Vize, které zůstaly jen na papíře (1): Tramvají přes trutnovské náměstí
10. 3. 2013

Dokážete si představit, jak šplhá tramvaj po pěší zóně do trutnovského náměstí? Naši předkové si to uměli představit velice reálně. Dokonce nechali zpracovat projekt na zavedení tramvajové dráhy v Trutnově. Spojila by Dolní Staré Město, centrum Trutnova a Poříčí. Přepravovat měla cestující, ale i náklad. Město totiž mělo v roce 1922 několik významných průmyslových podniků, dráha měla vést do většiny z nich.
Podle dochovaných plánů se uvažovalo o dvou trasách - delší, čtyřkilometrová by vedla od dnešního Autostylu, okolo vlakového nádraží po Polské ulici do Poříčí. Kratší se plánovala od železničního nádraží, po mostě kolem dnešního soudu a pěší zónou na náměstí. Tam měla mít dvě větve (v Bulharské a Jihoslovanské ulici), které by se znovu spojovaly u dnešního městského úřadu. Pak se koleje měly napojit zpět na Polskou ulici.
Celkem mělo v Trutnově vzniknout dvanáct tramvajových zastávek, po kolejích mělo jezdit pět osobních motorových vozů, čtyři vagóny pro osobní a dva pro nákladní dopravu. Vozovna měla vyrůst v Polské ulici nedaleko dnešního Lidlu, potřebnou energii měla dodávat poříčská elektrárna.
„Tramvaje měly jezdit denně od 6 do 21 hodin a podle odhadů mohly přepravit asi šest set lidí za den. Bylo to ale v době, kdy Trutnov měl polovinu obyvatel proti dnešku, tedy zhruba jen šestnáct tisíc,“ uvedl Roman Reil, ředitel trutnovského archivu, v jehož depozitáři se plán a technický popis projektu nachází.
V nákladech tehdejší doby se počítalo s částkou asi dvou milionů korun. Na ni měly výrazně přispět také Haasova a Etrichova továrna, pivovar, firma Jaeggle a rovněž Faltis. Jenže v té době přišla hospodářská krize. „Proč přesně se záměr neuskutečnil zatím nevíme, ale s velkou pravděpodobností to bylo kvůli příliš vysokým nákladům,“ dodal Reil.
Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Státní okresní archiv v Trutnově