Cirk-UFF se opět povedl, zaznamenal rekordní tržby
11. 7. 2022
Při ohlédnutí za letošním ročníkem nejprve vyslovil poděkování a složil velkou pochvalu svým lidem z Uffa. „Je to pro ně vždycky náročné, málokdo si dovede představit až jak,“ ocenil práci kolegů, kteří se podílejí na přípravě a stojí na pozadí vyhledávané atrakce, která veřejnosti nabízí v několika dnech desítky představení nového cirkusu a pouličního divadla.
Rekordní tržby
Po „covidových“ letech 2020 a 2021, kdy návštěvnost samozřejmě klesla a tržby byly výrazně nižší, například v loňském roce se příjmy pohybovaly na polovině zisku než v roce 2019, měli pořadatelé strach, jaký bude letošní zájem diváků. „Zaplaťpánbůh se ale naše obavy nenaplnily,“ oddechl si Libor Kasík. Ačkoliv dvanáctý ročník nebyl, co se počtu diváků týká, nejnavštěvovanějším, díky tomu, že se nepatrně zvedlo vstupné, podařilo se těsně překonat rok 2019 a Cirk-UFF zaznamenal nejvyšší tržby v historii.
Největší pozornost návštěvníků festivalu byla bezesporu upřena na australský celosvětově oceňovaný soubor Circa, který svým představením Humans zaplnil Uffo hned dvakrát. Vyprodat své vystoupení Grandiózní se podařilo také populární české akrobatické skupině Losers Cirque Company, která se na scéně objevila pouze ve čtvrtek. A velký nával lidí zažilo i šapitó při páteční show akrobatů z AirGym Art Company s názvem Hotel Laputa. „To pro mě bylo překvapení, protože jsme dlouho evidovali, že se obsadí jen třetina hlediště, ale pak snad během hodiny se to vyprodalo,“ poznamenal Libor Kasík.
Z pohledu organizátorů však zřejmě nejzásadnějším momentem letošního festivalu bylo představení Through the Truth s americkou umělkyní a hadí ženou Thulou Moon. Jednalo se totiž o premiérovou novocirkusovou produkci trutnovského Uffa. „Myslím, že Thula a režisérka Hanka Strejčková odvedly velký kus práce a představení má svou sílu, byť v tomhle případě tam není žádný velký wau efekt. Cirkus ale není zdaleka jen o srandě, je to prostě druh umění,“ podotkl Libor Kasík. Na jevišti žena původem z Havaje excelovala zavěšená na kruhu i jako hadí žena. „Potěšilo mě, že spousta Trutnováků, kteří na Cirk-UFF chodí už nějakou dobu, reagovala pozitivně a že v tom viděli to, co v tom mělo být viděno,“ doplnil. Nejdůležitější a nejpřínosnější „recenzi“ ale ředitel Uffa slyšel z úst Yarona Lifschitze. Režisér a umělecký ředitel slavného souboru Circa, o němž se dá tvrdit, že je jakýmsi režisérem světové divadelní a cirkusové extraligy, představení Through the Truth velmi ocenil.
Jaké plány má teď Uffo s touto novinkou ve svém repertoáru? „S představením jedeme 24. srpna na Letní Letnou, což je největší český cirkusový festival. Do Prahy se přeci jen sjíždí více promotérů z celého světa než k nám, takže se dá říct, že je i nejprestižnějším festivalem, byť my máme po světě také prestiž, že by se častokrát jeden divil,“ řekl Libor Kasík. Na akci v Letenských sadech by si přál, aby sólové vystoupení, které vypráví o životě úžasné akrobatky a zároveň malé holky z havajských ostrovů, oslovilo právě promotéry a show obdržela pozvání na další akce. „Uvidíme, jestli se potom dostaneme i do Edinburghu,“ zasnil se šéf Uffa o účasti na největším festivalu světa.
Vzniknou školičky s Australany?
Ačkoliv trutnovský festival skončil teprve před měsícem, v hlavě už Libor Kasík střádá myšlenky na příští rok. „Podstatná bude spolupráce s Austrálií,“ naznačil propojení s cirkusovou špičkou světa. S tou už teď má Uffo opravdu výjimečný vztah a podle Kasíka by byla hloupost toho nevyužít, takže některé plány se ubírají i ke koprodukcím s australskými cirkusy. V tomto směru je důležitá základní filozofie, a to že pro obě strany je spolupráce výhodná. „Oni od nás dostanou skvělé zázemí a servis a my zase můžeme objevovat jejich cirkusové know-how,“ dodal Libor Kasík.
V Trutnově se již pár let mluví o tom, že by zde mohly vzniknout jakési školičky pro artisty, kde by profesionální světoví performeři učili děti a mládež, ale zatím chyběly finance. „Nechci to zakřiknout, ale teď se něco začíná rýsovat z jiných sfér, než jsme uvažovali. Bude to ovšem běh na dlouhou trať. Když to ale řeknu, ve finále by to nemělo být ztrátové, ale určitě to chce nějaký základní kapitál, který zatím nemáme,“ vylíčil Libor Kasík. Pokud by se projekt podařilo zrealizovat, profitovala by podle něj z toho nejen trutnovská omladina, která se zajímá o tanec, gymnastiku, potažmo sport všeobecně, ale zároveň by měl vliv i na celý český cirkus. „Sice jsme tady umělecky na výši, ale trošku nám chybí akrobatická stránka, přestože jsou tady skvělí akrobati, nicméně stále ne na takovém levelu jako v Austrálii,“ prohlásil principál festivalu Cirk-UFF. Před třemi roky v Trutnově už vyzkoušeli první náznaky podobné spolupráce v rámci workshopů, na které se sjeli lidé z celé republiky.
Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek