reklama 

Dar dřevěných desek stál u zrodu Knížákem stvořených 30 portrétů

17.9.2019  •  Kultura  • 
čtenost 553

/VIDEO/ Když v roce 2011 zavítal do Galerie Uffo v Trutnově se svými studenty a jejich díly, asi netušil, že se po letech na „místo činu“ vrátí. A stalo se. Nyní zde má totiž profesor Milan Knížák (79), malíř, performer, člen mezinárodního hnutí Fluxus, hudebník skupiny Aktual, bývalý rektor Akademie výtvarných umění v Praze a ředitel Národní galerie výstavu nazvanou 30 portrétů.

Dar dřevěných desek stál u zrodu Knížákem stvořených 30 portrétů

Na stěnách galerie návštěvníci najdou portréty rozmanitých osobností světového kulturního, společenského i politického života, které jsou autorovi v pozitivním slova smyslu něčím blízké nebo mu utkvěli v mysli v ryze negativní podobě. Jsou vyjádřeny v poměrně expresivním tónu, jejich realističnost je však na první pohled zřejmá. Kromě toho je Knížák doplnil vlastními komentáři, kterými vyjadřuje to, co o těchto osobnostech ví.

Vedle sebe tak visí portréty například malíře Rembrandta, spisovatele Ladislava Klímy, hudebního skladatele Johanna Sebastiana Bacha, vědce Alberta Einsteina, básníka Arthura Rimbauda, politika Winstona Churchilla, básníka Vítězslava Nezvala nebo dokonce i Adolfa Hitlera. Prostě lidé, kteří už nejsou mezi námi.



Součástí vernisáže byl kvíz pro diváky, kteří měli uhádnout, s kterými z nich se Knížák za jejich života setkal. Správná odpověď byla: Filozof Jan Patočka a experimentální hudební skladatel John Cage.

K tvorbě těchto zajímavých portrétů se váže speciální historka. „Mám přítele u Tachova, kde máme chalupu, který má dřevozpracující podnik. U něj zbyly přesně takto velké desky, jak je tady vidíte, a on mně jich třicet daroval. Nechal jsem je rok ležet a nevěděl jsem, co s nimi. Pak jsem si říkal, že mě třeba něco napadne,“ nastínil umělec. Později začal malovat dva obrazy, které však nejsou součástí trutnovské výstavy.

Na prvním byl světoznámý malíř Pablo Picasso. „Maloval jsem ho starého, s vykulenýma očima. Zkusil jsem také Einsteina, ten je také jednoduchý, vypadá jako starý pes. Oba obrazy, které jsem pak daroval tomu majiteli dřevozpracujícího podniku, se mi moc nelíbily,“ vzpomíná Knížák s tím, že za několik dní nějakým zvláštním způsobem přišel na to, jak  portréty, které nyní vystavil v Galerii Uffo, namalovat.

„Zjistil jsem, koho mám malovat, tedy lidi, jež v mém životě něco znamenali, a kteří jsou už mrtví. Byly to vzpomínky na ně v dobrém i ve zlém. Nakonec jsem maloval tři portréty denně. Snažil jsem se, aby každý z nich byl namalován jiným způsobem, aby v něm bylo něco jiného. Portréty jsem doplnil texty a zjistil, že jdou s portréty dobře dohromady,“ vysvětlil malíř.

Libor Kasík, ředitel Uffa, který si při vernisáži „střihl“ pěvecký duet s trutnovskou rodačkou, operní pěvkyní Ivetou Aman, prozradil, že výstava na něj působí velmi inspirativním dojmem. „Diváka nenechá na pokoji. Myslím, že o ni bude velký zájem. Jsem strašně rád, že Milan Knížák tady vystavuje, protože si ho vážím nejen jako umělce, ale také jako člověka,“ nechal se slyšet ředitel Kasík.

Přestože je Knížák znám jako umělec, který se ve své tvorbě zvláště v minulosti soustředil na happeningy, nevyhýbal se experimentům a progresivním trendům ve výtvarném umění, při vernisáži, trochu překvapivě prohlásil, že dnes je vše tak trochu problematické. „Všechno tradiční se musí zavrhnout a mě to připadá směšné. Kdysi jsem přicházel s novými věcmi, názory, postoji a dnes si připadám jako staromilec, jako někdo, kdo se nechce ztotožnit s tím, že všechno je jinak,“ uvedl.

Podle Knížáka je dnes kultura příliš unifikovaná. „Svět si musí zachovávat svoji intimitu, odlišnost, protože být jiný je krásné,“ dodal. Výstava 30 portrétů potrvá do 8. října.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama