Uffo uvede Baletky, divadelní verzi známé zpovědi Miřenky Čechové
16. 2. 2023
Před třemi lety vzbudila Čechová pozdvižení knihou Baletky. Inspirovaná vlastní dívčí zkušeností popsala studium na taneční konzervatoři, prostředí internátů v atmosféře divokých devadesátých let a hledání sebe sama na prahu dospělosti. Na román o vůli a dřině, o rebelii a vzpouře, o identitě a dětském snu o velkém jevišti nedávno navázala stejnojmenným divadelním vyprávěním.
„Představte si, že své dítě v deseti letech pošlete na internát do hlavního města, aby si mohlo splnit svůj sen o velkém jevišti a nadýchané sukýnce,“ naznačuje Čechová počáteční kulisy příběhu.
Na jevišti se odehrává monodrama, ve kterém nechybí ani černý až bizarní humor. Celé představení je hodně emoční. Navíc prezentované nevšedním stylem, jako scénický multimediální projekt. „Diváci uvidí pestrou koláž odlišných divadelních žánrů a přístupů, od činohry, přes tanec, film, multimediální divadlo až po muzikál,“ naznačuje Čechová, s čím hodlá v úterý 21. února od 19 hodin oslovit diváky v trutnovském Uffu.
Autorka a zároveň performerka byla za Baletky nominována na prestižní cenu Thálie. Představení pravidelně vyprodává pražský prostor Paláce Akropolis a vytváří místo pro diskusi o zneužívání moci ve výchově v umění a zároveň přesně zapadá do dramaturgické skupiny označované jako Nové divadlo. „V této skupině uvádíme shows, která v sobě propojují činohru, tanec, cirkus, videoart, hudbu, … Zahrnují v sobě často nové přístupy a bývají to velké zážitky“ říká Libor Kasík, ředitel trutnovského Uffa.
Miřenka Čechová se dlouhodobě zabývá experimentováním na poli současného a multimediálního divadla, s využitím široké škály odlišných technologických přístupů. Spojením projekcí a živé akce se představila již v roce 2011 v představení S/he is Nancy Joe, které obdrželo cenu The best of contemporary dance Deníku Washington Post, mezi následující multimediální představení patří FAiTH, které získalo nadšené reakce v Atlas Performing Arts Center ve Washingtonu, nebo Miss AmeriKa, podle její knižní prvotiny, za níž byla nominována na cenu Thálie.
Její poslední režie představení postaveném na new technologies je Robot Radius pro Laternu Magiku v Národním divadle, v Praze, kde se ujala režie a adaptovala Čapková R.U.R. spolu s technologií live motion capture, kdy performer pomocí senzorů a pohybu ovládá dění na plátně.
Vstupenky je možné stále zakoupit v online předprodeji, nebo v recepci Uffa.
(pac, tz-lka)
pavel@trutnovinky.cz