Sobota

13. dubna 2024

Nyní

14°

Zítra

12°

Svátek má

Mít či nemít sdílená kola? Radnice sbírá názory občanů

11. 11. 2023

page.Name
Řada měst v Česku už sdílená kola má, například sousední Dvůr Králové nad Labem a Vrchlabí. Vyplatila by se ale také v Trutnově? To je otázka, na kterou nyní radnice hledá odpověď. Spoléhá přitom, že jí pomůžou názory obyvatel okresní metropole. Aktuálně je zjišťuje v internetové anketě.

V krátkém a přehledném dotazníku se vedení města ptá lidí nejen na základní otázku, tedy zda by sdílená kola využívali, ale i k jakým účelům by je používali, kde by měla být jejich stanoviště a rovněž zda by preferovali městská kola či elektrokola. Názory pak naznačí, zda se tzv. bikesharing objeví i v Trutnově.

Obecně jsou sdílená kola považovaná za rychlou, šetrnou a zdravou dopravu na kratší vzdálenosti. V mnoha českých městech je lidé využívají zejména při cestě do školy nebo do práce, když se potřebují dostat k vlaku či autobusu, a dokonce i jako náhradu klasické městské hromadné dopravy. „Sdílená kola fungují v řadě měst. Jsou populární hlavně mezi mladými. Tento způsob dopravy je zdravý, ekologický a má svoje kouzlo,“ říká trutnovský místostarosta Tomáš Hendrych.

ANKETA O SDÍLENÝCH KOLECH
Na otázky o sdílených kolech můžete odpovídat ve veřejné anketě do neděle 19. listopadu. Klikněte ZDE!

Jenže všechna města nejsou stejná. V rovinatých regionech mají lidé evidentně větší motivaci usednout na bicykl. Stejně tak v oblastech, kde je zima mírná a krátká. „Problémy v Trutnově jsou dva: Delší zima se sněhem a hodně kopečků, ať člověk odbočí na jakoukoliv stranu z páteřní cyklostezky,“ přiznává Hendrych.

O to pečlivěji radnice zvažuje, zda se do projektu sdílených kol pustit. Snaží se zjistit všeobecný zájem o ježdění na kole po městě. Kopcovitý terén ji přiměl k úvahám zařadit do nabídky i elektrokola.

Samotné používání sdílených kol je snadné. Stačí mít staženou mobilní aplikaci, na některém ze stanovišť si kolo půjčit a na některém jiném ho vrátit. Prvních 15 minut používání je zdarma, další minuty jsou za poplatek.

Většině lidí stačí pro přesun ve městě na sdíleném kole právě čtvrthodina. Proto většina měst podobné projekty dotuje. „Devadesát procent jízd se opravdu vejde do limitu patnácti minut. Ekonomicky to tedy bude pro město vždycky náklad,“ vysvětluje trutnovský místostarosta Tomáš Eichler.

Radnice se snaží mírnit stále horší dopravní situaci. Kolony na silnicích a ucpané kruhové objezdy jsou stále častějším jevem na hlavních tazích. Proto například nedávno přidala vlakovou linku MHD mezi Libčí a hlavním nádražím. Hledá i jiné možnosti, jak urychlit pohyb po městě. Třeba sdílenými koly. „Se spuštěním polské dálnice a se zahuštěním dopravy to může být jeden ze spolehlivých, rychlých a dostupných způsobů alternativní dopravy,“ myslí si Eichler.

Sdílená kola by lidem navíc mohla ušetřit nejen čas, ale i peníze. Například v moravskoslezském Krnově (23 tisíc obyvatel) platí lidé po vyčerpání bezplatné čtvrthodiny za dalších třicet minut půjčení kola pouhých dvanáct korun.

Podpořit jízdu na bicyklu má i cyklověž, kterou město nechalo vybudovat v létě 2019 u autobusového nádraží. Vejde se do ní 102 kol pro dospělé a 16 dětských. Například loni si do moderní úschovny uložilo kolo přes pět tisíc lidí.

Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Jiří Štefek