Provoz šlapacích drezín mezi Žacléřem a Lamperticemi se odkládá o rok
29. 5. 2023
„Narazili jsme na problém, a to se sklonem trati. Zatím jsme technicky nedokázali vyřešit bezpečnost drezín. Domnívali jsme se, že typ drezín, který je používaný na Moravě, bude možné využít i na Trutnovsku. Pro žacléřskou trať tak bude nutné vyrobit drezíny, které budou dosahovat nižší rychlosti a tudíž budou lépe ovládatelné,“ uvedl Dvořák.
V plánu mají nechat vyrobit tři takové drezíny. „Rozhodli jsme se, že provoz drezín mezi Žacléřem a Lamperticemi odložíme o rok. Nechceme nechat nic náhodě,“ podotkl Dvořák.
Společnost TMŽ několik let vlastní trať Čejč – Uhřice na jižní Moravě, kde buduje zážitkovou železnici pro rodiny s dětmi. Podle Dvořáka letos v létě poprvé zahájí zkušební provoz.
Na podkrkonošské trati nejezdí pravidelné vlaky od roku 2009. Samotná trať je ve velmi dobrém stavu, řekl Dvořák. Investice v řádech desítek milionů korun jsou ale potřeba do dvou zchátralých nádražních budov, jedna je v Žacléři a druhá v Lamperticích, které k trati patří.
Ve staniční budově v Žacléři je v plánu muzeum trati a na přilehlých pozemcích stání pro obytná auta. Budovu v Žacléři by společnost chtěla využívat také jako zázemí k provozu šlapacích drezín a celé trati. Budova v Lamperticích by se měla v budoucnu změnit pro ubytování turistů. Společnost TMŽ chce při opravách nádražních budov spolupracovat s místními samosprávami. „Budovu v Žacléři chceme letos začít opravovat, v první řadě je potřeba vyřešit problém se spodní vodou. Rekonstrukce bude trvat několik let,“ sdělil Martin Dvořák.
Společnost TMŽ v lednu 2022 uspěla ve výběrovém řízení na odkup dráhy Žacléř – Královec od SŽ s nabídkovou cenou 2,4 milionu korun, dalších 6,3 milionu korun vynaložila na bankovní záruku, kterou požadovala SŽ na to, že společnost TMŽ bude trať udržovat v provozuschopném stavu nejméně pět let.
„Provozovatelem trati zůstává SŽ, a to do doby, než drážní úřad přesune trať z kategorie D3 do kategorie místní dráha. To by mělo nastat 1. srpna 2023, jde o administrativní záležitost. Tím se významně zjednoduší činnost provozu. Poté bude provozovatelem společnost Railway Capital, která provozuje naši trať na Moravě,“ vysvětlil Dvořák.
Provoz na trati Žacléř – Královec začal v roce 1882, šlo o odbočku od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky.
ČTK
Ilustrační foto: Miloš Šálek