Malíř Malina zavádí diváka do městských scenérií, kde se lze ztratit
17. 6. 2020

Obrazy, které zčásti vznikaly v době karantény, diváka zavádějí do městských scenérií. Zdánlivě obvyklé dění v ulicích města prostřednictvím čisté barvy s plošnou kompoziční výstavbou obrazu tematizuje současný civilní, běžně fungující svět spojený s pulzujícím organismem města a velkoměsta.
Charakteristickým znakem Malinový děl, v nichž defilují procházející se postavy, je plošná kresba s jednoduchým barevným spektrem, které podle kurátora výstavy Josefa Vomáčky slouží autorovi celá léta. Expozice v Uffu se tak proměňuje v jakousi městskou oblast, kterou sice dobře známe z ulic, ale v realitě ji nijak zvlášť nevnímáme a stáváme se automaticky součástí každodenního děje.
Malinova divácky srozumitelná tvorba se dotýká několika oblastí. Dominantním námětem pro autora je však především svět velkých měst, který je předkládaný bez pomocných informačních prvků. „Případnou identifikaci místa a děje můžeme provádět zapnutím své osobní fantazie a zkušenosti. Zde je ten základní stavební kámen Malinovy tvorby, která vychází z naprosto jednoduchých a fádních situací,“ popisuje autorovu tvorbu kurátor.
Malinovy obrazy v divákovi vyvolávají nejen otázky a pochybnosti, ale také naději, jak dál rozvinout načrtnutý příběh či tichý dialog. „Je to hra s místem, časem a svým významem vytváří napětí, které může u některých diváků vést k pocitu jisté provokace,“ dodal Vomáčka s tím, že malířovy obrazy jsou velmi často nejednoznačné.
„I když vás rád expozicí provedu, myslím, že obrazy mluví samy za sebe,“ řekl při komentované prohlídce své výstavy, která potrvá do 27. června, Petr Malina, absolvent Akademie výtvarných umění v Praze i stáží ve Velké Británii či Německu, jenž patří do silné malířské generace nastupující na českou uměleckou scénu ve druhé polovině 90. let.
Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek