Úterý

7. dubna 2020

Nyní

Zítra

15°

Svátek má

Jaké to bude nemít včas dálnici? Čekají nás problémy

19. 1. 2020

page.Name
Jedno je už dnes jasné. Ať bude dálnice D11 z Hradce Králové přes Trutnov k polským hranicím dostavěna kdykoliv, bude to v každém případ pozdě. Poláci totiž přivedou svůj úsek k hranici dřív, takže hrozí, že k nám od nich pojede až třikrát víc aut než dnes. A toho se lidé v okrese bojí nejvíc. Vyplývá to z ohlasů a názorů, které zazněly při pracovním jednání o dálnici, které se uskutečnilo minulý týden v Lubawce.

Schůzi svolali polští politici, aby se oficiálně dozvěděli, jak to vypadá s termínem dokončení českého úseku. Ministr dopravy Vladimír Kremlík ho totiž nedávno posunul z roku 2025 (vyřčený jeho předchůdcem Danem Ťokem) na rok 2028. Nebylo to poprvé, co po slibu přišlo odložení. „Bohužel, historicky se možná stalo, že se dávaly naděje v roce 2016, že se za tři roky bude stavět, ale to byly termíny, které se nedaly splnit,“ přiznal Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Poláci stále počítají s tím, že svůj úsek přivedou k hranicím a zprovozní ho nejpozději v roce 2023. Tedy o pět let dříve, než Češi. „Věřím, že rok 2028 není poslední termín, že se nám podaří ještě dřívější termín, že se nám podaří přípravu dálnice urychlit. V současné době jsme se snažili nastolit reálné termíny, abychom neslibovali nesplnitelné. Roky 2027 a 2028 jsou reálné termíny, kdy by D11 mohla být dokončena. Když to bude dříve, budeme rádi. Pozdější termín je pro mě nepřijatelný,“ oznámil Mátl.

České politiky takové termíny zneklidňují. Vědí, že to znamená problémy. Po nové polské dálnici se může valit na Trutnovsko mnohem více aut, než dosud. A u nás by měli jet po silnicích, které na to nejsou stavěné. Navíc obcemi, kde na to lidé nejsou zvyklí a kde rázem může frekventovaná silnice stát nebezpečným místem. „Doprava bude výrazně tranzitní, my z ní nebudeme v podstatě nic mít, ale budeme jenom ztrácet, zejména na infrastruktuře,“ řekl Aleš Vaníček, starosta Žacléře, který může být jako jeden z prvních „na ráně“.

Tamní průtah městem byl dlouho ve velmi špatném stavu a teprve nedávno se povedlo krajskou silnici opravit. Nový povrch dostalo i několik dalších silnic v regionu. „Přijde-li ale výrazný nárůst dopravy z Polska, můžeme o nové silnici přijít. Toho se skutečně bojíme, z toho máme strach. Bude to velké mínus a bude to mít dopad na kvalitu života v našich obcích,“ zdůraznil.

Rovněž trutnovský starosta a poslanec Ivan Adamec upozorňuje na největší problém, a to jak přesunout mezinárodní dopravu z českého území na polské a obráceně. „Všichni víme, že silnice z hranic k Hradci Králové není kapacitní, také průtah v Trutnově má své limity, Špitálský most je v havarijním stavu. Bude se muset udělat více úprav, aby doprava mohla nějakým způsobem fungovat, včetně odklonění na silnice první třídy,“ oznámil.

Představitelé kraje věří, že s opravou silnic poškozených dálniční dopravou pomůže stát. „Věřím, že si uvědomí, že to je trochu jeho chyba, a že tohle území se bude muset nějakým způsobem díky tomu sanovat. Od zástupců ŘSD si slibuji, že si uvědomí svoji zodpovědnost za zpoždění, a že budou velmi tlačit na svého ministra dopravy, že tohle je průšvih, který musí řešit společně s námi,“ prohlásil náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček.

Kde se aktuálně (ne)staví

Dálnice D11 vede aktuálně z Prahy do Hradce Králové. Dva úseky mezi Hradce a Jaroměří se staví. Hotové jsou například přeložky inženýrských sítí a budují se nosné konstrukce mostů. Dostavěno bude nejpozději v roce 2022.

Od Jaroměře k hranicím zbývá postavit téměř 41 kilometrů dálnice, a to ve dvou úsecích: Jaroměř - Trutnov a Trutnov - Královec. ŘSD se nyní pro ně snaží získat pravomocné územní rozhodnutí, aby mohlo v letech 2024 a 2025 začít se stavbou a v roce 2028 bylo hotovo. „Když se dostaneme do stavby, tak už to zvládneme. Největší problém a zdržení je v přípravě,“ upozornil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.


Politici jsou při vyřknutí termínů o něco opatrnější. „Situace sice vypadá reálněji, ale dokud neuvidím bagry, buldozery, tak se nebavme o tom, kdy bude kolaudace, protože pokud se nerýpe, tak pořád je to jen na papíře,“ vysvětlil trutnovský starosta Ivan Adamec. "To bude první pozitivní krok, že se zahájí stavba,“ konstatoval Červíček.

Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz