Snažím se pořád zlepšovat, říká automechanik Lukáš Vydra
11. 6. 2020
Komerční sdělení
Kde se vzalo vaše zaujetí pro auta, které přerostlo až ve vaši pracovní náplň?
Už jako kluk jsem se motal kolem fichtlů, Čezet a různých dalších motorek. Doma jsme také měli na zahradě traktůrek, kterým se vozila hlína a hnůj. A jelikož mu bylo asi padesát let, tak se to pořád rozbíjelo a já jsem se v tom furt šťoural. Tak už někde v sedmé třídě jsem věděl, že bych chtěl jít na automechanika. Jsem rád, že mi to rodiče umožnili a neposlali mě na gympl, i když zrovna v té době byly slabé roky a se svým průměrem by mě vzali i bez přijímaček. Naštěstí s bráchou nás do toho nenutili a šli jsme na učňák. Ze mě je automechanik, brácha je zámečník a oba děláme to, co nás baví.
Jako automechanik jste se začal živit hned po škole?
No, já jsem začal už vlastně na učňáku, protože jsme tam ve třeťáku týden chodili do školy a týden jsme měli praxi v autodílně. Tam mě to moc bavilo, což už se nedalo říct o škole, kde jsem to vždycky nějak přetrpěl. Celou dobu jsem se těšil, až vypadnu ze školy a začnu něco dělat. Sice mě trošku mrzí, že nemám maturitu, mívám myšlenky, že si ji dodělám dálkově, ale není na to moc čas a ani energie.
Je to pro vás v práci nějak limitující, že nemáte maturitu?
Ne, vůbec. Spíš je to jen takový ten pocit, že máte „jen“ učňák.
Jaké byly vaše začátky?
Byl jsem zaměstnaný v autoservisu u soukromníka. Já jsem však nikdy nechtěl být jen zaměstnanec. Dělat něco a poslouchat někoho, že takhle je to správně, a tak to má být, i když jsem třeba věděl, že to nedělám dobře. Chtěl jsem si pracovat podle sebe. Chtěl jsem být v něčem lepší a něco dokázat. Ale to hlavní je, že ta práce mě baví a mám dobrý pocit z toho, že se někam posouvám. Takže jsem si v srpnu 2015 založil vlastní živnost a začal jsem opravovat auta na dvorečku a ve stodole u rodičů.
Teď už ale na dvorečku nejste…
Fungujeme tady necelé tři roky a musím říct, že celkově jsem se za těch pět let dost posunul. U rodičů na Bojišti jsem neměl ani zvedák, teď mám dva. Neměl jsem pořádné nářadí, teď mám spoustu nového vybavení. Získal jsem spoustu nových znalostí a zkušeností, protože lidé vás také docela dost vytrénují. Stále přicházím na nové věci. Poslední rok často jezdím na různá školení a snažím se pořád zlepšovat. Nechci stát na místě. Práce je mým koníčkem, ale bez toho by to dělat nešlo. Jste tady totiž od rána do večera, víkendy a ty nervy, které vás to stojí. (smích)
Jaké služby nabízí váš autoservis?
Zajišťujeme kompletní servis automobilů všech značek. Děláme mechanické opravy, ty nám zaberou nejvíce času. Provádíme diagnostiku vozů a opravujeme závady elektroinstalace. Klempířské práce. Myslím, že si zvládneme poradit se vším. A co neumíme, tak na to máme smluvní partnery. Například zajistíme i lakýrnické práce, takže zákazník od nás dostane kompletně hotové auto. A před vyzvednutím mu ho ještě vyčistíme.
Jak dlouho trvá, než odhalíte závadu? Jak to bývá náročné?
To se nedá stanovit. Někdy to víte třeba za půlhodiny. Máte tip, že to bude asi tohle, změříte to a jasně vidíte, že tam je chyba a máte vyřešeno. Ale někdy si s tím lámete hlavu den, dva dny. Napojíte auto na diagnostiku, změříte všechny možné věci a nepíše vám to nic. Přitom cítíte, jak auto nejede, nemá výkon, cuká… Z toho jsem pak vždycky nešťastný, když nevím, jak se pohnout dál. Ale pak mám velkou radost, když na to přijdu, a říkám si, že jsem se posunul zase o kus dál. A když příště přijede auto s podobnou závadou, tak už vím, co a jak. Hledání závad je právě to, co mě v práci hodně baví a využívám k tomu mimo jiné i osciloskop, se kterým si myslím, že moc lidí v Trutnově nepracuje.
Jaká byla nejnáročnější oprava, kterou jste realizovali?
Spravovali jsme osmiválec Porsche, kde se dělal motor, hlava, ventily a tak dále. To bylo zajímavé a povedlo se. Auto jezdí a funguje.
Co tvrzení, že pokud chcete mít co nejméně problémů, shánějte co nejjednodušší auto. Ovšem je to vůbec možné v dnešní době?
V dnešní době už asi moc ne. Sám nevím, co bych si koupil za nové auto. Já mám samé staré pekáče. (smích) Spousta lidí se mě na to ptá a já nevím, co jim odpovědět. Hodně také záleží na tom, po kom si auto koupíte. Kdo se o něj jak staral. Je to strašně znát. Jinak ta jednoduchá auta už skončila. Ještě jedničková oktávka, která se vyráběla do roku 2010, byla jednoduše udělaná. Ale v posledních pěti deseti let se to vyrábí fakt vyloženě jako spotřební zboží. Dnes auto podle mě není dělané na to, abyste s ním jezdil dvacet let.
To ale zrovna pro vás, coby opraváře aut, nemusí být špatná zpráva, ne? Stále budete mít co dělat.
Jde mi spíše o lidi, kteří jsou pak překvapení, kolik za opravu musí zaplatit. Vezmou si totiž půjčku nebo leasing a koupí si lepší auto, jenže pak nepočítají s tím, že když na felicii vyměnili brzdy za dva tisíce, tak v tom novém autu budou stát brzdy desetinásobně více. A je tam spoustu jiných věcí, různá další čidla, senzory, co stojí deseti tisíce, což v těch starých autech vůbec není.
Máte dost práce?
Máme a sám nevím, proč vymýšlím takovéto blbosti s reklamou. (smích) Ale asi proto, že bych byl rád, aby se o mně vědělo. Autoservis dnes totiž může mít kdejaký trouba. Jezdí k nám spoustu aut, která opravujeme po cizích lidech. Zrovna dnes tady byla paní, která si přebírala auto, kde jsme řešili problém s brzdami. Ty sice byly kvalitní, ale chyba se ukázala v montáži. Na starou rezatou věc, která se neočistila, se nasadila nová, a to prostě nikdy nefunguje. U nás všechna auta, která předáváme, jsou dělaná pod mým dohledem a jak bych chtěl já. Poctivě, všechno vyčištěné, namazané, nic není odfláknuté. Jestli to nějaký automechanik vidí stejně, stále hledáme schopné lidi do týmu, protože dobrých automechaniků je málo.
Setkáváte se s reklamacemi?
Minimálně, ale jsme také jen lidi, takže pokud se něco nepovede, zákazníci se určitě nemusí bát přijet. Vše se dá nějak vyřešit. Musím ale říct, že třeba kvůli dílům reklamace prakticky nemíváme, protože pracujeme s kvalitními díly, které máme ověřené. Sice jsou jedny z dražších na trhu, ale víme, že fungují a je na ně spolehnutí. Nemusíme to pak řešit znovu. V bednách také vždy skladujeme staré věci z oprav, abychom lidem ukázali, co všechno jsme vyměnili. Spousta lidí se i diví, že jim třeba vystavíme doklad, kde mají rozepsané všechny položky a konkrétní práci, a nedostanou jen papír s celkovou částkou, že musí zaplatit 30 tisíc.
Jaké jsou vaše plány?
Vzhledem k tomu, že autoservis neprovozuji dlouho, tak se stále snažím přijít na to, co a jak. Co je nejvhodnější, jak komunikovat s lidmi, jak to dělat lépe. Do budoucna bychom se chtěli přestěhovat do vlastních a větších prostor. A jako jednu z oficiálních služeb chci zavést pick-up servis. To je pro lidi, kteří nemají čas k nám třeba ráno přivézt auto. My si pro něj zajedeme, vyzvedneme ho a můžeme jim tam k dispozici nechat náhradní vůz s tím, že až bude oprava hotová, auta si zase vyměníme.
Kdybyste měl říct na závěr nějakou důležitou radu, jak se starat o svoje vozidlo. Jaká by to byla?
Asi nezanedbávat pravidelný servis. Ten je dost důležitý. I malá věc, která vám přijde jako blbost, pak může do budoucna napáchat velké škody.
K Bělidlu 709, 541 02 Trutnov
Tel.: +420 776 390 200
E-mail: info@autoservisVydra.cz
www.autoservisvydra.cz