Na trať mezi Žacléřem a Lamperticemi by mohly vyjet drezíny o prázdninách
4. 3. 2023
"Pokud se vše podaří, s drezínami bychom chtěli začít o letních prázdninách. V plánu jsou tři drezíny, budou se teprve vyrábět a upravovat podle zkoušek na trati. Cena není stanovena," uvedl Dvořák. Na trati, na které nejezdí pravidelné vlaky od roku 2009, plánuje letos provoz drezín pouze v létě, v roce 2024 už od jara.
Investice na zprovoznění trati odhaduje v řádu milionů korun. "Trať byla k 28. únoru 2023 na katastru nemovitostí přepsána na naši společnost, bude tedy teprve předána," uvedl Dvořák.
Zatímco samotná železniční trať je podle něj ve velmi dobrém stavu a kromě základní údržby a menších úprav nebylo potřeba udělat nic, dvě zchátralé nádražní budovy, jedna v Žacléři a druhá v Lamperticích, které k trati patří, budou potřebovat investice za desítky milionů korun.
Ve staniční budově v Žacléři je v plánu muzeum trati a na přilehlých pozemcích stání pro obytná auta. Budovu v Žacléři by společnost chtěla využívat také jako zázemí k provozu šlapacích drezín a celé trati. Budova v Lamperticích by se měla v budoucnu změnit pro ubytování turistů. Společnost TMŽ chce při opravách nádražních budov spolupracovat s místními samosprávami.
Snahu o oživení železnice vítá starosta Žacléře Aleš Vaníček. "Určitě to bude přinos pro celý region, fandíme tomuto projektu. Je to aktivita, která se nám líbí," řekl ČTK Vaníček.
Společnost TMŽ v lednu 2022 uspěla ve výběrovém řízení na odkup této podkrkonošské dráhy od SŽ s nabídkovou cenou 2,4 milionu korun. Dalších 6,3 milionu korun vynaložila na bankovní záruku, kterou požaduje SŽ na to, že společnost TMŽ bude trať udržovat v provozuschopném stavu nejméně pět let. Společnost TMŽ již dříve získala od Správy železnic trať Čejč – Uhřice na jižní Moravě, kde také provozuje šlapací drezíny.
Provoz na trati Žacléř - Královec začal v roce 1882, šlo o odbočku od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky. Hlavním dopravovaným nákladem bylo v první polovině 20. století vytěžené uhlí z lampertických dolů, ale také dřevo či len z přádelny v Žacléři.
ČTK
Foto: Miloš Šálek