Sobota

15. června 2024

Nyní

10°

Zítra

13°

Svátek má

V kulturním prostředí Trutnova divadlo hraje zásadní roli

11. 6. 2024 Komerční sdělení

page.Name
Činohra, nové divadlo či hudba spojená s divadlem. To bude obsah nové sezóny v trutnovském Uffu, kde se odehraje celkem 30 žánrově rozmanitých představení. Mohou je vidět nejen současní předplatitelé, kteří mají možnost svá místa zajistit do 21. června. Na své si přijdou také noví zájemci o předplatné, jež si zakoupí abonentky na novou sezónu od 22. července do 16. srpna, ale samozřejmě i ostatní milovníci divadla bez předplatného. Na novou divadelní sezónu, která vstupuje do patnáctého ročníku, všechny zve Libor Kasík, ředitel Uffa.

Uffo vstupuje do patnácté divadelní sezóny. Vy jste říkal, že by se to mělo oslavit, ale pak jste dodal, že nejlepší oslavy jsou zážitkové. Na které zážitky za tu dobu vzpomínáte nejraději?
Samozřejmě také při činoherních divadelních představeních se dostavují silné zážitky, ale pro mě i v netradičním novém divadle. Z té činohry moc rád vzpomínám třeba na představení Jaromír Jágr, Kladeňák kladenského divadla, to bylo opravdu chytré, vtipné a hlavně autentické. Největší zážitky mám však spojené s festivalem Cirk-UFF a jeho jedinečnou atmosférou. Kdybych měl něco z toho vypíchnout, bylo by to představení Backbone australského souboru Gravity & Other Myths.

Dá se podle zájmu publika říci, že Trutnov je skutečné divadelní město?
Nazval bych ho spíše kulturním městem. Při veškerém respektu více než srovnatelně velká města a často i větší. To, co se v této oblasti tady děje, a to nejen v Uffu, je skutečně velké a divadlo v tom hraje zásadní roli.

Divadelní předplatné jste rozdělili do čtyř skupin. Nové divadlo zahrnuje například tanec, fyzické divadlo, novou pantomimu, současný tanec, barokní hudbu, výtvarno a poezii, Činoherní divadlo A a B komedie i dramata a potom je tu Divadlo a hudba. Jaký je o žánrově pestré divadlo zájem předplatitelů? Co preferují?
Když se podívám čistě na předplatné, tak nám zájem stále roste, samozřejmě s malými, třeba covidovými škobrtnutími. A to je skvělé. U skupiny Nové divadlo je to ale trošku jinak. Tam se počet předplatitelů zmenšuje, ale o to více lidí chodí přímo na daný kus. Na Nové divadlo chodí spíše, ale nejenom, a to je taky skvělé, mladší lidé, pro které je komplikovanější zarezervovat si pevné termíny na celý rok dopředu. Takže křivka zájmu o Nové divadlo, které je jiné než to klasické, jde rovněž vzhůru, byť jiným způsobem. Ten směr je ale zásadní. Samozřejmě i do těch činoherních skupin A a B dáváme také po jednom kousku ze žánru, který by se dal nazvat novým divadlem, aby i tradiční divák mohl trochu ochutnat. Reakce jsou střídavé, někdy velmi dobré, jindy méně. V tomto případě je ale potřeba tak zvaná „postkomunikace“. Prostě o tom poté s lidmi mluvit. Hlavně s těmi, co dané představení neakceptovali. Lidé samozřejmě nezmění názor a neříkají vám najednou, že se jim to líbilo. O to taky vůbec nejde. Velmi často se však jejich postoj přece jen změní na „aha, tak ať takové věci existují a je vlastně fajn, že tady jsou“. A přesně to souvisí s tím, proč vlastně můžeme v kultuře využívat veřejných peněz. Ověřený fakt, že po podobných zážitcích jsme více schopni vnímat a akceptovat pohled na věc z jiného úhlu, je zásadní. Protože se tímto zbavujeme předsudků. A z  čeho vznikají konflikty, i ty velké? Ano, kvetou na půdě často záměrně zneužívaných předsudků. Takže odvážně, ale zcela zodpovědně říkám, že když děláte kulturu dobře, zabíjíte konflikty už v zárodku.

Kolik průměrně máte ročně předplatitelů? Jaká je sezónní návštěvnost?
Počet předplatitelů se pohybuje mezi sedmi a osmi sty, což považuji za velmi slušné. Celková roční návštěvnost jde do desítek tisíc. U divadla je podstatné to, když je mnoho představení vyprodaných. Vždy jsme ale od začátku usilovali o to, aby se do Uffa každý mohl dostat na kvalitní věc. Samozřejmě známé tituly se známými herci se prodávají nejlépe. Když jde o titul autorský a neznámý s neznámým souborem, je tam vždy prostor i pro diváky bez předplatného. Naší snahou je nedělat jen představení, která se ihned vyprodají, ale i ta, která přinesou něco nevšedního, nového a překvapivého.

Podle čeho vybíráte jednotlivá představení?
V prvním ročníku jsem vypracoval koncepci, se kterou jsem pak šel za tehdejší kolegyní Zinou Rýgrovou, s tím, abych jí představil, o co mi jde. V dalších letech jsem pak nechal na ní, aby připravila koncept, který už jsem jen doupravil podle svého pohledu důležitých priorit. V současné době se nám to podobně daří s kolegyní a produkční Adélou Šmatovou, která má velký dramaturgický cit. Jde mi o to, abychom v činoherní skupině diváků nabídli klasická historická i současná česká a světová dramata nebo komedie, aby to bylo vyvážené. Hledáme také zajímavé věci propojující divadlo s hudbou, může to být muzikál a podobně, kde hudba hraje zásadní roli. U nového divadla sledujeme současné trendy. Dnešní tvůrci často vymýšlejí neskutečné věci a my z nich vybíráme ty nejlepší.

Co podle vás bude v tomto ohledu letošním trhákem, co obohatí novou divadelní sezónu v Uffu?
Každá skupina má něco. U činoherní skupiny A to bude skvělé, i když trochu kontroverzní představení There is something in the air souboru TITS s performerkou Nelou Kornetovou působící v Norsku, což bude zároveň velké divácké překvapení. Osobně se těším na krutou severskou komedii Chlast v podání Švandova divadla, která bude na programu letos v listopadu. Jsem rád, že tady budeme mít ještě představení, na něž budeme hrdí. Bude to tanečně-divadelní „kus“ Difficult Lovers souboru Do-Theatre režiséra Jevgenije Kozlova, což je jeden z největších světových tanečních a vůbec žijících umělců. Žije v Berlíně, takže to máme vlastně kousek. Kromě toho, že tančí, rovněž maluje a jeho díla visí v pařížském Centre Pompidou. Rád bych ještě diváky pozval na show AWake, která v podání Angela Dance Company z Izraele kombinuje současný tanec, tělesnou virtuozitu, zpěv, herectví a poezii. Je to skutečně krásné představení, které je velmi intenzivní a zároveň srozumitelné, kde se v hlavní roli objeví úžasná performerka Miriam Engel.

Jste úzce spjat s městem Kladno. Těšíte se na muzikál Na skle malované tamního městského divadla, který bude také hrát v Uffu?
Ano, Kladno je prostě Kladno a moc se těším. A neviděl jsem ho, tak jsem velmi zvědavý!

Mají divadelníci, kteří už v Uffu vystupovali, touhu se do něj vracet?
Od divadelních center z Prahy, Brna nebo Ostravy je to sice daleko, přesto ale divadelníci do Trutnova jezdí rádi. Uffo je krásný prostor, dobře se jim v něm hraje a mají zde skvělé zázemí. Od začátku je snahou nás organizátorů být vůči vystupujícím vstřícným, a když něco potřebují, snažit se jim to zařídit. Potom je i ten divácký zážitek větší.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: archiv Uffo