Moc se těším na skutečnou výuku a osobní kontakt s učiteli i žáky
1. 4. 2020

„Získali jsme totiž možnost udělat věci, na které dosud nebyl čas. Myslím tím nové formy výuky, způsoby práce a podobně. Organizačně se škola dobrým způsobem zklidnila a máme čas na činnosti, které v běžném provozu nebyly možné,“ řekl Trutnovinkám. Samozřejmě jedním dechem konstatoval, že mnohdy velmi sugestivní zprávy ve sdělovacích prostředcích a na sociálních sítích přinesly určitou úzkost, kterou zaznamenal u některých svých kolegů.
„Na druhou stranu nepříznivá situace vzedmula mohutnou vlnu solidarity a spolupráce. Projevily se například věci, o nichž jsme nevěděli, že je umíme, jako například různé digitální dovednosti či rozvíjení se v komunikaci s rodiči. Celkově vládne v rámci možností pozitivní duch,“ poznamenal optimisticky ředitel. Opatření a omezení se pochopitelně projevila i v jeho osobním životě.
Kromě toho, že má více času na rodinu a tento blízký vztah považuje za velmi přínosný, chybí mu mimo jiné cestování. Snaží se ale vymýšlet zajímavé úkoly pro žáky školy, aby je bavilo se do výuky zapojit. „Přestože řediteluji, nepřestávám být učitelem. Pomáhám také s výukou i dceři se synem, kteří jsou studenty středních škol, a samozřejmě manželce s domácími pracemi,“ prozradil Horčička a pochvaloval si, že jeho potomci přistupují k domácí výuce zodpovědně.
„Několik hodin denně se připravují a pracují. Nemyslím si, že by nějak trpěli, i když by si určitě přáli, aby těch úkolů bylo méně,“ usmívá se ředitel „Komendy“, kterého v těchto nesnadných dnech mile překvapily solidárnost a sounáležitost mezi lidmi. Už si totiž začínal myslet, že v českém národě není tolik pozitivní energie, že se zabýváme malými boji a malichernými záležitostmi, a najednou vidí, že stačí několik málo dní a lidé se projevují neuvěřitelně krásným způsobem.
„Obdivuji jakékoli gesto, které vyjadřuje sounáležitost s těmi, kteří pracují v nemocnicích, lékárnách, nebo pomáhají jiným způsobem tam, kde je potřeba. Například dobrovolné šití roušek je pro mě symbolem této doby,“ myslí si Horčička a zároveň oceňuje, že ani v této nelehké situaci nechybí pověstný český smysl pro humor, vlastnost smát se i v těch nejtěžších chvílích a čelit tak nepřízni osudu. „Nemilé věci se naopak snažím vytěsňovat, i když za nepříjemné považuji některé informace, které nás zavalují negativní energií.“
Ředitel Petr Horčička se moc těší na skutečnou výuku a osobní kontakt s učiteli i žáky školy. „Je to pro mě jedna z těch radostných met, protože si myslím, že to všem chybí. Ani jsme netušili, jak mnoho pro nás ta škola znamená, že to není jen pracoviště, ale také skutečné místo k setkávání. Ta komunita, která se udržuje, je hrozně důležitá. Myslím si, že škola chybí i dětem,“ dodal ředitel a svým trutnovským spoluobčanům vzkázal, aby vydrželi. „Je to situace, kterou mnoho generací nezažilo a na rok 2020 se bude ještě dlouho vzpomínat,“ dodal.
Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: archiv ZŠ Komenského