Pátek

2. prosince 2022

Nyní

-2°

Zítra

-1°

Svátek má

Do Kary se vrátili všichni, které jsme chtěli, říká ředitel Zdeněk Rinth

13. 4. 2022

page.Name
V rekordním čase vyvedl trutnovský podnikatel Zdeněk Rinth (71) kožešnickou Karu z prekérní situace. Nejprve zabránil totálnímu konci legendární značky. Před pár dny si mohl pořádně oddechnout. Soud oznámil, že záchrana Kary je úředně dovršena. Po třinácti měsících tak může znovu poskytovat rozhovory jako staronový majitel Kary. „Jsme teď normální firma, jako každá jiná,“ říká.

Od 11. května 2021 zachraňujete Karu. O kolik let jste za tu dobu zestárl?
Zdá se mi, že od pátku 1. dubna 2022, kdy soudkyně vyhlásila ukončení insolvence, jsem omládl.

Odhadl jste v počátku snahy o záchranu Kary, kolik času a úsilí bude potřeba?
Pamatuji si velmi přesně, že jsem to neodhadl. Bylo to složitější, než jsem si představoval. Neznal jsem celý insolvenční proces, takže jsem si přečetl zákon. Jenže život je daleko složitější, než je popsáno v zákoně. Takže jsem znovu docenil, jak dobrého parťáka jsem v tomto měl, firmu Natland a Tomáše Rašku. On má velkou zásluhu na tom, jak celý proces proběhl.

To znamená rychle?
Ano, od vyhlášení úpadku uběhlo třináct měsíců. Splnění reorganizačního plánu za necelých jedenáct měsíců a tím pádem záchrana Kary Trutnov opravdu patří k mimořádným počinům.

Vysvětleme laikům, co přitom bylo klíčové?
Spolupráce s věřiteli. Tím, že schválili reorganizační plán, tak vlastně souhlasili s plánem na záchranu Kary. A to bylo zásadní. Viděli reálnou šanci na záchranu, na nás pak bylo ten plán uskutečnit, což se povedlo.

Co obnášel reorganizační plán?
Například návrh, jak udržet zaměstnance nebo přijmout další, nebo jak napravit všechny obchodní vztahy, které byly velmi poškozené. A samozřejmě jak zajistit financování celého procesu. Celý proces není jednoduchý, i po právní stránce. Kara ale musela prokázat, že je životaschopná.

To jste se pěkně zapotil, ne?
Když jsem do Kary loni 11. května nastoupil, skoro všechny prodejny měly neplatné smlouvy, byl odpojený elektrický proud, nebyly platební terminály, na některých prodejnách už nebyli ani zaměstnanci. Tak „jednoduchá“ situace tu byla. Nám se ale podařilo v krátké době otevřít skoro všechny prodejny, tedy po intenzivních jednáních s obchodními centry. Chyběli nám zaměstnanci ve fabrice, na prodejnách, ale faktem je, že se začali rychle vracet. Povedlo se i narovnat obchodní vztahy. Dnes jsme v úplně jiné kondici. Kara je zachráněná, finančně silná, personálně zajištěná a obchodně má pevné místo na trhu.

Čili vyrábíte a prodáváte jako dřív?
Ano, jako za mlada! Ale důležitá je ještě jedna věc: získali jsme důvěru lidí, zákazníků i široké veřejnosti. To bylo velmi podstatné. Do obchodu, který krachuje, si přece nikdo nic koupit nepůjde. Je zásluha i vás, novinářů, že lidi měli důvěru v ten příběh, že to s Karou dobře dopadne.

Kolik zaměstnanců se vám povedlo přilákat zpátky?
Nepočítal jsem to, ale vrátili se k nám všichni, které jsme chtěli.

To znamená, že jste byl stoprocentně úspěšný?
Ať se to týká prodejen, managementu, nebo fabriky, všichni zaměstnanci, o které jsme měli zájem, se vrátili. Věřili nám, i když to pro ně nebylo snadné. Klobouk dolů před nimi!

Asi vám hodně důvěřují.
Když s někým děláte deset nebo víc let, a je jedno jestli je ten člověk na dílně, ve vedení firmy, nebo na prodejně, tak už víte, co od sebe navzájem můžete očekávat. Takhle je to jednoduché.

Museli jste lidi přeplácet, aby se k vám vrátili?
Nepřepláceli jsme, nezvyšovali jsme mzdy a dokonce jsme zrušili všechny zaměstnanecké benefity. Dodnes neměli naši lidé ani stravenky. Přesto lidé našemu plánu věřili. Viděli, že to má patu a hlavu. Dnes už jsme v situaci, že můžeme benefity vrátit. Krizový režim v Kaře skončil. Všechny pracovní pozice máme obsazené, chybí nám jen pár lidí.

To znamená, že můžete jet takzvaně na plný výkon?
Ano, já nic jiného neznám!

Říkal jste, že Kara bude zachráněná, až bude trvale v zisku. Kdy to nastane?
Kara měla loni, od mého nástupu v únoru až do května, ztrátu 35 až 40 milionů korun. Rok jsme ale zakončili s malým ziskem.

Takže už vše funguje, jak má. Bez ohledu na všeobecné zdražování?
My jsme nezdražovali a ani se nechystáme zdražovat. Není na to doba, i když se vstupy zvyšují.

Kdo je Zdeněk Rinth

  • staronový vlastník Kary Trutnov
  • vystudoval koželužskou průmyslovku v Otrokovicích
  • pochází z Moravy, jeho děda pracoval u Bati, otec ve Svitu
  • hned po škole (r. 1973) nastoupil do Kary, začínal na mokré dílně
  • od svých 25 let pracoval pro firmu dva roky v Jižní Americe
  • už ve 30 letech dělal v Kaře ředitele
  • po vyhazovu se přesunul na podnikové ředitelství
  • v roce 1989 byl výrobně-obchodním náměstkem
  • v roce 1990 založil společnost Bohemia Pelli (české kožešiny)
  • o 7 let později ji přeměnil na společnost Kožešiny Trutnov
  • v roce 2001 koupil od státu padlou značku Kara
  • před čtyřmi lety prodal úspěšnou firmu společnosti C2H
  • 11. května 2021 se do Kary vrátil jako krizový manažer
  • v březnu oslavil 71. narozeniny

Jaké jsou vaše nejbližší cíle? Máte velkorysé rozvojové plány nebo spíš snahu usadit Karu pevně do původních kolejí?
To druhé. Skončenou insolvencí jsme vyhráli jednu etapu. Kara je zachráněná, po všech stránkách stabilizovaná. Nyní musíme stabilitu posunout dál a teprve potom můžeme přemýšlet o rozvoji. Ale uvažujeme i o investicích, mnohé jsem měl v hlavě už dávno. Budeme revitalizovat některé prodejny a obnovovat výrobní zařízení v Trutnově, něco už se podařilo. Takže ano, máme i plány.

Vyrábíte v nenápadné staré fabrice. Nepotřebuje Kara modernější továrnu?
Kancelář, ve které sedíme, jsem si pořídil asi před patnácti nebo osmnácti lety. Pořád se mi zdá dobrá a dostačující. Samozřejmě, když jsem v Praze na obchodních schůzkách, tak vidím, že srovnání s moderními kancelářemi to nesnese. Ale tváří Kary jsou prodejny! Ano, fabrika, je stará, nejstarší část je z roku 1898, ty ostatní jsou jen o něco málo mladší. Každý rok investujeme do údržby fabriky miliony korun, ale nám to stačí. Nepotřebujeme si honit triko se super moderně vypadající fabrikou. Tady je to funkční a vyhovuje nám to. Děláme tradiční řemeslo, máme k tomu tradiční fabriku.

Vrátí se podle vás zákazníci do kamenných obchodů v takovém počtu, jako před covidovou pandemií? Nebo spoléháte na e-shop?
E-shop jsme otevřeli loni v říjnu. Z mého pohledu a vzhledem ke specifickému zboží Kary je stále výrazná přednost dávána kamennému obchodu. Předpokládám, že i do budoucna bude, i když nevím, v jakém poměru k eshopu to bude. Síť pětadvaceti kamenných prodejen budeme držet i nadále, je rozložená rovnoměrně po celé republice. Osobní zážitek z nakupování a možnost vyzkoušet si naše výrobky, to se nedá nahradit. To není tričko za 150 korun, které vám přijde v krabičce, a když vám nepadne, tak ho dáte někomu jinému.

Čeho si za poslední rok nejvíc ceníte?
Chci poděkovat všem, kteří nám drželi palce, podporovali nás a přišli si k nám nakoupit. Pro nás to bylo velmi důležité a je to pro nás velmi důležité i nadále. Dodnes nám chodí spousta e-mailů, také na prodejnách lidé vyjadřují podporu Kaře. Je to neuvěřitelné! Jsem překvapený, kolik lidí si to vzalo za své. Hodně lidí dává váhu tomu, že i ryze česká firma má šanci něco dokázat. Fandili Kaře, což nám velmi pomohlo, dodalo nám to další energii. Ještě jednou děkuju!

Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Jan Bartoš