Pondělí

16. září 2024

Nyní

14°

Zítra

16°

Svátek má

Dokázali jsme spojit koníčka s prací, tvrdí otec a syn Drahošové

27. 9. 2022

Dokázali jsme spojit  koníčka s prací, tvrdí otec a syn Drahošové 14 snímků
Původně opravovali auta, stavěli autokrosové buginy a o víkendech v nich i závodili. Před čtvrtstoletím s tím ale skončili a vrhli se na letectví. Zaujala je ultralehká letadla. Začali na nich létat a také je stavět. Dá se říct, že otec a syn Drahošové (oba Miroslavové) od té doby navazují na průkopníka aviatiky a leteckého konstruktéra Igo Etricha. Také on žil a pracoval v Trutnově.

Když začali s létáním, napadlo je postavit si vlastní letadlo. „Nechtěli jsme si nějaké kupovat. Sehnali jsme si plány a potřebný materiál a vyrobili vlastní ultralight. Byl to Tulák a létal bezvadně,“ vzpomíná Miroslav Drahoš mladší.

Mezi nadšenci do létání se brzy rozkřiklo, že ve Volanově jsou šikovní lidé, kteří umí vyrobit letadlo - od konstrukce přes trup a křídla. Když se ukázalo, že umí vyrábět podvozky i upravovat motory, vlna zájmu ještě narostla. Po Evropě dnes létají desítky letadel, které vznikly v dílně ACM Drahoš.



Velmi ceněná je výroba dobových letounů, respektive jejich replik. Proti originálu jsou menší zhruba o dvacet procent. Vše začalo messerschmittem, který postavili páni Podešvové na Moravě. Nikdo jiný v Evropě... do té doby nepostavil repliku stíhačky,“ zdůrazňuje Drahoš starší. Pro trutnovského pilota Ladislava Ábela postavili další repliku: slavný Jakovlev Jak-3. Dokončená už je i stíhačka, Jak-11. Brzy začne výroba dalšího stroje.

Ani tím ale šikovnost Drahošů nekončí. Vyrobili legendární Bücker Jungman. „Je to replika stroje z roku 1934, výcvikového a kurýrního letadla. Po válce se přestaly vyrábět, létaly jen ve Svazarmu a pak končily ve šrotu. Přitom je to letadlo dodnes konstrukčně na výši, přestože vzniklo teprve třicet let poté, co lidstvo začalo létat,“ připomíná Drahoš starší s tím, že na výrobu jednoho stroje potřebovali se synem 1500 hodin. Pět kousků z jedenácti prodali do Španělska. Úplně první dodnes létá v Itálii.



Jeden exemplář v bílém provedení si nechali. Proti jiným ultralightům se Bücker neliší ve způsobu řízení. Technika pilotování je stejná. Pilotům ani nevadí, že letoun nemá uzavřenou kabinu. „Je z toho díky tomu jiný výhled. Akorát vám fouká do nosu, ale máme brýle a kuklu, takže je to docela příjemný kontakt s přírodou,“ říká Drahoš starší.

O letadlech by se synem mohli vyprávět celé hodiny. „Létání nás baví, stavět letadla nás taky baví. Takže jsme dokázali spojit koníčka s prací,“ usmívá se Miroslav Drahoš mladší.

 čtěte také: Létání je nádherný zážitek. A ten pocit svobody


Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek a Miroslav Drahoš nejmladší