Čtvrtek

1. října 2020

Nyní

11°

Zítra

15°

Svátek má

Svěrák, počítač, 3D tiskárna, roboti. Mládežnická otevřela dílny 21. století

1. 2. 2020

Svěrák, počítač, 3D tiskárna, roboti. Mládežnická otevřela dílny 21. století 54 snímků
Kladívko, šroubovák a pilník jako symboly školních dílen? Zapomeňte na pravěk! Moderní školní dílny vypadají úplně jinak. Typickými znaky nejnovějších dílen jsou počítače, 3d tiskárny a roboti. A čisto je v nich tak, že připomínají spíš laboratoř.

Pokud si myslíte, že něco takového u nás neexistuje, tak se mýlíte. Základní škola Mládežnická v Trutnově totiž včera právě takové dílny slavnostně otevřela. Soubor několika propojených odborných učeben oficiálně nazývá polytechnické dílny. Ano, v jedné se skutečně odehrává práce s nářadím. Jsou v ní pracovní stoly s ponky a svěráky, téměř jako za starých časů, ale špičkově vybavené a sestavení pro týmovou spolupráci. K dispozici jsou i další moderní pomůcky jako například zcela nový stolní soustruh nebo stojanová vrtačka.

Další místnost už je ale zaměřená na poslední dobou stále oblíbenější 3D tisk. Z digitální předlohy zpracované počítačem mohou školáci vyrábět fyzické trojrozměrné předměty. Na stolech jsou ale také ozoboti, miniaturní roboti, kteří jsou schopni po poměrně snadném naprogramování přes počítač provádět jednoduché úkony. Robotů v mnoha podobách je v dílnách víc. Stejně jako počítačů v další místnosti, bez kterých nejde roboty „rozhýbat“.

Škola se prostě snaží přizpůsobit aktuální technologické situaci ve světě. „Firmy kladou důraz na robotizaci výroby, neustále zavádějí nové technologie a děti už nevystačí jen s tím, že vědí, co je kladívko a nebo jak mají použít pilník,“ vysvětlil ředitel školy Zdeněk Géc, proč se rozhodli udělat z dílen jedno z nejatraktivnějších míst ve škole.

Nové učebny jen potvrzují změnu v technickém myšlení. Dřív se v dílnách dělaly jednoduché výrobky a algoritmus dílčích postupů byl jednoduchý, většinou bez jiných variant řešení. „Tady mají žáci obrovskou škálu možností variantního řešení, přemýšlení musí probíhat jinak, algoritmy jsou složitější… Můžou si také volit svoji vlastní náročnost,“ upozornil Zdeněk Géc.

Žáci mají hned několik možností, jak si dílny užít. „Máme tu rozšířenou výuku informatiky, nabízíme volitelný předmět, i robotiku, zájmový kroužek. Už nyní zájem roste, děti láká prostředí, vybavení a také především nadšení učitelů, bez kterých by to nešlo,“ prohlásil ředitel Géc.

Do dílen se dostanou nejen žáci druhého stupně, ale díky provázání s jinými předměty se předpokládá, že je budou využívat i žáci z prvních až pátých ročníků. „I na prvním stupni se tak nebudou učit jen, jak se ta technika používá, ale i jak se dá využít,“ řekl Géc.

Vybudování polytechnické dílny stálo zhruba 12,5 milionu korun. Na většinu (90%) se povedlo sehnat dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu. Zbytek zaplatilo město coby zřizovatel školy.

Vybavenost dílny a aktivní přístup učitelů ocenil i Vladislav Sauer, ředitel Střední průmyslové školy v Trutnově, která se rovněž daří přizpůsobovat nejmodernějším odborným trendům. "Vzniklo tady pracoviště, na kterém jsou děti vedeny k určité tvořivosti, technickému myšlení a potažmo, aby byly i praktičtější v běžném životě. To má velký význam,“ prohlásil.

Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek