Pondělí

22. července 2024

Nyní

24°

Zítra

24°

Svátek má

Před 55 lety se ve Vrchlabí začaly sériově vyrábět vozy Škoda 1203

25. 11. 2023

page.Name
Za dobu své „slávy“ získala nejedno – občas hanlivé - označení či přezdívku. Například razdvatrojka, dvanáctsettroska ale třeba i dunihlav. Řeč je o automobilu značky Škoda 1203, jenž byl prvním a také doposud jediným v České republice sériově vyráběným malým užitkovým automobilem se samonosnou bezkapotovou karoserií. Sériová výroba tohoto vozu byla zahájena před 55 lety, 20. listopadu 1968 ve Vrchlabí.

Vývoj vozu Škoda 1203 trval dlouhých dvanáct let. V roce 1955 tehdejší ministerstvo automobilového průmyslu zadalo Automobilovým závodům v Mladé Boleslavi požadavek na vývoj nového užitkového vozu s užitečnou hmotností do 950 kilogramů. Finální provedení vozu Škoda 1203 bylo poprvé představeno 14. září 1968, sériová výroba pak byla spuštěna o dva měsíce později ve vrchlabském závodě.

Po logistické stránce výroba však nebyla jednoduchá. Motory do Vrchlabí totiž byly dováženy až ze slovenské Trnavy. Ostatně na Slovensko byla od poloviny sedmdesátých let také postupně převáděna výroba tohoto prototypu. Nicméně v letech 1968 až 1981 bylo ve Vrchlabí vyrobeno bezmála 70 tisíc kusů tohoto vozu. V Trnavě se užitkový vůz dočkal postupem času silnějšího motoru a změny jména na TAZ 1500 a v prakticky nezměněné podobě se zde vyráběl až do roku 1999.

„Škoda 1203 je na první pohled klasickým užitkovým vozem, který se dočkal mnoha úprav a variant a díky své všestrannosti a dlouhověkosti byl zároveň součástí života snad každého občana Československa,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea.

Nový vůz Škoda 1203 si v Československu s jeho centrálně plánovaným hospodářstvím mohly objednat a provozovat pouze státní podniky a organizace, popřípadě družstva. Cesta k jejich opatření byla mnohdy klopotná. Žádost, kterou si podniky musely podat ke Státní plánovací komisi, totiž nejprve posoudili úředníci a v případě vydání kladného stanoviska byl následně vystaven „bilanční poukaz“. Až pak mohla daná organizace vůz objednat, uhradit kupní cenu a poté si vyrobený automobil převzít.

Přestože nemocnice či pohřební služby, které dvanáctsettrojky nejčastěji využívaly, už za poslední dekády proměnily svůj vozový park, tyto vozy ještě zcela nezmizely z českých silnic. Nejčastěji je používají drobné montérské, opravátorské či stavební firmy pro převoz materiálu a nástrojů. Existuje však velká skupina těch, pro které je tento automobil sběratelským kouskem a prostředkem určitého vyjádření jejich životního stylu. V Dolní Kalné se například každoročně koná sraz majitelů těchto vozů ve zdejším autokempu. Odsud pak řidiči absolvují spanilou jízdu po okolí. V příštím roce se další setkání uskuteční od 23. do 25. srpna.

(jš, tz-ško)
jiri@vrchlabinky.cz
Foto: ŠKODA AUTO Storyboard, archiv Vrchlabinek