Středa

29. září 2021

Nyní

14°

Zítra

12°

Svátek má

Vlakovou dopravu v kraji by měly 10 let zajišťovat České dráhy

24. 8. 2021

page.Name
Dotovanou železniční dopravu v Královéhradeckém kraji by měly následujících deset let zajišťovat státní České dráhy. Smlouvy mezi Českými drahami a krajem jsou již připravené a v následujících dnech by je měla projednat a schválit rada kraje. Začátkem září by je mohly obě strany podepsat. Kontrakt by České dráhy měly začít plnit od prosincové změny jízdních řádů.

„Máme definitivní návrh podmínek, nabídky smluvních ujednání s dopravcem České dráhy,“ uvedl hejtman kraje Martin Červíček. K podrobnostem a hodnotě chystaného kontraktu se do jeho uzavření nechtěl vyjadřovat. Letos má kraj v rozpočtu na dotovanou železniční dopravu vyčleněno 538 milionů korun. Dopravu pro kraj nyní zajišťují České dráhy a v menší míře společnost GW Train Regio.

Kraj by podle Červíčka chtěl mít v dalších letech objem železniční dopravy zajištěn v současné výši, která je na úrovni 5,5 milionu tzv. vlakokilometrů. S rušením tratí, jak o tom nyní kvůli úsporám uvažuje Středočeský kraj, se v Královéhradeckém kraji podle Červíčka nepočítá. „Optimalizací železniční dopravy jsme si u nás prošli již v minulých letech,“ řekl.

Výběr vlakových dopravců kraj zahájil v roce 2019. Zastupitelé tehdy rozhodli, že kraj dopravce vybere takzvaným přímým zadáním. Do výběru na provozování dopravy v pěti oblastech kraje se přihlásilo šest dopravců, konkrétní nabídky podalo pět z nich. Následně kraj vybral dva dopravce, s nimiž chtěl v případě dalšího úspěšného jednání uzavřít smlouvy. Šlo o České dráhy a společnost GW Train Regio. S GW Train Regio, který měl jezdit jednu z oblastí, se kraj nakonec nedohodl a celý objem dopravy by tak měly zajišťovat České dráhy.

Loni v lednu Královéhradecký kraj uzavřel nové smlouvy s autobusovými dopravci, kteří pro něj budou zajišťovat dotovanou linkovou dopravu v letech 2021 až 2031. Hodnota tendru, který kraj vypsal v říjnu 2018, byla 7,7 miliardy korun. Šlo tak o největší zakázku v historii kraje. V osmi oblastech si zajištění dopravy rozdělilo pět dopravců, na linky své autobusy poprvé poslali letos 7. března.

ČTK
Foto: Michal Bogáň