Středa

16. října 2024

Nyní

Zítra

Svátek má

Na trať mezi Žacléřem a Lamperticemi by mohly vyjet drezíny o prázdninách

4. 3. 2023

page.Name
Na Trutnovsku by mohla o letních prázdninách přibýt další turistická atrakce. Nový majitel podhorské železnice Žacléř - Královec, společnost TMŽ podnikatele Martina Dvořáka, chystá v úseku mezi Žacléřem a Lamperticemi provoz šlapacích drezín. Na zbytku trati je v plánu provoz zážitkových vlaků na požádaní nebo pro firemní akce, uvedl dnes pro ČTK Dvořák. Společnosti TMŽ trať koupila loni od Správy železnic (SŽ) za 2,4 milionu korun. Fyzicky trať podle Dvořáka ale ještě nepřevzala.

"Pokud se vše podaří, s drezínami bychom chtěli začít o letních prázdninách. V plánu jsou tři drezíny, budou se teprve vyrábět a upravovat podle zkoušek na trati. Cena není stanovena," uvedl Dvořák. Na trati, na které nejezdí pravidelné vlaky od roku 2009, plánuje letos provoz drezín pouze v létě, v roce 2024 už od jara.

Investice na zprovoznění trati odhaduje v řádu milionů korun. "Trať byla k 28. únoru 2023 na katastru nemovitostí přepsána na naši společnost, bude tedy teprve předána," uvedl Dvořák.

Zatímco samotná železniční trať je podle něj ve velmi dobrém stavu a kromě základní údržby a menších úprav nebylo potřeba udělat nic, dvě zchátralé nádražní budovy, jedna v Žacléři a druhá v Lamperticích, které k trati patří, budou potřebovat investice za desítky milionů korun.

Ve staniční budově v Žacléři je v plánu muzeum trati a na přilehlých pozemcích stání pro obytná auta. Budovu v Žacléři by společnost chtěla využívat také jako zázemí k provozu šlapacích drezín a celé trati. Budova v Lamperticích by se měla v budoucnu změnit pro ubytování turistů. Společnost TMŽ chce při opravách nádražních budov spolupracovat s místními samosprávami.

Snahu o oživení železnice vítá starosta Žacléře Aleš Vaníček. "Určitě to bude přinos pro celý region, fandíme tomuto projektu. Je to aktivita, která se nám líbí," řekl ČTK Vaníček.

Společnost TMŽ v lednu 2022 uspěla ve výběrovém řízení na odkup této podkrkonošské dráhy od SŽ s nabídkovou cenou 2,4 milionu korun. Dalších 6,3 milionu korun vynaložila na bankovní záruku, kterou požaduje SŽ na to, že společnost TMŽ bude trať udržovat v provozuschopném stavu nejméně pět let. Společnost TMŽ již dříve získala od Správy železnic trať Čejč – Uhřice na jižní Moravě, kde také provozuje šlapací drezíny.

Provoz na trati Žacléř - Královec začal v roce 1882, šlo o odbočku od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky. Hlavním dopravovaným nákladem bylo v první polovině 20. století vytěžené uhlí z lampertických dolů, ale také dřevo či len z přádelny v Žacléři.

ČTK
Foto: Miloš Šálek