Středa

29. září 2021

Nyní

14°

Zítra

12°

Svátek má

Centrem Trutnova mají už brzy jezdit tramvaje

1. 4. 2016

page.Name
Ve zdejší dopravě se chystá zajímavá novinka. Radnice se rozhodla oprášit sto let starý nápad svých dávných předchůdců a hodlá vést centrem našeho města koleje. Jezdit po nich budou tramvaje. Trutnov navíc bude po Hongkongu teprve druhým městem na světě, kde budou jezdit dvoupatrové tramvaje.

Ještě letos se začne stavět vozovna. Vznikne na místě parkoviště vedle soudu, kde měl původně vyrůst obchodní dům s odbavovací halou pro autobusové nádraží. „Hala pro nás po vybudování veřejných záchodů v mobilní buňce ztratila význam. Proto jsme svolili, aby soukromník na místě vystavěl zázemí pro tramvaje,“ uvedl trutnovský starosta Ivan Adamec (ODS).

Před koncem roku budou položeny také první metry kolejí na Náměstí republiky (před bývalým okresním úřadem). V rekordně krátkém čase dodá výrobce jeden vagón, takže první cestující se v něm svezou už před Vánoci. V provozu bude tři sta metrů dlouhý úsek dráhy od vchodu do okresu k protější trafice (viz. mapa).

Tramvaj ho zvládne za patnáct vteřin. Strojvůdce na konci vagón zastaví, přejde na druhý konec vagónu, a vyrazí zpět. A tímto způsobem bude pendlovat celý den. „Domluvili jsme se s investorem, že to budeme takhle zkoušet, minimálně pět nebo šest let. Teprve pak se rozhodneme, zda trať přes výhybku ještě protáhneme k Máji na pěší zónu, případně až na Krakonošovo náměstí,“ řekla místostarostka Hana Horynová (Sdružení pro Trutnov).

Z historie
O kolejové trati uvažovali čelní představitelé našeho města už před sto lety. Důkazem je plán tramvajové trati z roku 1922. Měla vést od Haasovy fabriky v Dolním Starém Městě až po bývalou továrnu Walzl - dnešní Elektrokov v Poříčí.

Nyní ale zbývá vyřešit jen maličkosti, aby dráha mohla být uvedena do provozu. Například, kde tramvaj bude brát potřebnou elektřinu. „Troleje jsou přežitek. Elektřina by mohla být do vagónu směřovaná vzduchem přes wifi připojení. Tím pádem by lidé mohli na internetu zároveň sledovat online, jakou má tramvaj spotřebu,“ podpořil koaliční projekt opoziční zastupitel Martin Jiránek (Piráti).

Ceny jízdného budou pohyblivé podle kalendáře. V liché dny se bude platit patnáct korun, v sudé dvacet. V letním období ale bude ještě cestující hradit tři koruny příplatek za klimatizaci, v zimě dvě koruny za topení. Jaro a podzim bude bez příplatků, pokud teplota vzduchu neklesne pod nulu, nebo nepřesáhne třicítku.

Pavel Ukecaný a April Dubnová
Trutnovynki.cz
Foto: Miloš Podšálek