Čtvrtek

1. října 2020

Nyní

11°

Zítra

15°

Svátek má

Musíme s D11 zrychlit, jinak budou problémy, přiznal ministr dopravy

8. 2. 2020

page.Name
Příliš pomalá stavba dálnice D11 přinese vážné komplikace, upozorňují už dlouhá léta starostové a politici z trutnovského okresu. Teprve nyní ale veřejně přibývá přiznání, že si to uvědomují i na vyšších místech. Po generálním řediteli Ředitelství silnic a dálnic Radku Mátlovi aktuálně připustil problémy i nový ministr dopravy Karel Havlíček (na snímku vlevo).

Situace je jasná: Poláci přivedou dálnici k českým hranicím v roce 2023. Češi ale budou dálniční úseky D11 z Hradec Králové přes Trutnov ke Královci teprve stavět. Dokončit ho chtějí v letech 2027 až 2028. Havlíček je přesvědčený, že je u nás potřeba zrychlit.

„Potřebujeme zkrátit přípravu, zrychlit výkupy pozemků a postavit alespoň úsek Trutnov - státní hranice o několik let dříve. Pokud budou do tří let Poláci na česko-polské hranici, vzniknou dopravní komplikace. Proto musíme co nejdříve schválit v tomto roce tzv. zákon o liniových stavbách a vyřešit možnosti zkrácení celé stavby a přiblížit termíny otevření české i polské dálnice,“ řekl bezprostředně po jednání s polským protějškem Andrzejem Adamczykem (na prvním snímku).

Havlíček slíbil že sestaví interní pracovní tým na ministerstvu dopravy. V Poslanecké sněmovně má vzniknout tým napříč politickými stranami,  který se bude inspirovat v Polsku, jak lze legislativně urychlit výstavbu.

 čtěte také: Dálnice z Trutnova k hranicím má územní rozhodnutí


Dálnice D11 vede aktuálně z Prahy do Hradce Králové. Dva úseky mezi Hradcem a Jaroměří se staví. Hotové jsou například přeložky inženýrských sítí a budují se nosné konstrukce mostů. Dostavěno bude nejpozději v roce 2022.

Od Jaroměře k hranicím zbývá postavit téměř 41 kilometrů dálnice, a to ve dvou úsecích: Jaroměř - Trutnov a Trutnov - Královec. ŘSD chce v letech 2024 a 2025 začít se stavbou a mít v roce 2028 hotovo. „Když se dostaneme do stavby, tak už to zvládneme. Největší problém a zdržení je v přípravě,“ slíbil Radek Mátl na nedávném mezinárodním jednání o dálnici v polské Lubawce.

Právě tam připustil, že než Češi dostaví dálnici, můžou nastat problémy. Na polskou dálnici nebude navazovat stejně kvalitní česká rychlostní komunikace, ale jen silnice 1. třídy. Podle odhadů by k nám mohlo přijet třikrát víc aut, než dosud.

„Máme tři, čtyři roky na to, abychom se zamysleli nad tím, co udělat na českém území, aby ten dopad byl co nejmenší. Můžou to být dílčí opatření jako například bezpečnostní prvky, nebo nějaká dílčí přeložka, ale obávám se, že to by bylo moc komplikované. Hledejme možnosti, abychom zachovali bezpečnost. Že bychom zvýšili plynulost, to se, obávám, zřejmě nepodaří, protože není jak,“ řekl Mátl.

Trutnov na problémy upozorňuje už dlouho. A ještě dřív než ministerstvo zřídilo speciální pracovní skupinu pro dopravu při územním plánu. Kromě jiného má za úkol připravit město na problémy související s dálnicí.

 čtěte také: Město zřídilo kvůli dopravě novou pracovní skupinu


Pavel Cajthaml

pavel@trutnovinky.cz
Foto a Video: Policie ČR