Pěší zóna se rychle mění, v horní části už chybí jen mobiliář
6. 11. 2020
Rekonstrukce začala v červenci. Dosud se povedlo dokončit úsek od Krakonošova náměstí k poště. Z něj je díky nově položené dlažbě a obrubníkům dobře patrné, jak bude nová pěší zóna vypadat. Chybí jen tři javory, lavičky a koše. "Mobiliář se tam bude dávat až na jaře, ale jinak je to v horní části zóny v podstatě finální verze," potvrdil Miroslav Franc z odboru rozvoje města.
Rozsáhlá stavební činnost nyní probíhá u pošty. Na plácku před vchodem už jsou patrné základy trafiky, kterou Trutnov přesune z prostoru pod poštou. "Výrobci trafiku dodají ještě v prosinci, ale myslím, že fungovat bude spíš až na jaře," naznačil Franc.
Před poštou je rovněž vidět postup dalších prací. Na Svatojánském náměstí má být kromě nové dlažby, dřevěných laviček s opěrkou a ocelovou konstrukcí. Novinkou bude liniový vodní prvek před restaurací Jednička, připomínka někdejšího mlýnského náhonu. A okrasné třešně. "Letos skončíme pokládáním nové dlažby u Máje, na dalším úseku se bude pracovat až na jaře," upřesnil Franc.
Modernizace jde přesně podle časového harmonogramu. Nad plán se povedlo v předstihu udělat některé práce v dolní části pěší zóny, které byly původně plánované až na jaro. "Sundala se dlažba a dělala se dešťová kanalizace. Bylo solidně a dalo se to dělat, abychom mohli na jaře v klidu pokračovat v další práci," dodal Miroslav Franc.
Nová pěší zóna se staví podle návrhu architektů Martina Hájka, Václava Hájka a Lukáše Kemra z Hradce Králové. Jejich projekt počítá v Horské ulici kromě nové dlažby a žuly také se vzrostlými stromy, lavičkami, stojany na kola, vodou a zelení.
Pod stromořadím uprostřed ulice dřevěné lavice bez opěradel, na Svatojánském náměstí dřevěné lavičky s opěrkou a ocelovou konstrukcí. Samozřejmostí budou odpadkové koše, podzemní kontejnery na tříděný odpad a také dobové lampy, podobně těm z Krakonošova náměstí.
Prioritou pro novou zónu zůstává pohyb chodců, ale i cyklisté budou smět jezdit po celé nové pěší zóně. „Pokud by se v ulici vyloženě oddělovala cyklostezka, možná by to pro chodce bylo víc nebezpečné, než když se tam lidé na kolech budou pohybovat v rámci celého profilu ulice a vzájemně k sobě budou ohleduplní,“ vysvětlili architekti.
Auta, které najíždějí v dolní části, se už nebudou muset vracet zpět jako nyní, ale pěší zónu opustí buď odbočkou přes Svatojánské náměstí nebo výjezdem u Krakonošova náměstí. Ke kolizím zásobovacích aut s chodci nebo cyklisty by mělo docházet minimálně.
Rekonstrukce za 44 milionů korun skončí v červnu 2021. Provádí ji litoměřická firma Gardenline.
Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek