Za tichem ticho: Fotky světového formátu, nechybějí Sudek, Drtikol či Holomíček
21. 10. 2021
Podle ředitelky městské galerie Lucie Pangrácové byl na aktuální výstavu zapůjčen pouze zlomek z nich a jde o delikátní průřez historií české a slovenské fotografie 20. a 21. století. Expozice představuje řadu velikánů moderní české fotografie, mezi něž nepochybně zní zvukem nejvyšším jména světového formátu, jako jsou Josef Sudek, František Drtikol, Jaromír Funke, Miroslav Hák, Alexandr Hackenschmied, Jaroslav Rössler, Václav Chochola nebo Adolf Novák.
Tuto exkluzivní společnost rozšiřují ještě další tvůrci ze současné doby, mezi nimiž jsou taková jména jako Bohdan Holomíček, Ivan Pinkava, Lukáš Jasanský, Martin Polák, slovenský Tono Stano i Jiří David, známý jako multimediální umělec. „Výstava není koncipovaná chronologicky, ale sleduje více jednotlivá témata nebo formální souvislosti napříč desetiletími. Název Za tichem ticho odkazuje k atmosféře, která se celou kolekcí vybraných děl prolíná,“ vysvětlila ředitelka galerie.
Naprostou dominantou jsou v prostředním patře díla legendy české fotografie Josefa Sudka, který na výstavě dostal největší prostor. Jeho magické snímky jsou bezpochyby tím nejcennějším, co česká fotografie světu nabídla a zároveň není zatížená experimentálními prostředky avantgardy, ale je výhradně kontaktní, což je patrné z jeho originálního vidění i zátiší. „Jeho oči jsou schopny vidět to, co nám uniká. To, co je většině jeho fotografií od 40. let společné, je motiv ticha,“ napsal o Sudkovi historik Jan Michl. A právě motiv ticha se promítl do celé výstavy.
Oproti Sudkovi je naopak experimentální další legenda Jaromír Funke, který si hraje s objekty. Erotičnost a smyslnost ženského těla zase servíruje František Drtikol, jenž později přešel nejen do duchovnější roviny, ale také k ženským stylizovaným figurám. Nesmíme také zapomenout na zástupce trutnovského regionu Bohdana Holomíčka, který je v české fotografii skutečným pojmem. Jeho vystavené snímky Mladé Buky z roku 1963, Poříčí u Trutnova o rok později či Praha – Hrad z roku 1990 jsou toho jasným důkazem.
„PPF Art ode mě zakoupil fotografie vytvořené od roku 1957 do roku 2004, vždy jednu pro každý rok,“ prozradil fotograf Holomíček. Expozice pokračuje ztvárněním těla v podání Ivana Pinkavy, ikonickými snímky klasické fotografické moderny představitele slovenské nové vlny Tona Stana nebo prolínáním městské scenérie Václava Chocholy a krajinářského pohledu dnes už velmi známé dvojice Jasanský – Polák, která společně tvoří od roku 1985.
To jsou další umocňující momenty celé výstavy. K tomu je však třeba přiřadit ukázky z legendárního cyklu Skryté podoby umělce Jiřího Davida, který v experimentálním duchu vytvořil „dvojportréty“ bývalého prezidenta Václava Havla a režiséra Miloše Formana. „Když jsme tuto výstavu koncipovali, řekli jsme si, že bychom ji doplnili krásnými obrazy malířů Jana Merty a Jakuba Schikanedera, což se stalo a myslím, že je to vhodný a poutavý doprovod vystavených fotografií,“ uvedl Jan Řehák, ředitel PPF Art.
V souvislosti s erotickými motivy některých fotografií, zejména Františka Drtikola ještě na odlehčení poznamenal, že je chtěli použít na výstavu na české ambasádě ve Washingtonu v USA. „Po dlouhotrvajících rozhovorech mně povolili to, že může být vidět pouze jedna bradavka, takže jsme moc neuspěli,“ sdělil k pobavení účastníků vernisáže Řehák a připomenul, že sbírka fotografií PPF Art historicky sahá až do roku 1869. „Dnes už se více věnujeme nákupům fotografií od mladých současných autorů, z nichž jednou vyrostou stejní velikáni, kteří jsou vidět na této výstavě,“ dodal ředitel. Tak neváhejte a vydejte se do galerie až do míst, kde za tichem je ticho. Výstava potrvá do 4. prosince.
Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek