Pondělí

16. září 2024

Nyní

14°

Zítra

16°

Svátek má

Školáci načetli 42 pohádkových audioknih

19. 7. 2021

page.Name
Dnešní děti nečtou. Klišé posledních let. Žáci ze základních škol na Trutnovsku dokázali, že to není pravda. Během školního roku poznamenaného pandemií koronaviru načetli 42 audioknih. Ty jsou nyní k dispozici mateřským, základním, speciálním a uměleckým školám.

Na počátku byla výzva v rámci projektu, za kterým jsou lidé z Místní akční skupiny Království - Jestřebí hory. Základní školy v Trutnově a okolí oslovili s jasným mottem: Oprašujeme pohádkovou klasiku aneb Děti čtou dětem. Odezva byla mimořádná. Žáci namluvili a nahráli 42 audioknih.

Nejčastěji děti načítaly českou klasiku - Karla Jaromíra Erbena, Josefa Čapka, Boženu Němcovou a Františka Hrubína. „Byli jsme příjemně překvapeni tím, kolik lidí na naši výzvu zareagovalo. Četbě a nahrávání se věnovalo šedesát osm školáků a devět kantorů,“ říká hlavní manažer projektu Jan Balcar.

Pomáhali také předškoláci
Do projektu nazvaného Místní akční plán Trutnovsko II se zapojili i ti nejmenší. Například na podporu zdravotníků nebo seniorů. „Co se týče reflexe celé té složité doby, líbila se mi akce Covidu to osladíme, kdy děti ze školek vyráběly pro obětavé zdravotníky z trutnovské nemocnice obrázky a další drobné dárky,“ přiznává trutnovský místostarosta Tomáš Eichler. Více čtěte ZDE!

Audioknížky vznikaly mimo jiné i na dvou trutnovských školách - Základní škole Mládežnická a Základní umělecké škole. Některá díla jsou načtená jedním hlasem, pod dalšími je podepsáno více herců. Některé školy pohádky podkreslily zvuky či hudbou.

„Při načítání pohádky jsem pobavila maminku i sestřičky. Nejvíce se jim líbilo, jak jsem napodobovala hlasem různé pohádkové postavy a kroutila celým obličejem, ba i šišlala,“ vzpomíná Běta Pechová ze Základní umělecké školy.

Lidé z místní akční skupiny opatřili nahrávky žáků úvodním slovem, titulky a tématickými obrázky.

Vzniklé audioknihy nejsou jen pohádkovým vyprávěním. Přinášejí školám i další benefity. Učitelé na nich žákům ukazují správnou výslovnost, melodiku hlasu, tempo řeči nebo užívání pauz. „Projekt mě zaujal a rozhodla jsem se jím zpestřit naši výuku. Nic nemůže nahradit obrazotvornost při čtení, navíc se tato záliba i dále zúročí v podobě audioknih, ze kterých budou mít radost další děti,“ tvrdí Alena Rodrová, učitelka literárně - dramatického oboru Základní umělecké školy.

 čtěte také:  Učitele covid nezastavil, školili se online


Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek