základem jeho obrazů je graffiti, což je technika nanášení barev spreji. Kaválek ve své převážně abstraktní tvorbě využívá také lití akrylových barev na plátno, v poslední době používá i rozpálený vosk. „Abstrakce vychází ze mě, obraz je výsledkem toho, co v sobě mám,“ prozradil malíř, jehož vzory jsou surrealistické ikony Salvador Dalí, Yves Tanguy a Max Ernst. Na výstavě mají s Jurou, jehož výrazovým prostředkem je geometrická malba, tři společná díla.

Jura na plátna či těžší papír nanáší barvu spreji, k zafixování používá lak a na společných pracích s Jaroslavem také akryl. Jeho vystavené práce jsou z posledních tří let, nejstarší obraz je z roku 2015. „Moje tvorba je geometrická, které se věnuji od doby po základní škole. Už tehdy jsem používal pravítko, i když mi to bylo vymlouváno, že se to nehodí. Moc jsem to nechápal, protože tvorba přece nemá žádná formální pravidla, a zůstal u toho. Ani vlastně nevím, proč mě tento způsob tvorby oslovil. Jsou v ní zachyceny okamžiky mého života,“ uvedl.

Název Teklometrie má své logické opodstatnění. Jeho první část naznačuje způsob Kaválkovy tvorby lití barev na plátno a vytváření abstraktních motivů. Druhá část potom sklon Drahokoupila ke geometrickému vyjádření toho, co ho v životě oslovuje. Oba autoři mají kromě výtvarného cítění ještě společné, že se tvorbě, která se v různých etapách jejich života proměňovala, věnuji prakticky už od dětských let.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Jan Bartoš

 

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama