EPO1, nádherný umělecký prostor. V České republice nemá obdoby
25. 5. 2023
Dlouhá léta s otcem projektu EPO1 a úspěšným trutnovským podnikatelem Rudolfem Kasperem spolupracuje sochař Čestmír Suška, který v Trutnově zanechal nesmazatelnou stopu. Jeho socha Krasavice zdobí místo před firmou Kasper a nepřehlédnutelná jsou i jeho perforovaná kovová díla hned vedle budovy EPO1. „Je to už nějaký čas, co jsem říkal panu Kasperovi, aby předělal elektrárnu na uměleckou instituci. No, a vidíte, je to tady! Tento monument má neskutečný potenciál a byla by škoda ho nevyžít i za hranicemi republiky. Je to úžasný a důležitý počin, který má budoucnost,“ řekl sochař.
Z Náchoda na slavnostní zahájení provozu EPO1 přijel malíř a majitel tamní Galerie u Mistra s palmou Milan Hencl. Ten se domnívá, že to, co vytvořili manželé Kasperovi, poskytuje možnosti pro umění všeho druhu, a to i pro neskutečně rozměrné objekty. „Vidím v tom neuvěřitelný potenciál. Líbí se mi ta čistota a zachování původních industriálních prvků včetně schodiště a jeřábu. Ve městě už je léta také Společenské centrum Uffo a nyní přibylo Centrum současného umění EPO1, takže Trutnovu mohou mnohá města v republice jenom závidět,“ uvedl.
Jeho dcera Natálie Henclová, která na slavnost rovněž dorazila, má k umění velmi blízko. Vystudovala kurátorství na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a je kurátorkou i produkční v Galerii Zdeňka Sklenáře v Praze. Jejím velkým zájmem, o čemž svědčí diplomová práce, je právě využívání industriálních prostor k umění. Proto si prostudovala historii a kurátorské postupy konzultovala prostřednictvím dotazníku s ředitelem EPO1 Janem Kunzem a v diplomce to zmínila. „Myslím si, že v menším městě jako je Trutnov nemá takový monumentální projekt obdoby. Přála bych mu, aby se tady uchytil, i když to určitě nebude jednoduché.“
Poprvé navštívil objekt bývalé elektrárny zhruba před rokem a půl, když ještě zdaleka nebyl v takovém stavu jako nyní. Protože má za sebou zkušenost s revitalizací starého domu v kombinaci starého a nového, pocit při úterní slavnosti, který ho provázel, byl: uměřenost. Jan Školník, podnikatel a filantrop, spoluzakladatel Agentury pro rozvoj Broumovska, jenž svými aktivitami vdechl městu Broumovu nový život, míní, že se v EPO1 povedlo správně zkombinovat současné s historickým.
„Klobouk dolů před architekty z Ateliéru Tsunami a Rudolfem Kasperem, že to tak skvěle dali dohromady. Podle mého názoru každé místo prosperuje, když má odvahu a otevřenost zvát nejzajímavější tvůrce své doby. EPO1 bude určitě čelit pochybovačným dotazům, jaký to má všechno smysl. Dříve nebo později však projekt veřejnost docení. Je tedy důležité, aby každé místo v zemi mělo odvahu se takové inspiraci otevřít a zároveň být inspirací, což Kasperovi dělají a my se o to snažíme v Broumově,“ prozradil Školník.
Pro Adama Valentu z Trutnova, radního Královéhradeckého kraje pro regionální rozvoj, evropské granty a dotace, je velmi důležité, že ve městě vznikl výstavní prostor takového formátu, který široko daleko neexistuje. Zároveň se mu líbí, že Rudolf Kasper investoval své peníze do tak ohromného projektu, i když bych si je mohl užívat jinak. „Nechal tady po sobě něco, co tady zůstane a bude fungovat i v budoucnosti. Důležitá pro úspěšnost EPO1 je i poloha Trutnova blízko hranic, kudy také povedená dálnice a blízko jsou také Krkonoše. Proto může mít umělecké centrum mezinárodní přesah a být velmi zajímavým lákadlem. Bude to významná atraktivita zasazená do tohoto území,“ sdělil Valenta.
V České Skalici existuje v bývalé Steidlerově kovárně umělecká galerie Luxfer Open Space, která je zaměřena na současné umění nejen české, ale i zahraniční. Dlouhá léta se v tomto městečku snaží oživit kulturní život ředitel galerie Roman Rejhold, který moc dobře ví, jak náročné je, aby si obyvatelé na tento způsob aktivit zvykli a přijali je. „Kdyby ale člověk měl přemýšlet nad tím, jakou to má budoucnost, nikdy by toho nešel. Proto je důležité, že do toho Kasperovi šli a budou nabízet současné umění v maximální kvalitě. Ta jejich odvaha je příkladná a inspirativní,“ myslí si Rejhold, kterého těší, že soukromý investor dá velké množství peněz do přestavby industriální budovy k uměleckým účelům srovnatelné s velkými evropskými centry a navíc v tomto regionu.
Stanislav Bohadlo, správce Rentzova muzea, je toho názoru, že kdo poprvé do EPO1 vstoupí, musí to být pro něj v pozitivním slova smyslu veliký náraz, který může těžko předvídat a očekávat. „Je v tom velká míra překvapení. Jde o unikátní projekt, v němž se spojují a zároveň jsou v kontrastu věci, které si zpravidla nedokážeme představit. Zcela jistě bude slyšet řadu hlasů, které tomu nebudou příliš nakloněny,“ domnívá se Bohadlo. Jako příklad svého tvrzení připomenul období, kdy přijel na Kuks a usadil se tam. „Dělal jsem tam věci, kterým se někteří současníci posmívali a považovali je za bláznovství. Teď se tam oslavují barokní sochař Matyáš Bernard Braun a barokní grafik Michael Heinrich Rentz. Proto se domnívám, že se něco takového může zopakovat i tady v Trutnově,“ dodal.
Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek