Neděle

27. listopadu 2022

Nyní

Zítra

Svátek má

Řídit letadlo a přitom se kochat? Pro zkušeného pilota rutina!

27. 9. 2022

Řídit letadlo a přitom se kochat?  Pro zkušeného pilota rutina! 14 snímků
Patří mezi zakladatele trutnovské Dračí letky. Dlouhá léta byl jejím předsedou. A také byl v devadesátých letech jedním z vůbec prvních vlastníků ultralehkého letadla v regionu. „Stavěl jsem ho před šestadvaceti lety, doma. Trvalo mi to necelého půl roku,“ vzpomíná František Souček.

Kolik času strávíte na letišti?
Nikdy jsem to nepočítal. V roce 1996 jsem od června do listopadu nalétal 74 hodin. Tehdy jsem ještě hangároval ve Dvoře Králové nad Labem. V pátek jsem přijel na letiště, popadl spacák a jídlo, odlétl jsem, coural se po českých krajích a rájích a přespával pod křídlem ve spacáku. Vracel jsem se v neděli v podvečer. To bylo víkend co víkend. Letos je to slabší, mám nalétáno sotva osm hodin. Ale s kamarády z klubu se vídáme pravidelně. Většinou se scházíme o sobotách.

Která místa jste si jako pilot oblíbil?
Těch krásných míst je strašně moc. Navíc z každého úhlu je svět trochu jiný. Ale nejhezčí jsou asi Krkonoše. Pěkné jsou i Orlické hory a Český ráj. Z druhé strany hranic je Polsko a tam je úplně jiná, zajímavá krajina. A líbí se mi velké rybníky okolo Českých Budějovic.

Stíháte zároveň řídit letadlo a kochat se krajinou?
Pro zkušeného pilota už je to rutina. Mám nacvičený systém: kouknu na palubní přístroje, pak na terén, vlevo, vpravo, pak zase na palubní přístroje. Je to trochu podobné, jako když si hlídáte rychlost v autě. Mrknete na tachometr, pak před sebe, zase na tachometr, zase před sebe…



Na čem létáte?
Mám ultralehké letadlo Jora. Je to jedno z prvních letadel této konstrukce v Česku. Trup je laminátová skořepina, je v tom motor z trabantu, ale čtyřválcový. Rarita.

Jak jste se k němu dostal?
Když po roce 1989 prchali východní Němci přes Prahu na západ, nechali tady stát stovky trabantů. Nikdo je nechtěl, dávalo se to do šrotu. Inženýr Strádal z nich vyndával motory a z jednotlivých dílů udělal nádherný motor, boxer. Použil válce, hlavy a ojnici, akorát karter si nechal udělat.

Takže se ve vzduchu spoléháte na motor trabantu?
Je to ověřená konstrukce, motor je nenáročný a spolehlivý.

Do jaké výšky vás letadlo může vynést?
Nejvýš jsem s ním byl ve výšce 2800 metrů. Běžně ale létám tak ve výšce kolem půl kilometru.

 čtěte také: Drahošové: Dokázali jsme spojit koníčka s prací


Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek a Miroslav Drahoš nejmladší