Místo na pionýrech jedou k moři wartburgem, volhou a stopětkou
28. 7. 2021

Škodovácká stopětka, německý wartburg a sovětská volha. Tři vozy typické pro východní Evropu před rokem 1989. Auta bez klimatizace, tempomatu, ABS či navigace. Ale v perfektním stavu, plně funkční a nachystaná na výlet. Sedmička nadšenců v nich dnes dopoledne vyrazila z trutnovského Krakonošova náměstí na zahraniční dovolenou. „Jedeme k moři do Bulharska, na nejjižnější stranu k tureckým hranicím. Chceme tam vzít naše drahé polovičky, ještě nikdy v Bulharsku nebyly,“ přiznal řidič wartburgu z roku 1978 Michal Puš.
Během výletu ujedou Trutnovští téměř 4500 kilometrů. Ještě předtím ale museli auta na dlouhou cestu připravit. „Nemuseli jsme dělat speciální úpravy. Stačilo jen rozdělat, vyčistit, promazat… Jako za starých časů,“ připomněl šofér škodovky z roku 1981 Richard Puš doby, kdy většina motoristů prováděla údržbu a opravy aut doma.
Před odjezdem z náměstí panovala mezi nadšenci dobrá nálada. Vždyť přeci vyráží na dovolenou! „Chceme ukázat, že když se to zvládlo před čtyřiceti lety, když se to dalo vydržet dřív, dá se to ve starých autech zvládnout i dnes,“ řekl Michal Puš.
Pravda, každý vůz bude mít během výletu jinou spotřebu. Největší rozdíl bude mezi škodovkou a volhou z roku 1977, kterou řídí Dan Bouma. „Stopětka pojede asi za šest až sedm litrů, volha zhruba za dvanáct až třináct,“ upřesnil Richard Puš v rozhovoru pro TUTV, který společně se synem Michalem poskytli těsně před odjezdem.
Otec a syn Pušovi už mají jeden známý retro výlet za sebou. Před dvěma lety na motocyklech Pionýr vyrazili do Řecka. „Chtěli jsme dokázat, že Jawa 50 je spolehlivá motorka, s kterou se dá dojet hodně daleko,“ vysvětlil Michal Puš. Tehdy měli denní průměr 300 ujetých kilometrů.
čtěte také: Trio na pionýrech se vrátilo z Řecka domů |
Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek