reklama 

Uvolněné umění „sprosťáka“ Freša, barvou obkroužil zásuvky

2.10.2019  •  Kultura  • 
čtenost 617

Symbol kosočtverce se obvykle objevuje na záchodech či stěnách v různých průjezdech. Není snad třeba vysvětlovat, co znamená. Najdete ho také na aktuální výstavě slovenského umělce Viktora Freša v přízemí Městské galerie v Trutnově na jeho výstavě Projection od Thinking – Projekce myšlení. Není však prvoplánově samoúčelný.

Uvolněné umění „sprosťáka“ Freša, barvou obkroužil zásuvky

Na rozměrnou textilii nastříkal nápis Velkú (kosočtverec) viete o politike. Toto prohlášení, jak je u tohoto umělce zvykem, je kritickým vzkazem pro různé kurátory a nedotknutelné umělecké znalce v tématu „politika v umění“. Frešo je výrazným umělcem, nejen svou 205 centimetrů vysokou postavou. Je proslulý pronikavým myšlením, s uvolněnou spontánní gestickou malbou a s místy až sarkastickým humorem. 

Ve třech patrech galerie lze vidět velmi rozmanité výtvarné přístupy. Zatímco nejvyšší patro zahrnuje obrazy, prostřední sochy a přízemí svět konceptuálního umění. „Jeho umění je velmi uvolněné, někdy až punkové. Dá se říci, že cokoli může být cokoli,“ charakterizoval způsob Frešovy tvorby kurátor výstavy Martin Dostál. Mezipatro, kde jsou hravé, barevně výrazné postavy a svítící kulaté hlavy, zaujaly především nejmladší návštěvníky.

„Ten je boží. Toho bych chtěla mít doma,“ prozradila u bílé postavy jakéhosi zamračeného trpaslíka desetiletá Laura a už si se svou kamarádkou dělaly u postavičky selfíčko. Nepřehlédnutelnou autorovou intervencí v tomto patře jsou také černým sprejem obkroužené zásuvky. Tento „svévolný“ akt příliš nepotěšil ředitelku galerie Lucii Pangrácovou. „Viktor za mnou při instalaci výstavy přišel do kanceláře a řekl mi, ať s ním jdu podívat do mezipatra. Nevěřila jsem svým očím, když jsem viděla obkroužené zásuvky.“

Za pozornost určitě stojí přízemní výstavní prostor, kde se nachází několik oficiálních portrétů někdejšího, tehdy československého prezidenta Václava Havla s rozmanitými barevnými svatozářemi vznášejícími se nad jeho hlavou. Toto kontroverzní dílo podle autora představuje polemiku nad glorifikací a zároveň mystifikací politických veřejných činitelů bez konkrétního postoje samotného umělce.

„Vybrali jsme několik Havlových portrétů a vzali je na výstavu, protože měl k Trutnova blízko, pracoval v pivovaru a měl chalupu na nedalekém Hrádečku,“ řekl kurátor. Samotný autor byl sice přítomný při instalaci výstavy, ale na vernisáži chyběl. „Musel se z velmi vážných rodinných důvodů vrátit domů do Bratislavy,“ vysvětlila ředitelka galerie. Tím však výstava nijak neutrpěla a návštěvníci se fascinováni ponořili do různorodých poloh umění, které ve Frešově případě snese prakticky všechno. 

„Přestože ho bere velmi vážně, zároveň si z něj dělá srandu, různě ho obchází. Pokud něčemu na výstavě nebudete rozumět, vůbec si s tím nelámejte hlavu. Je určená k tomu, aby se divák uvolnil, měl dobrý pocit a umožňuje rozvinutí fantazie. Každý si v ní najde něco. A možná, když se vrátí domů, dostane pocit, že může být také umělcem,“ uvedl kurátor Dostál a poznamenal, že Frešo je velkým, ale také hodně sprostým umělcem. „Nejde to tady reprodukovat, protože jsou zde děti.“

Trutnovská expozice představuje nepřehlédnutelnou figuru současného česko-slovenského umění Viktora Freša, který se narodil 22. června 1974 v Bratislavě v rodině beatového hudebníka Fedora Freša, jenž mimo jiné působil v legendárním M efektu. Viktor studoval na bratislavské Vysoké škole výtvarných umění a na pražské AVU, kterou absolvoval v roce 2005. V současné době žije a tvoří v Bratislavě. Výstava s názvem Projection of Thinking potrvá do 19. října.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama