Sobota

1. října 2022

Nyní

11°

Zítra

13°

Svátek má

Na trati mezi Žacléřem a Lamperticemi budou jezdit drezíny, nejdříve za rok

31. 8. 2022

page.Name
Výletní a zážitková železnice Žacléř – Královec by mohla přivítat první návštěvníky příští rok v létě. Odkup nevyužívané regionální trati společností TMŽ Martina Dvořáka od Správy železnic zhruba před 14 dny schválila vláda. Do konce roku by měla být zapsána změna vlastníka trati v katastru nemovitostí, poté může následovat fyzické předání trati a příprava dráhy na provoz.

Společnost TMŽ v lednu uspěla ve výběrovém řízení na odkup této podkrkonošské dráhy od Správy železnic s nabídkovou cenou 2,4 milionu korun. Dalších 6,3 milionu korun vynaloží na bankovní záruku, kterou požaduje Správa železnic na to, že společnost TMŽ bude trať udržovat v provozuschopném stavu nejméně pět let.

„Nyní vyřizujeme bankovní záruku, která je součástí transakce koupě trati. Pokud bychom nesplnili podmínky dané smlouvou, tak Správa železnic si ty peníze z účtu vezme. My se stáváme majiteli trati v okamžiku zápisu do katastru nemovitostí. Počítám, že by k tomu mělo dojít někdy v listopadu či prosinci,“ řekl Dvořák.

Od toho se odvíjí také zprovoznění trati pro turisty, které se oproti odhadům opozdí. Původně odhadovaný termín zprovoznění trati na jaře 2023 se podle něj nestihne.

„Poměrně dlouho trvalo, než vláda prodej schválila, počítali jsme s tím, že k tomu dojde nejpozději letos na jaře, přičemž k tomu došlo až v půlce prázdnin. Samotné vyřízení bankovní záruky je poměrně složitá a zdlouhavá věc. Mohli jsme ji začít vyřizovat až v okamžiku, kdy to bylo schváleno vládou a kdy nám Správa železnic poslala návrh kupní smlouvy," uvedl Martin Dvořák.

Na regionální trati Žacléř – Královec nejezdí pravidelné vlaky od roku 2009. Zatímco samotná železniční trať je podle něj ve velmi dobrém stavu a kromě základní údržby a menších úprav nebude potřeba udělat nic, dvě zchátralé nádražní budovy, jedna v Žacléři a druhá v Lamperticích, které k trati patří, budou potřebovat investice za desítky milionů korun.

Společnost TMŽ má v plánu využívat trať mezi nádražím v Žacléři a v Lamperticích pro provoz šlapací drezíny a na zbytku trati by chtěla provozovat zážitkové vlaky na požádaní nebo pro firemní akce.

„Abychom mohli trať zprovoznit jako turistickou atrakci drezín, odhadujeme investici do dvou milionů korun. Na začátek počítáme se třemi drezínami. Cena jedné drezíny je v hrubém odhadu 150 000 až 170 000 korun,“ naznačil Dvořák.

Společnost chce v budoucnu při opravách nádražních budov spolupracovat s místními samosprávami. Ve staniční budově v Žacléři je v plánu muzeum trati a na přilehlých pozemcích stání pro obytná auta. Budovu v Žacléři by společnost chtěla využívat také jako zázemí k provozu šlapacích drezín a celé trati. Budova v Lamperticích by se měla v budoucnu změnit pro ubytování turistů.

Společnost TMŽ již dříve získala od Správy železnic trať Čejč – Uhřice na jižní Moravě.

ČTK
Ilustrační foto: Miloš Šálek