Čtvrtek

2. února 2023

Nyní

Zítra

Svátek má

Sochařka Kvita v EPO1 vtahuje diváka do tajemných zákrutů svého díla

4. 12. 2022

Sochařka Kvita v EPO1 vtahuje diváka do tajemných zákrutů svého díla 48 snímků
Vítejte v Nestabilitě věčnosti! Prostřednictvím stejnojmenné výstavy sochařky Pavlíny Kvita vás tam spolehlivě zavede Centru současného umění EPO 1 v Trutnově - Poříčí, které ve svých prostorách představuje rozmanité, současné a zároveň lehce zneklidňující dílo, do jehož tajemných zákrutů se může divák propracovat díky své obrazotvornosti.

Kurátor expozice a ředitel EPO1 Jan Kunze hned na úvod vernisáže přiznal, že když s manželi Kasperovými, kteří projekt tohoto velkorysého uměleckého centra realizují, řešili, jaká výstava by měla být ta aktuální, nevěděli přesně, jakým způsobem to uchopit. „Od začátku jsem si říkal, že to musí být jiné než předchozí dvě, kdy zde představil své snímky trutnovský fotograf Jiří Havel a vyřezávané obrazy vystavila malířka Ivana Štenclová,“ řekl.

Vzhledem k tomu, že v EPO1 vzniká sbírka současného umění zaměřená na sochu, kurátor Kunze navštívil ateliér Pavlíny Kvity a její práce ho velmi oslovily. „Řekl jsem si, je to ono, její práce budou v EPO1 přesně sedět,“ uvedl kurátor. Návštěvníci, kteří na vernisáž přišli v hojném počtu, se mohli nechat vtáhnout do prostoru plné nevšedních futuristických bytostí s výraznou plasticitou, tvarovou úsporností a abstraktními liniemi.

Součástí jsou také abstraktní nástěnné reliéfy, které ale vycházejí s leteckých pohledů. Je to prostě podívaná, která určitě stojí za pozornost, i když, jak sdělil Kunze, jsou vystavené artefakty hůře uchopitelné a možná určené pro poučenější publikum. „Věřím ale, že to divák zvládne,“ poznamenal. Sochařka Kvita přiznala, že v souvislosti s trutnovskou výstavou vyprázdnila svůj ateliér, aby mohla zaplnit velkorysý prostor v EPO1.

„Představuji zde tvorbu z posledních sedmi let a lze tady sledovat můj tvůrčí vývoj. Nejstarší téma se zabývá satelitními městy, která vznikají za hranicemi samotného města a já kriticky pohlížím na to, jak tímto způsobem lidé neustále ukrajují části krajiny. Poté jsem v tvorbě experimentovala s materiály, bylo to takové konstruktivní období, kdy jsem pracovala se dřevem. Po tomto období mně začalo scházet modelování, proto jsem začala řešit pohyb v soše a vytvářela kráčející torza,“ přiblížila sochařka.

Po narození dětí došlo v tvorbě Kvity k velké změně, kdy byla v konfrontaci se zážitkem zrození, ale zároveň i ztrátou, kdy si uvědomila životní cykly, což její tvorbu výrazně proměnilo. „Začala jsem se opírat o symboly noci a dne, slunce a měsíce. Tvorba začala připomínat pradávná stvoření inspirovaná minulostí a historií, kterou jsem chtěla posunout a otisknout v tom sama sebe prostřednictvím bytostí vystupujících z našeho nevědomí,“ vysvětlila umělkyně smysl svých děl, která lze vidět v EPO1.

Majitel EPO1 Rudolf Kasper je potěšen, že se Pavlína Kvita rozhodla uspořádat svou výstavu právě v této galerii a připomněl význam projektu Centra současného umění EPO1, který vyvrcholí 23. května příštího roku oficiálním zahájením provozu. „Tento projekt považuji za nejkrásnější v mém životě. Vždy, když jdu na stavbu, naplňuje mě radostí to, co tady vzniká a do budoucna tady může fungovat. Vždycky jsem se snažil obklopit lidmi, kterým mohu důvěřovat a oni mně. Příkladem toho, je právě tento projekt,“ dodal podnikatel Kasper.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek, Hynek Šnajdar