Středa

20. ledna 2021

Nyní

Zítra

Svátek má

Bezpečnost na silnicích: Zima má na řidiče větší nároky

26. 12. 2020

page.Name
Základem jsou zimní pneumatiky a vzorek hluboký minimálně čtyři milimetry. Dlouhá léta připomínané pravidlo není zdaleka jediné, co může přispět k bezpečnosti na silnicích. „Mnoho řidičů však neřeší stáří pneumatik. Čím starší jsou, tím mají horší jízdní vlastnosti a bezpečnost posádky vozu se v krizových situacích se snižuje. Ideální by bylo mít pneumatiky staré maximálně čtyři roky,“ říká Lada Kocianová, krajská koordinátorka BESIP.

Která další doporučení pro motoristy máte?
Nezapomeňte se také vybavit řetězy, rozmrazovačem na okna a zámky. Dolijte nemrznoucí směs do ostřikovačů a načerpejte zimní naftu. Od 16. listopadu do 28. února se na čerpacích stanicích musí prodávat zimní nafta zaručující nastartování motoru i při teplotě mínus 20 stupňů. Pokud jezdíte v horách, načerpejte tzv. arktickou naftu, která se v horských oblastech prodává. Na tu se můžete spolehnout až do mínus 32. Užitečnou pomůckou jsou také startovací kabely. Nejezděte s prázdnou nádrží a přidejte zimní výbavu pro pasažéry.

Co v zimě podceňují řidiči nejčastěji?
Zimu jako takovou. Na řidiče klade větší nároky než léto. Silnice jsou mokré, namrzlé nebo zachumelené, tím se prodlužuje brzdná dráha, vůz se chová jinak než za ideálních podmínek. Je potřeba jet klidně a plynule, nechávat si větší rozestupy mezi jedoucími vozidly a celkově snížit rychlost jízdy. Řidič musí být velmi opatrný při míjení ostatních vozů a nepředjíždět zbytečně. Nelze spoléhat na to, že stihne dobrzdit stejně jako na suché vozovce. Brzdná dráha se jen na mokré vozovce prodlouží dvakrát, na namrzlé nebo zasněžené vozovce až pětkrát. Bylo by chybou absolutně spoléhat na elektronické asistenty. Fyzikální zákony neobejdete a pokud překročíte limit, nezachrání vás ani sebelepší technologie ve vybavení vozu.

Na co nesmíme zapomenout před jízdou?
Je nutné dbát na zajištění dobrého výhledu z oken. Ráno si nechte dvě minuty časovou rezervu. Když přijdete k vozu, nastartujete ho a potom se postarejte o okna. Očistěte je, pusťte na ně ventilátor a vydejte se na silnici, až když jsou okna průhledná. Přes zapocená a namrzlá okna nic neuvidíte a zbytečně riskujete, že přehlédnete například chodce. Než vyjedete, očistěte celý vůz od sněhu, aby nemohlo dojít k nehodě vlivem odlétajících kusů sněhu. Je to vaše povinnost. Rozhodně doporučuji řidičům, kteří se v zimních podmínkách cítí za volantem nejistě, ať zbytečně nevyjíždějí a pokud je počasí špatné, ať přehodnotí nutnost vyjetí.

Nepřeceňují motoristé v zimě své možnosti?
Je spousta zodpovědných a soudných řidičů, kteří svoji jízdu přizpůsobují aktuálním podmínkám, ale stačí pár nezodpovědných nebo neznalých řidičů a máme všichni problém. Silnice není místo, kde bychom si mohli dovolit riskovat, chovat se nezodpovědně a vytvářet nebezpečné situace jen proto, že jsme špatně odhadli nebo vyhodnotili situaci. Každý chce dojet do cíle své cesty v pořádku. Pokud se mezi námi budou pohybovat auta řízená řidiči, kterým nedochází vážnost zodpovědného a předvídavého chování při jízdě, budou na našich silnicích zbytečné nehody a budou zbytečně umírat lidé. Musíte vědět, po jakém povrchu jedete a na to reagovat. Nezapomeňte, že i při teplotách nad nulou se můžeme v zastíněném úseku silnice potkat s namrzlým povrchem. V zimě na mokré
a namrzlé silnici nemůžete jezdit tak razantně jako na suché vozovce. Smyk může vyvolat prudké brzdění, zrychlení nebo průjezd zatáčkou. Je opravdu třeba dobře vyhodnotit aktuální situaci.

Mají motoristé v našem kraji vůbec šanci si vyzkoušet jízdu na sněhu cvičně?
Ano, šance tu je. Nejlepší variantou je učení, vyzkoušet si vše na vlastní kůži a v bezpečném prostředí. Lze k tomu využít prázdné plochy jako třeba malá letiště, odstavné plochy a podobně. Ovšem výhodou řidičů v našem kraji je možnost zúčastnit se kurzů bezpečné jízdy na polygonu v Hradci Králové. Tam probíhají kurzy, kde si vyzkoušíte, jak zvládnout smyk přední i zadní nápravy, krizové brzdění, vyhýbání se pevné překážce, dají vám teoretické i praktické rady. Kurzy si hradí účastník sám, ale občas probíhají‚ i kurzy pro veřejnost za finanční podpory BESIPu a Královéhradeckého kraje. Jsou pořádány zdarma kurzy pro rizikové skupiny - seniory a pro začínající řidiče. Stačí si pohlídat nabídku na webových stránkách polygonu S-drive Hradec Králové.

Co podceňují chodci? Tipnul bych, že brzdnou dráhu aut, která je u přechodů pro chodce delší.
To je jistě pravda. Brzdná dráha se na mokré, namrzlé a zasněžené silnici prodlužuje. Pokud chodec nečekaně vstoupí do vozovky, nemá řidič šanci auto včas zastavit. Jeho brzdná dráha je o hodně delší než na suché vozovce, a může hrozit i nebezpečí smyku. Také platí, že čím větší a těžší auto, tím delší úsek potřebuje k zastavení. Chodci si musí uvědomit, že je potřeba dát jasně najevo své úmysly přecházet a také dobře vyhodnotit rychlost i možnosti přijíždějícího vozidla. Na místě je zvýšená opatrnost.

V zimě se mnohem delší dobu jezdí (a chodí) ve tmě. Ve městech je hodně umělého světla, naopak mimo města bývá osvětlení z lamp minimum. Jak se s tím vypořádat?
Velkým problémem je, že si chodci neuvědomují, jak je vidí nebo spíše nevidí řidiči vozidel. Osvětlené auto je vidět a slyšet zdaleka. Chodec, a to nejen za šera, splývá s okolím a pokud nemá výrazné oblečení nebo reflexní prvky, je pro řidiče nesnadné si ho všimnout včas. To chodcům často vůbec nedochází. V listopadu probíhaly po Královéhradeckém kraji dopravně bezpečnostní akce policie a BESIPu zaměřené na viditelnost chodců. Rozdali jsme lidem stovky reflexních pásků a snažili je přesvědčit, aby je nosili i v obci. Řekněte sami, kolikrát se vám už stalo, že jste na silnici či přímo na přechodu potkali nebo málem přejeli chodce, který byl téměř neviditelný?! Nechte se oslovit výzvou aktuální kampaně BESIP. Buďte vidět - přežijte! Noste reflexní prvky, chrání váš život.

Více o bezpečnosti v dopravě najdete na webu www.ibesip.cz.

Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Besip