Pondělí

22. července 2024

Nyní

24°

Zítra

24°

Svátek má

Plujeme do tmy. Malířská díla zavádějí do rozmanitých zákoutí noci

24. 6. 2024

Plujeme do tmy. Malířská díla zavádějí do rozmanitých zákoutí noci 25 snímků
Milovníci nevšední krajinářské malby, v níž hraje hlavní roli fenomén tmy, si jistě přijdou na své, pokud zavítají do Galerie města Trutnova na aktuální výstavu Plujeme do tmy - nokturno v českém umění 1800–1950. Tato výstavní instituce expozicí pokračuje v dlouhodobém projektu prezentace českého umění 19. a první poloviny 20. století.

„Po úspěšných výstavách ikonických krajinářů Antonína Slavíčka, Františka Kavána, Otakara Lebedy či Mařákovy a Haushoferovy školy jsme připravili pro letní měsíce letošního roku tematickou výstavu zaměřenou na atmosféru noci. Výstavní sály galerie zabydlí nokturnálie všeho druhu od krajin, moří přes noční vidění až po osudy lidí za noci, večera či při měsíčku,“ řekla ředitelka galerie Lucie Pangrácová, která ji považuje za jakési vyvrcholení již prezentovaných krajinářských výstav.

Kurátorem výstavy je historik umění a velký znalec české krajinářské malby Michael Zachař. „Při tvorbě výstavy jsme měli velké štěstí, že nám Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře, která má velkou sbírku děl malíře Jakuba Schikanedera, zapůjčila jeho obrazy, jež tvoří jádro této výstavy,“ řekl kurátor s tím, že noční krajinu lze pojímat jako realistický obraz nebo jako prostor pro fantazii, myšlenky či sebereflexi. Návštěvníci výstavy se prostřednictvím malířských pláten ponoří do rozmanitých zákoutí noci.

Právě noc může být synonymem různých vznětů či nálad, jimiž byla charakteristická doba romantismu a na svých obrazech ji nabízejí Adolf Kosárek či Julius Mařák. Drobné obrázky při měsíčku a za soumraku maloval dávný mistr Antonín Waldhauser. „S tajemnými plátny Jakuba Schikanedera přichází do popředí člověk se svými často trudnými osudy a příběhy v koloběhu života a smrti. Přírodní lyriku zasnoubenou s vlastními vidinami i přízraky pěstovali Mařákovci František Kaván a Jaroslav Panuška,“ uvedl kurátor.

Jednou z nepochybných dominant trutnovské expozice je velké plátno moře, které vytvořil malíř Antonín Hudeček. Další díla s nočními motivy, tentokrát od Gustava Macouna nebo Stanislava Feikla, pocházejí z počátku 20. století. Nejmladší obrazy jsou z meziválečného a válečného období, kdy tvořili významní umělci Karel Černý nebo Jan Zrzavý. „Výstavou Plujeme do tmy nabízíme v čase horkých dní a bezesných letních nocí místo odpočinku a obohacení o zážitky z mnohdy neznámých obrazů, které ale patří ke klenotům českého výtvarného umění,“ dodal Zachař.

Výstava, která potrvá do 28. září, není pro divákovo oko nijak komplikovaná, ale spíše přitažlivá, zároveň tajemná a v mnoha ohledech také okouzlující. „Mám velmi ráda krajinářskou malbu a ráda se na tyto obrazy dívám, protože mě zavádějí do minulosti a zákoutí, která dnes už mnohdy vypadají jinak. Je to stopa, která nás prostřednictvím skvělých malířů provází až do dnešních dnů. Jsem ráda, že se tomuto žánru trutnovská galerie věnuje,“ poznamenala jedna z návštěvnic výstavy.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek