Sobota

25. června 2022

Nyní

20°

Zítra

24°

Svátek má

Věřím, že se dálnice dostaví co nejdřív, říká Adamec

20. 12. 2021

Věřím, že se dálnice dostaví co nejdřív, říká Adamec 23 snímků
Před dvaadvaceti lety patřil tehdejší trutnovský starosta Ivan Adamec k zakladatelům Sdružení D11 - A3. Cílem bylo prosazení výstavby státem tak trochu zapomenuté dálnice D11 a její napojení na polskou dálnici A3 u hraničního přechodu Královec-Lubawka. Co bylo tehdy v plenkách a vypadalo nereálně, je dnes téměř nadosah. „Sleduju, jak stavba pokračuje,“ přiznává v rozhovoru, který poskytl Trutnovinkám ještě než se vzdal postu trutnovského starosty.

K slavnostnímu otevření došlo v pátek 17. prosince. Je to dobrá zpráva?
Každý nový úsek dálnice je dobrou zprávou. Bude to výrazné ulehčení spojení s Hradcem a Prahou. Význam dálnice ale stoupá, až když je spojená s jinou dálnicí, tady u nás konkrétně s polskou. A to zatím ještě není.

Stavba trutnovského úseku k hranicím se konečně blíží.
Proběhly výkupy pozemků, v několika případech došlo na vyvlastňování. Pokud vím, v příštím roce by mělo být stavební povolení. Musíme udělat všechno pro to, aby se stavba co nejvíce urychlila. Chtěl bych, aby se nejpozději v roce 2023 začalo stavět.

Nový úsek dálnice D11 je otevřený

Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo nový dálniční úsek mezi Hradcem a Jaroměří. Přes 22 kilometrů nové dálnice odvede dopravu z přetížené tranzitní silnice I/33, která vede z Hradce směrem na Náchod a Polsko. Díky nové dálnici je pro řidiče pohodlnější také cesta do Krkonoš. Více čtěte ZDE.

To už ale budou mít Poláci dostavěno z Bolkowa až k hranicím v Lubawce. A dálnici zprovozní. Jaké potíže to přinese Trutnovu?
Odhaduji, že dopravní situace na průtahu Trutnovem bude během asi dvou tří let komplikovaná. Provoz prostě výrazně zhoustne. Ale na druhou stranu je tam ona jiskřička naděje, že pokud se vše podaří, potom to bude naopak v našem městě výrazně lepší.

Jak se na několikanásobné zvýšení dopravy Trutnov připravujete?
Tlačíme na Ředitelství silnic a dálnic, aby na průtahu městem (silnice I. třídy patří státu - pozn. redakce) stát provedl rekonstrukci Špitálského mostu u kina. Chceme tam nově udělat mimoúrovňové křížení, náplavku pod mostem, aby pěší a cyklisté nezpomalovali dopravu na silnici jako dnes. Jako druhá je chystaná přeměna křižovatky na Pražské u bývalé porodnice na okružní, což opět pomůže
plynulosti dopravy. A jako třetí věc by se příští rok měla dělat obnova Polské v úseku zhruba od Hotelu Patria až k výjezdu na Voletiny, včetně chodníků. To vše se má stihnout, než se otevře polská dálnice.

Řada obyvatel se obává, že nejdřív bude ve městě husto kvůli opravám a pak přijde nápor aut z Polska, protože česká dálnice ještě nebude hotová…
Trutnovany samozřejmě chápu. Na druhou stranu sice na dopravu nadáváme, ale zároveň všichni chceme zboží, které vozí právě kamiony. Železnice na to nemá kapacitu nebo je zastaralá. Silnice jsou jediná možnost, jak dostat zboží z místa A do místa B. Ano, doprava a silnice jsou na hranici svých možností, ale právě proto musíme dobudovat páteřní síť dálnic, aby nám aspoň průtahové kamiony nejezdily skrz města. Věřím, že když jsme s dálnicí za Jaroměří, už není cesta zpátky, dálnice se co nejdříve dobuduje a propojí u hranic s polskou.

Očekáváte během stavby dálnice v Trutnově nějaká výrazná omezení?
Věřím, že se vše zvládne za běžného provozu. Samozřejmě s nějakým pohybem stavební techniky a nákladních aut musíme počítat. Uvidíme, až se bude stavět přímo u Trutnova, jaká opatření bude nutné udělat. Neočekávám však nic zásadního. Ale opakuji, stavba bude oním světlem na konci tunelu. Nakonec pak odvede průtahovou dopravu mimo město.

Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Michal Fanta