Chceme, aby lidi měli Uffo rádi a ono obohacovalo jejich život
23. 9. 2020

Vzpomeneš si ještě, co se tehdy v Uffu v prvních dnech odehrávalo?
Jasně! Jako úplně první tady účinkovali herec a moderátor Jaroslav Dušek, Pjér la Šéz a soubor Décalages. Druhý den byl v Uffu den otevřených dveří a večer koncertoval Miroslav Žbirka. A další den tu sehrála pražská Ypsilonka s Jiřím Lábusem legendární představení Prodaná nevěsta. Měli jsme tu také dětské divadlo, výtvarný workshop, divadlo v ulicích, před Uffem hrála Tam Tam Batucada.
Nepřijde ti, že se Uffo otvíralo včera?
Musím přiznat, že někdy si říkám, že ano. Když jsme nedávno pořizovali s fotografem Milošem Šálkem nové uffácké promosnímky, vzpomněli jsme si na podobné focení, při kterém jsem držel v rukou Uffo. Mně to přišlo, že to bylo nedávno, ale ono je to už devět let! Když se nad těmi deseti lety zamyslím, tak musím uznat, že se toho událo opravdu hodně. A zaplať pánbůh, ty věci jdou
dobrým směrem.
Pro Trutnovany to musí být velká jízda. V okresním městě na kraji republiky mají deset let kulturní centrum, ve kterém se neustále něco děje.
No a prakticky celý rok! I když jsou například letní divadelní prázdniny, tak protože jsme více než divadlo, pořádáme akce, jako například Trutnovské hudební léto. Hlavní výhodou samozřejmě je budova Uffa. Je natolik multifunkční, že tady můžeme pořádat téměř cokoliv. A snažíme se to posouvat dál a dál. Chceme, aby lidi měli Uffo rádi a ono obohacovalo jejich životy a mělo obecně pozitivní vliv na celou naši společnost.
Libor Kasík při slavnostním otevření Uffa 24. září 2010. Podívejte se na fotogalerii z pátečního programu ZDE a ze sobotního dne ZDE.
Podle ohlasů i návštěvnosti vypadá, že se to daří?
Hned za první sezónu bylo v Uffu přes 60 tisíc lidí. Už předem jsem vnímal obavy, aby ta čísla neklesala, aby si lidé první rok neokoukali Uffo a nenabažili se. Nestalo se. Následující roky se ta bilance pohybovala s drobnými výkyvy někde mezi 70 až 80 tisíci. To jsou výborná čísla. Daří se nám tu návštěvnost držet. Výjimkou bude samozřejmě letošek, který poznamenala koronakrize.
Co byla za deset let největší programová trefa?
Jednoznačně Cirk-Uff. Jedno z úplně prvních vystoupení v úvodní sezóně Uffa měl dnes už nejen Trutnovanům dobře známý Cirk La Putyka. A jeho principál Rosťa Novák mi tehdy říkal: „Tady je ideální prostor pro nový cirkus! Elevační úhel, hraní „na nule“ (bez pódia - pozn. redakce), nesrovnatelně lepší možnosti riggingu, než v tradičních divadlech (upevňování např. závěsných konstrukcí - pozn. redakce).“ Postrčil mě tak definitivně k tomu, co jsem v hlavě nosil od první chvíle, kdy jsem zjistil, že se v Trutnově staví něco unikátního - uspořádat tady nějaký unikátní performativní festival. Byla to ideální doba pro rozjezd takového festivalu.
Takže jedničkou je žánr, který by - nebýt Cirk-Uffu - řada Trutnovanů možná dodnes neznala?
Nevím, jestli by ho neznala. Ale i přes mírné počáteční obavy, jestli není zdejší publikum konzervativnější, se nový cirkus chytil. Našel si tisíce diváků a příznivců, náš festival oceňují i čeští a zahraniční umělci a promotéři. Pořádají se tu světové premiéry, dokonce o nás psali v prestižním zahraničním časopise. Kdo to má?!?
Na to si vzpomínám. Nejprestižnější ekonomický časopis světa The Economist zařadil Cirk-Uff do ročenky World 2014. Překvapilo tě to tehdy hodně?
Dodnes mi to přijde neskutečné a úžasné. Bylo to nečekané. Časopis čtenáře upozorňoval například na vstup Lotyška do eurozóny, cestu Španělska za obhajobou světových šampiónů ve fotbale či vývoj automobilového průmyslu ve Švédsku. No, a v Česku doporučil čtenářům z celého světa sledovat kejklíře, žongléry a akrobaty na světovém festivalu nejlepších představení nového cirkusu Cirk-Uff v Trutnově. Hodně mě to překvapilo.
Které další jistoty tvoří uffácký program?
Ještě v Národním domě byla jedna předplatitelská divadelní skupina. S příchodem Uffa jsme to ale rovnou zečtyřnásobili - dvě činoherní, jednu hudební a tu čtvrtou tak trošku alternativní či experimentální, označovanou jako Divadelní delikatesy. Ty se mohou zdát náročnější, ale když tomu člověk přijde na chuť, zažije s ní velké, až euforické zážitky. Tu mohou být činoherní, tu hudební, ale především směřují k pohybovému a tanečnímu divadlu, právě novému cirkusu a k představením, která tyto všechny žánry propojují. Zpočátku jsem měl samozřejmě obavy, zdali zmnohonásobnění kultury Trutnov „unese“. Rovněž bylo otázkou, jak to vše ufinancovat. Přišel jsem tehdy se zcela novou sponzorskou politikou. Jestliže jsme roční počet akcí oproti Národnímu domu (teď budu trošku střílet) zdesetinásobili, roční příjmy od sponzorů jsme zestonásobili. A to už nestřílím. Díky tomu máme dnes tolik možností kulturního vyžití a zároveň má Uffo šedesátiprocentní soběstačnost, což je na příspěvkovku opravdu hodně. Jinými slovy, podařilo se nám zajistit široké spektrum kvalitních akcí, což je dobrá zpráva pro diváky, pro lidi a zároveň jsme našli způsob, jak to ufinancovat a nezruinovat městský rozpočet. No, a pokud chcete mít dlouhodobý smysluplný vztah se sponzory, samozřejmě jim také musíte něco nabídnout. V tom je právě alfa a omega úspěšné sponzorské politiky. Vždy ale bylo mým cílem, aby tyto nabídky sponzorům nebyly na úkor normálního diváka, a to se stále daří. Ano, někdy sedí při představení na čestných místech v první řadě, ale bez nich by ta show třeba nebyla vůbec. Být v první nebo sedmé řadě navíc není v Uffu z hlediska zážitku vůbec rozhodující.
Uffo nemá speciální koncertní sál, ale víceúčelový, přesto se v něm konají koncerty klasické hudby. Vyšla tedy sázka na Uffo i v muzice?
Město jako Trutnov potřebuje dělat velké koncerty a Uffo to konečně umožnilo. Je ale pravda, že zdejší akustika při koncertech klasické hudby není úplně ideální. Není špatná, ale nemůže se rovnat koncertním sálům jako je například Rudolfinum. Proto jsem nyní přišel s myšlenkou, umístit sem nový zvukový systém, který by nám pomohl v Uffu udělat špičkový zvuk i při klasické hudbě. Pokud se nám to podaří, budeme první v republice.
Hitem se staly plesy. Před vznikem Uffa se jich v Trutnově konalo minimum, v poslední sezóně jich bylo na seznamu 27.
Spousta škol, firem či sportovních oddílů je u nás pořádá a musím říct, že velmi pěkně. Také o reprezentační ples města, který pořádáme přímo my, je velký zájem. Je tu řada povedených plesů, s krásným programem a hezkým vizuálním dojmem. Mezi Trutnovany se to chytlo, zájem je velký, což nás těší. Organizátorům dává Uffo možnost ukázat se v tom nejlepším světle a nám to dává soběstačnost. Jsme sice příspěvková organizace, ale jak jsem zmínil, musíme být doma i v obchodě a víc než polovinu peněz si na sebe vydělat. A plesy jsou jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout.
Co se naopak v programu Uffa nechytlo?
Spíš jednotlivosti. Například koncerty kapel, které jsou ve své oblasti uznávané, ale ne všeobecně známé. Třeba rakouský beatboxový Bauchklang.
Výstavní galerie v patře Uffa se ale chytla, ne?
Krásný prosklený prostor s oblou bílou stěnou podle mě vybízí k pořádání výstav. Zaměřujeme se na mladé progresivní umělce, ale také na známé autory. Vystavovali tu například sochař Čestmír Suška, fotograf Antonín Kratochvíl, výtvarník Milan Knížák či sestry Geislerovy, byl tu filmový režisér Jan Hřebejk a všichni jsou z prostoru nadšení. Takže ano, galerie se chytla a máme s ní další plán.
Jaký je uffácký výhled na příštích deset let? Bude i nadále z čeho vybírat?
Pokud se bavíme o programu, tak nemám strach, že by nebylo z čeho vybírat. Divadel, i kapel je u nás hodně. Česko je bohaté na kvalitní kulturu. Dál ale chceme objevovat i nové věci a reagovat na nové impulsy. Podstatné je, aby Uffo pořád plnilo funkci, kterou jako kulturní instituce má - mít pozitivní dopad na společnost. Čím víc lidí kultura zasáhne, tím méně bude předsudků i kriminality. Pokud kultura funguje dobře, tak se to daří a tím pádem se vlastně vrací peníze do společné kasy.
Kdy a jak si bude Uffo připomínat 10. výročí?
Hlavně během 10. ročníku festivalu Cirk-Uff, který se výjimečně uskuteční právě nyní. Koronavirová krize ho odsunula z června na 23. až 27. září. Takže slavíme výročí Uffa a Cirk-Uffu v též dny a navíc u obého máme krásnou desítku. Od otevření Uffa uplynulo už 10 let, Cirk-UFF v týž dnech proběhne podesáté, čeká ho 10. ročník. Nalezení téhle kouzelné souvislosti můžeme vnímat jako jeden z mála pozitivních dopadů covidu-19. K oslavám bude patřit i Vivaldiano, světově úspěšná show v nové verzi Reloaded, od hudebníka Michala Dvořáka.
Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek