Neděle

29. listopadu 2020

Nyní

Zítra

Svátek má

Čestmír Suška: Na střechu galerie vytvořím dvacetimetrovou rozhlednu

15. 11. 2020

page.Name
Před sídlem firmy Kasper se tyčí jeho Krasavice. Zahradu trutnovského podnikatele ve Slavětíně zase zdobí tři jeho perforované koule. To však nejsou jediné plody spolupráce Čestmíra Sušky a Rudolfa Kaspera. Známý sochař prozradil, že další se objeví i v nové monumentální galerii, která bude v Poříčí.

Co jste si pomyslel, když jste poprvé viděl místo, kde vznikne EPO 1?
Je to nádherná budova. Když jsem uviděl její vnitřní prostory, tak mne hned napadlo, že by to byla pěkná galerie.

Býváte označován za velkého recyklátora, takže záměr přetvořit chátrající elektrárnu v moderní galerii vás musí imponovat o to více, ne?
Mám z toho opravdu velkou radost, protože staré industriální budovy v sobě ukrývají historii místa a vždy mě velice mrzí, když jsou bourány a ustupují nové výstavbě, která leckdy nemá takovou estetickou hodnotu. Doufám, že se z EPO 1 stane kulturní centrum pro velkou oblast mezi Libercem, Hradcem Králové a polskou Wroclawí. Má potenciál zařadit se do sítě významných soukromých galerií typu DOX, Danubiana a podobně.

Když vám Rudolf Kasper sdělil svoji představu, co hodlá vybudovat, co vás nejvíce zaujalo?
Možnost propojení galerie s výrobními halami, kde mohou umělci realizovat své projekty buď sami nebo ve spolupráci se zkušenými profesionály z Kasper Kovo. Já sám a řada mých kolegů tuto možnost již několik let využíváme. V našem prostředí je to něco velmi neobvyklého a přínosného.

Setkal jste se už s něčím takovým?
Podobné instituce jsem navštívil během svých rezidenčních pobytů v zahraničí - například Sculpture Space (Utica, NY, USA). Významné je propojení umění a průmyslu v John Michael Kohler Arts Center (Sheybogan, Wisconsin, USA) nebo EKWC v Holandsku a řada dalších.

Vystavoval jste v podobném industriálním prostoru?
Moje největší výstava v industriálním prostoru byla v Thámově hale v pražském Karlíně v roce 2007, kde jsem představil soubor soch nazvaný Rezavé květy. Během instalace výstavy jsme mohli dovnitř zajíždět i s nákladními auty a jeřáby. Byly to velké výrobní haly bývalého ČKD, dnes tam sídlí Economia a vnitřní renovované prostory můžete zahlédnout při rozhovorech s osobnostmi na DVTV.

Vytvoříte pro EPO 1 nějaké vaše speciální dílo?
Navrhnul jsem více než dvacet metrů vysokou rozhlednu, která bude umístěna na střeše galerie a bude přístupná pro návštěvníky. Připomene vysoké komíny bývalé elektrárny, které byly v minulosti strženy, a věřím, že se stane dominantou celého okolí a bude ke galerii přitahovat pozornost.

Jakou roli hraje podle vás soukromé sběratelství v dnešní společnosti?
Bez něj si existenci umělců vůbec nedokážu představit. Soukromí sběratelé jsou daleko pružnější než státní nebo městské instituce a je to významná podpora pro volnou uměleckou tvorbu i pro realizace v architektuře.

Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek