Pondělí

18. října 2021

Nyní

Zítra

10°

Svátek má

Distanční výuka na ZUŠce se vyvinula z improvizace do kvality

24. 3. 2021

page.Name
Nástrahy a problémy distanční výuky způsobené covidem dopadají i na žáky takzvaných zušek, tedy základních uměleckých škol. Ta trutnovská sice také hlásí úbytek oproti plnému stavu 840 žáků, který byl v září, nicméně současné číslo 791 není podle ředitelky školy Blanky Matyskové zase o tolik menší, než bývá standardní úbytek po prvním pololetí při klasické formě výuky.

„Naše obavy se naštěstí nenaplnily a jsem ráda, že rodiče našich žáků nám zůstávají věrní. A přestože někteří omluvili své dítko z distanční výuky a čekají na výuku prezenční, tak školné nám zaplatili. Je to od nich takový sponzorský dar a jsme za to vděční,“ děkuje žena, která na škole vyučuje tanec – klasický a lidový. V této době jen online přes obrazovku, takže to není úplně jednoduché.

V porovnání s loňským jarem, kdy byla škola při úvodní vlně epidemie poprvé zavřená, však distanční výuka probíhá jinak. „Na jaře to byla taková improvizace, kdy jsme s žáky komunikovali přes e-maily a vytvářeli jsme pro ně projekty a zadávali jim úkoly. Na konci prázdnin jsme si řekli, že se na případné podzimní distanční vyučování připravíme lépe,“ sdělil zástupce ředitele Jan Erben, který je učitelem výtvarného oboru a momentálně má pod sebou čtyři skupiny žáků od šesti letých po téměř dospělé.

Výuka přes počítače se přesunula na platformu Microsoft Teams, s níž odpadla spousta problémů. Učitelé se s tím popasovali velice dobře a rychle. Byli proškoleni jak odborníkem, tak si předávali poznatky mezi sebou. „Já stále chodím na hospitace k ostatním vyučujícím a nechám se inspirovat,“ hlásí klavíristka a zástupkyně ředitele pro hudební obory Gabriela Hrubá. Škola využila i informací, které získala z dotazníků pro žáky a rodiče.

Animace na téma „Můj Lego příběh“: Záchrana Klofana - Julie P. (8 let, Výtvarná přípravka) 

Ze začátku samozřejmě obě strany bojovaly hlavně s technikou, děti také často zůstávaly samy doma a musely se samy připojovat. Postupně si to však sedlo a výsledkem toho, že to funguje, jsou dnes například online koncerty, které škola umisťuje na svůj facebookový profil každých čtrnáct dní. Vystoupení ve virtuálním prostoru žákům supluje klasický koncert, který probíhal na půdě školy v hudebním sále. Pro děti je to důležité, že mají nějakou zpětnou vazbu, mohou se porovnat a jejich výsledek je někde vidět. „Je to také důkaz, že učitel dokáže naučit kvalitně i přes distanční výuku. Na koncertech je to patrné,“ tvrdí Jan Erben. Podobné výstupy formou videí, prezentací či galerií tvoří i nehudební obory. „Žáci se zúčastňují i různých online soutěží, teď můžu například jmenovat Pavla Pejchala, který se zapojil do mezinárodní soutěže ve Varšavě,“ doplňuje Gabriela Hrubá.

„Na distanční výuku jsme si zvykli, zvládáme to, ale samozřejmě bychom byli rádi, aby se situace vrátila do normálu, a my jsme mohli s dětmi komunikovat přímo. Osobní kontakt je potřeba. Po té dlouhé době to začíná být pro všechny náročné,“ zamýšlí se nad současným stavem ředitelka Blanka Matysková.

Školní osnovy se ale podle ní daří dodržovat, i když ví, že je to hodně individuální záležitostí každého žáka, jak zvládá distanční výuku. Lehké zpomalení je při výuce hraní na hudební nástroje. „Obzvlášť u malých dětí, které začínají, je to náročné. Dovolím si tvrdit, že je to skoro nemožné, ale naši učitelé to zvládají a za to mají můj obdiv,“ dodává Blanka Matysková.

Novinka: online vystoupení školního orchestru Musica Candida - Lord Of The Dance (R. Hardiman, arr. J. Vinson) 

Co se týká předávání vysvědčení, tak tento problém ZUŠce odpadl, protože v pololetí se nepředává. „Až na konci školního roku a doufáme, že to bude do vlastních rukou,“ usmál se Jan Erben.

Naopak už nyní je s velkou pravděpodobností jasné, že tradiční velký happening na závěr školního roku ZUŠ Open se konat nebude. „Aby se taková velká akce mohla uskutečnit, tak se děti musejí potkávat. Chystáme ji na příští rok, už jsme se dohodli na tématu, ale to zatím nebudeme prozrazovat,“ sdělila Blanka Matysková. Ke konci kalendářního roku jsou v plánu velké absolventské koncerty v Síni Bohuslava Martinů a v hudebním sále ZUŠ. Pokud by to situace nedovolila, proběhnou online. Jakmile se výuka vrátí do normálu, učitelé jsou připraveni vymýšlet nové věci.

Pro nové zájemce rozvíjení hudebního, výtvarného, literárně-dramatického či tanečního talentu škola chystá přijímací zkoušky na červen. „Pokud by to bylo umožněno, rádi bychom děti přivítali prezenčně, stejně jako v minulých letech. A kdyby to nešlo, zřejmě bychom termín přesunuli na začátek září,“ vysvětluje Gabriela Hrubá. Ve hře je i varianta online přijímaček, ačkoliv zájem začínat s hrou na nástroj online by asi žádný velký nebyl. Na druhou stranu pár takových jedinců se našlo i během letošního školního roku.

Pozvánka: Žákovský koncert, který proběhne premiérově v pátek 26. března od 17 hodin

„Distanční výuka je pro žáky poměrně složitá. Někdy to bývá tak, že mají plný rozsah hodin od rána do odpoledne na základní škole a pak se připojí k nám. Je to obdivuhodné, že ještě po tom půl roce mají energii a sílu se stále a s chutí připojovat. U počítače jsou pak řádově připojeni od čtyř do sedmi večer, takže prostor, který stráví před obrazovkou, je opravdu velký. Za to patří velký dík nejen jim, ale i rodičům, kteří samozřejmě v mnoha případech musí asistovat. S kolegy se však snažíme vyučovat tak, aby i rodiče menších žáků měli ten čas výuky pro sebe. Počítač zapnou a my se pak dětem dvě hodiny věnuje,“ řekl ještě na závěr Jan Erben.

Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz